South Park The Fractured But Whole gameplay details [Interview op E3 2017]

    De release van de nieuwe South Park game is al meerdere malen uitgesteld, maar binnenkort mogen we eindelijk met de game aan de slag. Op de E3 kregen we alvast een voorproefje en gingen we het gesprek aan met Kim Weigend, associate producer bij Ubisoft. Check hier de South Park The Fractured But Whole gameplay details!

    South Park The Fractured But Whole, de opvolger van het in 2014 verschenen The Stick of Truth, werd al in 2015 aangekondigd. De game zou eind 2016 moeten verschijnen, maar vervolgens is de release meerdere keren doorgeschoven tot een uiteindelijke datum van 17 oktober 2017. Op de E3 zijn we even met de game aan de slag gegaan in een hands-on demo en hebben we Kim Weigend gesproken over de South Park The Fractured But Whole gameplay.

    Net als het vorige deel is The Fractured But Whole een turn-based RPG die gebaseerd is op de karakters en verhalen van de animatieserie South Park. Fans kunnen dus een dikke dosis humor verwachten, samen met de nodige grofheid die hiermee gepaard gaat. Jij speelt wederom als New Kid, een nieuweling in de superheldenbende die zich begeeft in het stadje South Park.

    De South Park The Fractured But Whole gameplay veranderingen

    We gingen in dit gesprek met Kim vooral in op de nieuwe features die de game gaat bieden. Zo gaat bijvoorbeeld het gevechtssysteem op de schop in The Fractured But Whole:

    "South Park The Fractured But Whole kent meerdere nieuwe features, waarvan een van de grootste aanpassingen in de combat te vinden is. Deze is geheel omgegooid en nu hebben we een grid-based tactical combat systeem, waarbij het bewegen van je karakters en het uitvoeren van combo's erg belangrijk is. Gedurende je verder in de game komt, speel je klassen en krachten vrij en deze kun je mixen en matchen om zo je eigen superheld samen te stellen."

    Daarnaast biedt de game een hoop andere nieuwe toevoegingen. Denk hierbij aan het nieuwe crafting systeem, waar we later dieper op in gaan, en een toegevoegde dag- en nachtcyclus. Hierdoor krijg je de mogelijkheid South Park zowel overdag als 's nachts te verkennen.

    Het gevechtssysteem op de schop

    Fans van de vorige game zullen dus even moeten wennen aan dit omgegooide gevechtssysteem. Maar waarom is er eigenlijk gekozen voor zo'n aanpak? Kim legt dit als volgt uit:

    "We hebben een hoop feedback genomen van spelers van The Stick of Truth. Het was een geliefde game, maar we zagen dat er opmerkingen waren over het combatsysteem van de eerste game, waardoor we gingen nadenken over hoe we dit meer complex en robuust konden maken. We besloten om beweging toe te voegen, in de vorm van een grid-based systeem waarop je je personage kunt bewegen. Het is een stuk tactischer."

    Er is niet alleen gekozen om je personage in de ruimte te laten bewegen. Een ander groot onderdeel van de South Park The Fractured But Whole gameplay is namelijk het manipuleren van tijd, iets wat we in de demo helaas niet hebben kunnen uitproberen. Zo heers je als speler over ruimte en tijd, wat zich ook in de combat uit:

    "Als New Kid zijn je grootste krachten als superheld je Farts (scheten). Je kan ook Time Farts laten waarmee je de combat naar je hand kan zetten. Hiermee kan je jouw positie op de tijdlijn veranderen of dingen wat resetten. Dit voegt een extra laag diepgang toe aan de combat."

    Zo moet je tijdens de combat niet alleen denken aan de aanvallen van jouw party en die van je vijanden, maar ook aan het manipuleren van ruimte en tijd. Hoe dit precies werkt hebben we tijdens de hands-on helaas nog niet kunnen testen, maar de toegevoegde mobiliteit zorgde in ieder geval al voor extra strategie tijdens het vechten.

    Kim vertelt verder dat het ruimte element zich bijvoorbeeld ook uit in obstakels of props die zich op het slagveld bevinden, waar je als speler omheen moet komen of die je moet vernietigen. Je kan deze obstakels ook in je voordeel inzetten; zo moeten vijanden bijvoorbeeld door obstakels heen breken om bij jou te komen.

    Meer aanpassingsmogelijkheden

    Niet alleen het gevechtssysteem gaat op de schop, ook het levelen van je personage wordt anders aangepakt. Volgens Kim beschikt The Fractured But Whole nog steeds over een levelsysteem waarmee je specifieke elementen kan levelen, maar dat er daarnaast een nieuwe toevoeging is in de vorm van het Artifact systeem. Als onderdeel hiervan beschikt je personage over verschillende Artifact slots die je kan ontgrendelen om er vervolgens Artifacts in te plaatsen. Deze Artifacts hebben verschillende effecten, aldus Kim:

    "De ene Artifact geeft je meer bewegingsvrijheid, de ander laat je meer schade aanrichten. Weer een ander geeft je meer verdediging. Hierdoor kan je altijd een karakter spelen dat je wil spelen. Je kan kiezen voor zware schade, zware verdediging, je kan een support karakter zijn en bovenal; je kan het telkens veranderen. Je kan Artifacts weghalen en nieuwe plaatsen en zo je karakter totaal naar wens opnieuw instellen."

    Dit heeft ook invloed op je party, die uit vier spelers (inclusief jij) bestaat. Stel, je ontgrendelt een personage dat een hele hoop schade aanricht, dan wil jij wellicht niet meer focussen op het aanrichten van schade. Dan wil je iets anders, bijvoorbeeld een ondersteunende rol bieden. Dit systeem moet meer flexibiliteit bieden in het creëren van een party en het levelen van je personage.

    Genoeg te vinden

    The Stick of Truth zat vol met loot en collectibles, speciaal voor de spelers die elk hoekje van de game willen afspeuren. Gelukkig kan onze hands-on bevestigen dat er weer genoeg te looten is en volgens Kim zitten er ook weer genoeg collectibles in de game. Daarnaast zorgt crafting voor een hoop extra zoekwerk:

    "Door de hele wereld verspreid kan je crafting items en recepten vinden. Wanneer je een recept en alle bijbehorende ingrediënten vindt, kan je het craften. Dit zijn dingen als combat consumables of Artifacts. Er zijn genoeg dingen te looten en we hebben een hele hoop recepten. Ik weet het exacte aantal niet precies meer, maar het zijn er veel!"

    Ook zijn er voor fans van de animatieserie genoeg bekende gezichten te vinden in The Fractured But Whole. Daarnaast zal de game wel andere gezichten bevatten, buiten de bekende karakters om. Zo kwamen we in de demo CLASSi tegen, een karakter uit seizoen 19 van de serie. Niet een compleet nieuw gezicht dus, maar ook zeker niet voor alle spelers een bekend personage.

    Ook stond Scot Malkinson, oftewel Captain Diabetes, centraal in de demo. In de serie zelf is hij geen superheldenkarakter, maar in de game wel, waardoor je een andere kant van hem te zien krijgt. Of er ook geheel nieuwe personages in de game te vinden zijn die we niet kennen uit de serie, is nog niet helemaal duidelijk.

    "Fans zullen aangenaam verrast worden"

    Volgens Kim zullen fans van de animatieserie en en spelers van de eerste game "aangenaam verrast" worden door The Fractured But Whole. De game moet een hoop veranderingen brengen ten opzichte van zijn voorganger, door de introductie van een grid-based gevechtssysteem, het crafting systeem en de nieuwe Artifacts waarmee je je personage kan uitrusten. De demo wekte onze interesse op, maar helaas konden we nog niet met alle nieuwe features aan de slag. Daarvoor moeten we nog even wachten tot de game in schappen ligt.

    South Park The Fractured But Whole verschijnt op 17 oktober voor Xbox One, PlayStation 4 en PC. We hebben Kim verder nog gevraagd naar een eventuele multiplayermodus, de komst van DLC en een mogelijke derde game in de reeks, maar op deze vragen mocht helaas geen antwoord gegeven worden.

    South Park: The Fractured But Whole

    Verkijgbaar vanaf 17 october 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.