SoulCalibur 6 details - Belooft veel goeds [gespeeld op gamescom]

    Bandai Namco heeft in de SoulCalibur franchise al een tijdje niks uitgebracht, maar binnenkort is het dan eindelijk zover: een compleet nieuw deel waarin we elkaar weer mogen aframmelen. Wij speelden de game en dus is het tijd voor SoulCalibur 6 details!

    SoulCalibur 6 zal geen vervolg zijn op het verhaal van voorgaande delen, maar een soort reboot van de franchise. Het verhaal in de game grijpt terug naar de tijd van het eerste deel, waarin de twee zwaarden Soul Edge en Soul Calibur het goede en het kwade vertolken. De vechters in de game komen allemaal in aanraking met de zwaarden en strijden voor een vredige of juist een chaotische wereld.

    Standaard verhaalmodus belooft veel rijker te zijn

    De franchise droeg dit lang niet altijd duidelijk uit en daarom ligt de focus in SoulCalibur 6 nu veel meer op het verhaal. De game zal dan ook niet één, maar twee verhaallijnen bevatten waarin deze strijd tussen goed en kwaad veel duidelijker naar voren komt. Deze verhaalmodus is vergelijkbaar met die uit vechtgame Tekken 7.

    Je hebt hierin dus niet de keuze met wie je gaat spelen, maar je speelt met verschillende karakters het verhaal echt door. Dit geeft je niet alleen inzicht in de achtergrond en motivatie van de vechters in de game, maar biedt je ook meteen de mogelijkheid om een beetje te wennen aan de vele gezichten die in de game zitten.

    Chronicle of the Soul modus laat je scherven oprapen

    De tweede verhaallijn ‘Chronicle of the Soul’ zal je de oorsprong van het verhaal vertellen. Je loopt hierin door de tijdlijn tussen 1583 en 1590, terwijl je steeds meer leert over de twee zwaarden, maar ook meer over de karakters te weten komt. Dit laatste gebeurt middels character episodes die tussen de verhaallijn voorbij komen.

    Je speelt deze modus episodisch, wat wil zeggen dat je telkens een episode vrijspeelt naarmate je meer onderdelen van het verhaal in de Chronicle of the Soul modus doorloopt. Sommige gevechten in deze verhaallijn hebben restricties. Je mag dan bijvoorbeeld niet gooien of een bepaalde aanval niet gebruiken. Ook zal er tijdens het vechten een commentator zijn, iets dat in de andere modi niet voorbij komt.

    Een bult aan karakters, inclusief je eigen vechter

    Of je dat nou met je eigen karakter doet of met een van de 23 beschikbare karakters is aan jou. Het maken van je eigen karakter is overigens bijzonder uitgebreid. Je kunt kiezen tussen 16 verschillende rassen waaronder een elf of een panda en alles aanpassen van de neus van je vechter tot aan het postuur. Daarnaast mag je natuurlijk ook je vechtstijl kiezen op basis van de karakters in de game en kun je de moves aanpassen.

    Helaas mochten wij geen karakter maken tijdens onze gamescom speelsessie. We konden wel aan de slag met de versus modus in de game. We hadden hiervoor de keuze uit een select aantal karakters, waaronder Nightmare, Kilik, Siegfried, Sophitia, Taki en het gastkarakter Geralt of Rivia uit The Witcher. Ieder van deze karakters heeft zoals gebruikelijk zijn eigen vechtstijl en een eigen wapen.

    Zo komen Nightmare en Siegfried met een enorm zwaard het strijdtoneel op, terwijl Kilik mensen met een stok te lijf gaat. De eerste twee zijn ook wat minder snel dan Kilik, maar compenseren dat doordat ze vele malen harder slaan.

    Gevechten zijn voor iedereen toegankelijk

    SoulCalibur was voorheen een franchise die behoorlijk uitgebreid werkte op het gebied van de gevechten. Bandai Namco vond dat deze gevechten voor de nieuwkomers toegankelijk moesten worden en dus is het vechtsysteem op de schop genomen. Sommige bewegingen in de game zijn vereenvoudigd, waardoor nu iedereen met de horizontale en verticale vechtstijl die de game biedt uit de voeten kan.

    Dat wil niet zeggen dat het vechten niet uitgebreid is, want niets is minder waar. Voor veteranen valt er uit SoulCalibur 6 nog bijzonder veel te ontdekken. De vele karakters puilen uit van de verschillende bewegingen en, zoals we gewend zijn van de franchise, is er ook weer een heel aantal combos te maken per personage.

    SoulCalibur 6 details beloven veel goeds

    Nadat wij SoulCalibur 6 onder handen hebben kunnen nemen, is ons één ding duidelijk. De game is anders dan voorgaande delen en zeker anders dan de andere vechtgames. Bandai Namco heeft hard gewerkt om twee dikke verhaallijnen in de game te stoppen, maar nog harder om het vechten voor iedereen te maken.

    Wat betreft het vechten is dat, voor zover onze gamescom speelsessie reikte, zeker gelukt. De gevechten lopen soepel en zelfs als je niet weet wat je doet kun je indrukwekkende bewegingen uit je karakter persen. De game komt uit op 19 oktober uit voor de PlayStation 4 en Xbox One.

    SoulCalibur VI

    Verkijgbaar vanaf 19 october 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.