Volgend jaar moet de game uitkomen voor PlayStation 4, Xbox One en PC. De onthulling tijdens The Game Awards kwam onverwachts en plotseling was daar een trailer. Inmiddels weten we al iets meer over de vechtgame met wapens. Zo is SoulCalibur 6 al zo’n vier jaar in ontwikkeling naast Tekken 7, volgens Okubo een drukke maar leerzame periode.

Toen Tekken 7 in juni dit jaar uitkwam, plaagden problemen als input lag de gameplay. Inmiddels is dat grotendeels verholpen met patches en SoulCalibur 6 zal hier een stuk minder last van hebben als we de ontwikkelaar mogen geloven. Ook zijn er verbeteringen aan de Unreal Engine 4, waar beide games op draaien, doorgevoerd.

SoulCalibur 6 preview

Sterke focus op het verhaal

Ondanks dat deel zes geen remake is van het eerste deel, moet het toch een boel gaan ophelderen over het ontstaan van Soul Calibur en Soul Edge, de twee symbolische zwaarden die voor de goede en slechte zijde staan, en waarom er gevochten wordt. Dit was in de franchise niet altijd even duidelijk uitgelegd en Bandai Namco wil daar nu bovenop duiken, aldus Okubo.

In feite kan deze game dus de basis leggen voor een reeks nieuwe delen als het aanslaat. SoulCalibur 6 is namelijk ook niet zomaar een nieuw deel. Het is de eerste uit de serie die op de huidige generatie consoles verschijnt en dat zal voor behoorlijk wat verandering moeten zorgen. Niet in de eerste plaats om te kunnen laten zien wat het eerste deel destijds niet kon.

SoulCalibur 6 preview

Simpelere combat

Bandai vond dat met voorgaande delen het vechten te ingewikkeld werd. Daarom is het hele systeem op de schop genomen, maar de focus ligt nog steeds op knokken met zwaarden. De verschillen met Tekken waarin je juist met je vuisten vecht, moeten duidelijk zijn voor spelers.

Met SoulCalibur 6 wil de ontwikkelaar een compleet vechtsysteem behouden zoals deel vijf had, maar spelers het positieve gevoel geven dat de actie uit Calibur 2 bijvoorbeeld had. Het leren beheersen van de besturing hoort bij een vechtgame, maar met het nieuwe deel moeten fans van de serie ook simpelweg kunnen genieten van de gevechten zelf.

Gevechten zijn in ieder geval wel dynamisch, zoals we ook ondervonden tijdens het spelen. Voor deze SoulCalibur 6 preview waren er slechts twee strijders beschikbaar – Sophitia en Mitsurugi – en één level. De horizontale en verticale aanvallen, speciale aanvallen en camerabewegingen dragen bij aan een cinematische ervaring zonder dat het al te veel moeite kost. Ook met weinig kennis van de combo’s en speciale aanvallen moet je flink wat schade kunnen aanrichten.

SoulCalibur 6 preview

Kracht van de huidige generatie consoles

Als we het toch over schade hebben; de personages zien er naarmate ze op elkaar inhakken steeds gehavender uit. Sneeën en scheuren in kleding zijn zichtbaar, maar beïnvloeden verder niet de gameplay. Het zijn extra details die opvallen en de kracht van de PlayStation 4 en Xbox One benadrukken.

Over het algemeen ziet de game er gelikt uit. Hier en daar kan het wat gedetailleerder, maar het is een flinke verbetering ten opzichte van SoulCalibur 5 uit 2012. Voor het artistieke ontwerp wilde Bandai heldere landschappen tijdens de gevechten en volgens Okubo was het een uitdaging om de belichting en helderheid daarvan op niveau te krijgen, maar ze mogen duidelijk tevreden zijn. De personages en de achtergronden zien er scherp uit en dat komt de spelervaring ten goede.

Wel jammer is dat er vooralsnog geen teken is van interactie met de omgeving. Oké, je kunt vijanden van een afgrond kieperen en de strijd daarmee beëindigen. Los daarvan konden we niets merken en dat is wel enigszins opmerkelijk, aangezien het wel in eerdere delen zat. Het zou leuk zijn als de uiteindelijke versie van SoulCalibur 6 dit wel heeft.

SoulCalibur 6 preview

SoulCalibur 6 preview – legt de weg open

De eerste echte indruk van SoulCalibur 6 is een goede. De game keert terug naar zijn roots en gaat het verhaal vanaf het begin verduidelijken, of in ieder geval een poging tot doen. Met zoveel vechters en de Soul Calibur en Soul Edge is er natuurlijk veel gaande. Of ze ook allemaal terugkeren is nog afwachten, want op Sophitia en Mitsurugi na kan de ontwikkelaar niks loslaten.

Toch krijgen we de indruk dat er wel genoeg te beleven valt met het ‘nieuwe’ verhaal, en een vechtsysteem dat onder handen is genomen door Bandai. De game moet toegankelijker worden voor nieuwkomers die niet alle combo’s uit hun hoofd willen leren, maar voor de meer ervaren spelers hoeft het niet alleen maar oppervlakkig te blijven. Met SoulCalibur 6 ligt de weg waarschijnlijk weer helemaal open voor de serie.

SoulCalibur 6 verschijnt ergens in 2018.