Waarom Sony het roer omgooit met PS5 games

Article
woensdag, 22 juni 2022 om 12:00
PlayStation-gamers opgelet! Het platform waar je al jarenlang tal van toffe first-party singleplayer games kunt vinden gaat de komende jaren keihard op de schop. De hoge piefen bij PlayStation hebben een nieuw doel voor ogen met haar PS5 games. Sony gaat zich richten op live-service games en dat is een flinke koerswijziging.
Waarom het roer omgegooid wordt, lijkt voor velen alleen nog niet duidelijk ondanks het feit dat Sony hier de komende jaren wel vol op inzet. Sony heeft in een investeerdersbijeenkomst recentelijk nog maar eens benadrukt tien live-service games af te leveren voor 2025 voorbij is. Er liggen dus meerdere multiplayer titels op de productieband bij Sony en dat heeft een goede reden.

Waar het geld zit

Sony’s meest recente financiële jaarrapport maakt in één klap duidelijk waarom Sony wel heil ziet in live-service games. Zo’n 32 procent van alle inkomsten die Sony’s Games en Netwerkdiensten binnenhaalde in het afgelopen fiscale jaar kwam uit de categorie: Add-on Content, Microtransacties en DLC. Ofwel, bijna een derde van alle inkomsten van PlayStation kwam van producten die je koopt voor live-service titels als Destiny 2, Rocket League en natuurlijk Fortnite.
Opvallend aan dat statistiek is dat Sony zelf niet eens zoveel live-service games heeft. Een groot deel van de 2021-inkomsten komt via het percentage dat Sony verdiend aan iedere transactie die in de PlayStation Store gemaakt wordt wanneer DLC gekocht wordt, een microtransactie gemaakt wordt of wanneer iemand een add-on koopt in de vorm van een Battle Pass. In vergelijking kwam 23 procent van de inkomsten via de daadwerkelijke verkoop van games, zowel fysieke exemplaren als digitaal.
Duidelijk is dus dat er veel meer geld te verdienen valt voor Sony door zelf in live-service games te maken. Vandaar ook dat Sony eerder dit jaar besloot om Bungie over te nemen voor 3,6 miljard dollar. Die studio moet gaan helpen met het ondersteunen en begeleiden van de andere Sony-studio’s om goede live-service games af te leveren.
playstation 4 celebrationf1617114285

Live-service games in aantocht

Die live-service games zijn onderweg. Daar windt Sony geen doekjes om. Voor april 2023 wil Sony nog twee live-service games gelanceerd hebben en een jaar later moeten er nog drie bij zijn gekomen. Voor april 2026 moet de teller vervolgens op twaalf live-service games staan.
Het roer gaat daarmee finaal om. Sony kan met zelfgemaakte live-service games een stuk meer geld verdienen. In plaats van 30 procent commissie verdienen op de titels van andere bedrijven, kan Sony 100 procent van de inkomsten opstrijken. De voorwaarde is alleen wel dat er een goede hitgame tussen zit die een grote spelersgroep weet te vangen.
Dat is ook gelijk de reden waarom Sony ineens met zoveel verschillende live-service games op de proppen komt. Met een groot, gevarieerd aanbod aan multiplayer games is de kans een stuk groter dat één van de titels de goudmijn wordt waar Sony naar op zoek is. Het lijkt in ieder geval een gevarieerd aanbod te worden.
playstation studiosf1644495260

PlayStation (live-service) Studios

Momenteel heeft Sony 22 studio’s in haar bezit. Van die first-party studio’s is een scala aan teams bezig met een live-service project, al zijn velen daarvan nog in mysterie gehuld. Achter de schermen werken onderstaande studio’s in ieder geval aan een multiplayer project, waarvan vermoed wordt dat het om een live-service game gaat:
  • Firesprite Studios
  • Guerrilla
  • Haven
  • Insomniac Games
  • London Studios
  • Naughty Dog
  • Sucker Punch
Al deze studio’s zijn, als we op de vacaturepagina’s van de studio’s afgaan, in ieder geval bezig met online games. Het is een lekker diverse lijst aan studio’s waarvan velen bekend staan om games die de vorige generatie voor PlayStation zo succesvol maakte. Insomniac bracht Marvel’s Spider-Man, Sucker Punch verraste met Ghost of Tsushima en Guerrilla werd herkend als één van de beste studio’s van Sony dankzij Horizon Zero Dawn.

Waar zijn de PS5 games voor singleplayer fans?

Wie bang is dat de drastische koerswijziging van Sony resulteert in het verdwijnen van singleplayer games, kan rustig ademhalen. Dat er meer PS5 games aankomen van first-party betekent niet dat de singleplayer games niet in de maak zijn. Ook die komen er gewoon aan.
Sony verspreidt simpelweg haar kansen. In het rapport en de projecties voor komend jaar laat het bedrijf dit ook zien. Wel is het zo dat Sony anno 2025 iets meer de focus heeft liggen op die live-service games.
De verdeling voor de komende jaren ziet er als volgt uit. Het komende jaar is de investering van Sony zelf in games vrijwel gelijk. De helft van de investering gaat naar traditionele games die we van Sony’s first-party studio’s gewend zijn. De andere helft gaat naar live-service. Vervolgens verwacht Sony in 2025 dat zo’n 55 procent van de investering in live-service zit en de rest in traditionele titels.

Interessante tijd voor PS5 games én gebruikers

Natuurlijk valt het nog te bezien of de aanpak van Sony gaat werken. Voor PS5 games en gebruikers is het dan ook een spannende en vooral ook zeer interessante tijd. Vooral omdat er naast Marvel’s Spider-Man 2 en Marvel’s Wolverine zo weinig duidelijk is over de PS5 games die Sony zelf nog in de maak heeft. Gelukkig zal de toekomst antwoorden verschaffen op al onze vragen.
Dit artikel is origineel gepubliceerd op 11 juni 2022.