Sociale Sterren: Interview met JorRaptor

    Jordan van Andel, beter bekend als JorRaptor is de laatste paar jaar erg hard gegroeid op onder andere zijn YouTube-kanaal. Van tienduizend naar bijna vierhonderdduizend heeft hij veel dingen ontdekt en geleerd op het gebied van content maken voor games.

    Hoe het allemaal begon

    Jordan, beter bekend als JorRaptor was altijd al met games bezig. Met gamejournalistiek en schrijven vooral. Hij heeft vooral veel voor IGN Benelux gedaan.¨Ik heb eerste stage gelopen voor IGN Benelux in 2014. Daarvoor schreef ik eigenlijk voor andere kleinere websites. Toen deed ik ook al gewoon reviews en dagelijks nieuws. Toen merkte ik wel van hé, dit vind ik heel erg leuk. Ik wilde dit meer doen.¨

    Toen is hij tijdens zijn studie constant Journalistiek bezig geweest met schrijven. Niet alleen schrijven, maar ook radio maken vond hij erg leuk om te doen. Hij heeft daarom bij een lokale omroep bij radio Castricum gezeten. Daar heeft hij veel dingen mogen doen. Op een gegeven moment merkte Jordan wel dat hij het eigenlijk erg leuk vond om met content maken bezig te zijn en games was altijd al een passie van hem. Hij volgde toen destijds al gaming nieuws op de voet. Dus om daar dan ook zelf een bijdrage aan te leveren vond hij altijd al heel leuk.

    Nadat Jordan stage liep bij IGN Benelux mocht hij daar vrijwillig stukjes schrijven en op trips gaan naar het buitenland. Tijdens zijn studie ging hij nóg een keer stage lopen bij IGN Benelux, maar dan een videostage. Hij wilde daar wat extra bijverdienen maar dat was niet echt mogelijk. Toen besloot hij dat hij het zelf ging proberen. Hij heeft altijd heel veel ideeën gehad en wilde zijn eigen stem laten horen. Hij merkte dat websites steeds minder goed werden bekeken en dat mensen sneller naar YouTube gaan.

    Tijdens zijn videostage bij IGN werd hij steeds beter in editen en het brengen van videocontent. In november 2014 is hij na zijn eerste stage gelijk begonnen met zijn eigen kanaal. Tijdens zijn studie maakte hij elke dag een video. In die tijd heeft had hij steeds meer door wat werkte en niet werkte in bepaalde content. In februari 2017 was hij klaar met zijn scriptie en was hij afgestudeerd. Zijn kanaal ging ook veel beter dan in het begin. Twee en een half jaar maakte hij video’s voor maar een paar een paar duizend abonnees en heel weinig views.

    Wat mensen willen zien in game video's

    Toen games als For Honor an Horizon Zero Dawn uitkwamen maakte Jordan daar daar video´s over met nieuws. Horizon Zero Dawn was toendertijd een game waar heel veel mensen op wachten. Toen had hij door wat mensen echt willen zien. Wat de next level is in Horizon of dingen die niemand anders doet.

    Via IGN kon hij elke dinsdagavond bij radio 538 komen, daar had hij voor een half uur een eigen show over games, tech en tv-series praten. Toen kreeg hij de game Horizon die nog niet uit was gekomen en speelde hij voordat deze uitkwam de game uit en ging op zoek naar de beste wapens en zocht hij uit hoe je machines kon verslaan. Dat werd op YouTube enorm goed bekeken. Voor hij het wist had hij opeens tienduizend volgers. Eerst deed hij zijn video’s in het Nederlands, totdat hij merkte dat hij een grotere groep kon bereiken als hij zijn video’s in het Engels deed.

    Eind 2017 had hij dankzij zijn ervaring bij IGN en de radio contact met Ubisoft en werd hij uitgenodigd voor gamescom om daar Assassin’s creeds Orgins als één van de weinigen te mogen spelen én opnemen. Hij had daarvoor al bedacht van: wat doet nou niemand? Omdat hij Engelse content maakte ging hij wereldwijd op YouTube.

    Ik was de eerste op de wereld die bij Assassin’s Creed Orgins een vette outfit had gescoord.

    Uiteraard maakte hij daarvan een video. Voor zijn kleine kanaal ging de video daarvan heel erg goed. Van Ubisoft kreeg hij namelijk de game eerder. Zo kon hij voor de release spelen en deed hij net zoals bij de game Horizon tips en trics. Als mensen de game konden spelen, konden ze naar zijn kanaal om up to date te blijven over de game. Sindsdien doet hij dat bij elke game.

    Omdat hij Engels praat in zijn video’s, wordt hij in Nederland niet zo heel veel herkend.

    ¨Ik wil wel klein blijven. Ik denk dat het voor een YouTube kanaal altijd belangrijk is dat het persoonlijk blijft. Als je te groot wordt is het minder persoonlijk en voelt het meer als een corparation. Dat moet het absoluut niet zijn.¨ Los van YouTube gamet Jordan in zijn vrije tijd.

    Zijn prioriteiten liggen wel bij het maken van content. Als hij een game speelt kijkt hij of dat geschikt is voor zijn kanaal.

    Zijn kanaal voelt als zijn bedrijf

    De laatste tijd doet hij veel met Assassin’s Creed. Hij kijkt ook uit naar een nieuwe game van Assassin´s Creed. Hij wil wel variëren in zijn games. Als je steeds alleen maar een game op je YouTube kanaal opneemt gaat dat vervelen. Als er nieuwe games uitkomen, hoopt Jordan dat ze niet allemaal tegelijk uitkomen.

    Jordan heeft samen met zijn team op 23 februari een livestream gedaan om geld op te halen voor Australië. Het belangrijkste vindt hij dat hij tijdens zijn stream een leuke tijd kan hebben tijdens het gamen met zijn kijkers en dan ook nog eens geld op te halen voor het goede doel.

    Om zich heen heeft hij vier freelancers die hem helpen. Drie daarvan editen zijn video ’s en één iemand die de comments van zijn video’s leest en de reddits van games in de gaten houdt. Met de mensen om zich heen heeft hij de mogelijkheid om meer games te coveren.

    Hij geeft aan dat het in je eentje erg lastig gaat. Naast YouTube is hij ook op Twitch actief waar sommige freelancers van hem ook soms te zien zijn. Met zijn team groeit hij steeds harder en ziet hij zijn werk nu ook als zijn bedrijf. In Nederland staat hij in de top 200 van Nederlandse YouTube-kanalen. Hij haalt op zijn video’s 4 tot 5 miljoen views per maand.

    Zijn toekomstplan is om eerst een kantoor te zoeken in Amsterdam waar hij met zijn freelancers samen kan komen om op te nemen, te editen en te vergaderen. Hij ziet het als een soort redactie.

    De games die hij wil coveren wil hij op de best mogelijke manier doen. Eind dit jaar wordt dat bijvoorbeeld Avengers, Cyberpunk, de nieuwe Assassin´s Creed en Watch Dogs. Hij geeft aan dat hij dan met meerdere mensen meerdere games wil coveren zodat dat meer views kan opleveren.

    Favoriete game: Vroeger was dat World of Warcraft. Daar is mijn liefde voor games begonnen. Nu zijn dat meer verhalende games met een volwassen thema.

    Gekste moment met een fan: Mijn fans zijn eigenlijk hele chillen mensen. Mijn doelgroep is tussen de 20 en 30 jaar. Ik maak altijd een praatje met mijn fans en dan is het goed.

    Influencer tegen wie hij opkijkt: Greg Miller en Game Trailers

    Mening over het woord influencen: Het is een woord dat bedrijven gebruiken. Ik vind dat YouTubers het zelf niet moeten gebruiken. Waar ik echt van walg is als iemand in zijn Twitter bio influencer zet terwijl diegene eigenlijk geen influencer is.

    Laatst bekeken artikel op XGN: Sociale sterren. Ik had dat interview van ThomasTheSapling en Mathia gezien. Ik vind het ook heel leuk dat ik nu ben uitgekozen.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.