Sniper Elite 4 PS4 release - Alle vernieuwingen voor je op een rij

Article
zondag, 28 augustus 2016 om 10:00
xgn google image
De Sniper Elite serie gaat inmiddels alweer een behoorlijk aantal jaren mee. Waar de game vroeger enkel voor de hardcore shooterfan was, is de titel tegenwoordig een stuk meer mainstream. Op gamescom 2016 was de game beschikbaar voor een speelsessie en dat betekent natuurlijk dat we een special met Sniper Elite 4 PS4 release details op een rij zetten.
Zoals gezegd gaat de serie al heel wat jaartjes mee en heeft de titel al behoorlijk wat vernieuwingen en spin-offs mogen ontvangen. Als je ooit van Sniper Elite hebt gehoord, dan zal je zeker bekend zijn met de brute X-ray killcams die de game rijk is.
Maar in deze Sniper Elite 4 PS4 release special zullen we aan je duidelijk maken dat de killcams niet het enige is wat deze game zo tof maakt. Er zijn namelijk een hoop vernieuwingen toegevoegd en deze vind je stuk voor stuk terug in deze Sniper Elite 4 PS4 release special!

Versoepelde mechanics

Waar in de eerste Sniper games de controlls misschien niet zo heel erg soepel aanvoelden, was het in de Sniper Elite 4 Alpha te merken dat dit nu al verbeterd is. De titel kijkt en speelt dit keer beter dan ooit tevoren. Wanneer je aan het sluipen bent heb je ook echt het intense idee dat je niet gezien mag worden en dat elk foutje je fataal kan worden.
Dit laatste kan ook zeker zo zijn. Want de game lijkt iets vergeeflijker geworden als het op sluipen aankomt, maar de AI is slimmer en sneller. Wanneer je een vijand een beetje te luidruchtig naar het hiernamaals hebt geholpen dan zullen zijn kompanen nog sneller naar je toe komen om te zien wie hem heeft koud gemaakt.
Wat dat betreft is het sluipen en het op de juiste momenten de trekker overhalen belangrijker dan ooit tevoren. In het level dat we tijdens de speelsessie op gamescom te spelen kregen stond er een gigantisch kanon mortieren af te vuren. Wanneer je de schoten van het kanon precies wist te timen met de schoten van jouw eigen sluipschuttersgeweer, dan wist de rest van de groep vijanden niet dat er een van hen was neergeschoten.
Dit toont in ieder geval dat je beter bekend moet zijn met je omgeving dan ooit tevoren en dat je moet weten op wat voor manier je een level aanpakt. Gelukkig is de vijand niet alleen slimmer geworden, maar zoals je al hebt kunnen lezen kun jij je ook een stuk makkelijker over de map navigeren.
96830

Scrollwiel is nieuw

Inderdaad, je hebt een nieuw scrollwiel dat je wapens netjes en georganiseerd weer kan geven. Hoewel het in voorgaande games al niet lastig was om het wapen van je keus te vinden, is dat dit keer nog weer een stukje makkelijker geworden. Denk hierbij aan het scrollwiel dat je kent uit GTA V en GTA Online.
Met simpelweg een druk op de knop kun je het scrollwiel tevoorschijn toveren. Hierop staan dan niet alleen je wapens weergegeven, maar ook kun je van hieruit de opgepakte bandages gebruiken om je verloren health weer een beetje op te krikken. Het is wel zo veilig om dit te doen wanneer je veilig verborgen zit, want de vijand gaat gewoon verder met hun dagelijkse bezigheden terwijl jij naar je collectie zit te kijken.
Natuurlijk is het scrollwiel niet nieuw in een game. Maar het nieuwe scrollwiel toont in ieder geval dat de ontwikkelaar niet simpelweg om de zoveel tijd dezelfde game met nieuwe levels uitbrengt. Door makkelijker van wapens te kunnen wisselen zal je het ook in het heetst van de strijd een stuk makkelijker krijgen.
Deze vernieuwing moest in ieder geval genoemd worden in deze Sniper Elite 4 PS4 release special. Maar gelukkig zijn er nog veel meer vernieuwingen die jou het leven in de strijd tegen de vijand nog iets aangenamer maken.
96831

Taggen voor het makkelijker terugvinden van de vijanden

Zo kun je nu nog makkelijker je vijanden markeren wanneer je met de verrekijker naar ze aan het kijken bent. De verrekijker is overigens nog een belangrijker onderdeel van de game geworden dan het voorheen al was. Door je vijanden te taggen kun je ze vrij gemakkelijk weer terugvinden om ze vervolgens een hart of een balzak afhandig te maken met een goed gemikte kogel.
Wanneer je rondkijkt met je verrekijker en een vijand hebt gevonden, kun je die eenvoudigweg met een druk op de knop markeren. Hierdoor weet je natuurlijk gemakkelijk waar elke vijand zit. Daarnaast is het markeren van een vijand ook makkelijk wanneer je nog op zoek bent naar een goede plek om ze een voor een van het leven te beroven.
Want als je vijanden eenmaal hebt gemarkeerd, dan kun je ze ook niet meer uit het oog verliezen. Zodra je er dan ook nog voor zorgt dat je de juiste plek hebt gevonden, dan kun je ze vrij gemakkelijk neermaaien. Mits je natuurlijk op de juiste momenten je schoten lost, dat dan weer wel.

Adem inhouden voor beter richten

Wil jij een schitterend schot maken van een afstand die misschien fysiek onmogelijk lijkt? Dan is het goed om even een keer diep uit te ademen. Hierdoor stabiliseer je de cursor voor je vizier en kun je een stuk makkelijker je vijanden neerschieten.
Daarnaast is het natuurlijk ook handig om je vizier te stabiliseren wanneer je de mooie headshots of de pijnlijke nutshots wilt maken. Voor dit soort schoten heb je in dit geval alle hulp nodig die je maar kan gebruiken. En dat heb je dan ook door middel van het uitademen en vervolgens het inhouden van je adem.
Dit inhouden van je adem is natuurlijk niet nieuw voor de Sniper games, maar lijkt wel net even iets prettiger te zijn. Zo lijkt de scope iets sneller te stabiliseren en lijk je de vijand net even wat beter in beeld te krijgen. Hierdoor zijn de schoten niet alleen langer voor de echte elite weggelegd, maar kun je als beginnend sluipschutter ook wat makkelijker je schoten voor elkaar krijgen.
De kogels gaan verder wanneer je beter richt, de kogels hebben meer impact wanneer je beter kunt richten. De game lijkt dit keer beter dan ooit rekening te houden met de sluipschutter die nog nat achter de oren is en de precieze technieken van de Sluipschutterselite nog niet kent. Hierdoor wordt met Sniper Elite 4 in 2017 waarschijnlijk ook een nog breder publiek aangeboord.
96832

Rambo is een serieuze optie

En dat publiek dat misschien liever niet met de zachte hand te werk gaat, zal ook in Sniper Elite 4 zijn heil vinden. Wanneer je namelijk een machinegeweer prefereert boven het gebruik van een langeafstandsgeweer, dan kun je in de nieuwe game zeker je kans krijgen. De AI is wel slim genoeg om een gestoorde kogelsproeier een kogel door zijn eigen hoofd heen te jagen, dus je zult het als Rambo wel moeilijk krijgen.
De game heet natuurlijk Sniper Elite en de titel zal de goede sluipschutter ook nog steeds belonen voor het maken van schitterende langeafstandsschoten die op het eerste gezicht onmogelijk lijken. Maar wanneer je niet zo van de finesse bent en liever al maaiend van de omgeving wilt genieten, dan is dat in Sniper Elite 4 ook beter mogelijk dan in de voorgaande delen.
Zoals gezegd hangt het in dat geval natuurlijk wel af van jouw kunde als 3rd person shooterspeler. Want de vijand is genadeloos en zal elke kans aangrijpen om jou te leren dat je hen niet met een groepje scoutingjochies moet vergissen. De goede sluipschutter, of zelfs de amateurjager, zal het in deze game een stuk makkelijker krijgen dan de persoon die liever een spervuur werpend machinegeweer bij zich draagt.
Rebellion heeft waarschijnlijk gedacht dat als de vijand het kan, de speler het ook moet kunnen. De Rambo in wording moet in ieder geval blij worden van het feit dat je nog beter met een machinegeweer door een map heen kunt.
96833

Glorieuze killcams

Maar een special over Sniper Elite 4 PS4 release details zou natuurlijk niet compleet zijn zonder te praten over waar de game om bekend staat. Nutshots, headshots, kidneyshots, lungshots, stomachshots, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het menselijk lichaam op een precieze manier mutileren. En de killcams zien er ook nog eens beter uit dan ooit.
Een langeafstandsschot ziet er in slow-motion nog net zo tof uit als je gewend bent van de voorgaande delen. Tijdens de gameplaysessie op gamescom was er duidelijk te zien dat er nog een extra beetje aandacht wordt gegeven aan de feature waar de Sniper serie zo bekend mee is geworden. De kogel die je over een lange afstand in slow-motion kunt volgen glimt in het zonlicht en krijgt alle nuances en reflecties in de map mee voordat deze in het lichaam van de vijand belandt.
Hierdoor heb je ook daadwerkelijk idee dat het vak van sluipschutter in de nieuwe Sniper Elite 4 nog meer tot een kunstvorm is verheven. Zoals eerder aangegeven is het ook mogelijk om als een barbaars figuur met je machinegeweren en granaten door een map heen te rennen. Maar de meeste lol en voldoening haal je toch echt nog steeds uit de schoten die je maakt met je sniper.
De killcams zijn veelvuldig in de game aanwezig en elk goedgeplaatst schot heeft in de game zijn eigen momentje nodig volgens de ontwikkelaar. Maar we waren het tijdens het spelen van de game op gamescom meer dan ooit eens met de mening van Rebellion.
De verse graphics en de nieuwe killcams zijn in ieder geval genoeg om elke fan van de serie enthousiast te maken over de game. Maar waarschijnlijk is ook de beginnende sluipschutter een stuk enthousiaster geworden over de nieuwe game. In ieder geval zal het niet aan deze Sniper Elite 4 PS4 release details special hebben gelegen.