Sand is the Soul features - Dit zit er in de Dark Souls in 2D!

Article
vrijdag, 06 april 2018 om 12:37
xgn google image
Dat spellen gemaakt door één enkele persoon een succes kunnen zijn, weten we al van Stardew Valley. Met Sand is the Souls komt daar ook nog een RPG-vechtspel bij en wij mochten alvast een poging wagen in de titel tijdens ons bezoek aan Fat Dog Games. De tofste Sand is the Soul features vind je hier terug!

Artstijl

Als je Sand is the Soul opstart, zal je direct herkennen welke franchise de grootste inspiratiebron is geweest: Dark Souls! Dezelfde donkere omgeving, een mysterieus personage met een wandelstok (uit Bloodborne uiteraard) en een gespannen sfeer. Ook als je de eerste NPC’s en vijanden tegenkomt, heb je direct het gevoel alsof je een 2D versie van Dark Souls of Bloodborne speelt.
Dat die herkenning direct gebeurt, zorgt er absoluut niet voor dat het één van de negatieve Sand is the Soul features is. In tegendeel, dat een sidescroller het voor elkaar weet te krijgen om flashbacks te krijgen aan controllers door de kamer smijten, is alleen maar positief. En precies wat de maker van het spel wilde bereiken. Want het volgende punt in deze lijst met Sand is the Soul features, sluit naadloos aan op de herkenning van Dark Souls.
129338

Moeilijkheidsgraad

Als we het in het punt hiervoor hadden over Dark Souls herkennen, dan kan natuurlijk frustratie niet ontbreken in Sand is the Soul. Niet alleen eindbazen die je bloed doen koken, maar ook gewone vijanden die na één keer meppen al voor jouw pijnlijke dood zorgen doen al heel snel hun intrede in de titel.
Hoe verder je in het spel komt, hoe beter je jezelf kan verdedigen tegen dit gespuis, maar ook hoe lastiger vijanden worden. Tactieken die in het begin prima werken worden langzaamaan nutteloos en je zal op zoek moeten naar manieren om aan het langste eind te trekken. Sand is the Soul mag dan wel 2D zijn, de moeilijkheidsgraad is nog net zo hoog als de 3D inspiratiebron.
129339

Ingewikkelde combat

Wie Sand is the Soul opstart op Steam, zal de vraag krijgen of hij het spel wil spelen of de manual wil bekijken. Normaliter zou je er voor kiezen om de game op te starten, maar voor Sand is the Soul is het een beter idee de meerdere pagina’s van het instructieboekje eerst te openen. Geloof ons nou maar, die zal je verdraaid hard nodig hebben.
Vergelijk het met de vechtspellen ten tijde van de Gameboy Advance. Hoe weinig knoppen er ook op de Gameboy zaten, elke mogelijke combinatie resulteerde in een vechtspel in een speciale combo. In Comix Zone was dat al het geval en in Sand is the Soul is precies hetzelfde het geval. Van combo-aanvallen met jouw wandelstok, tot het gebruik van een minigun: elke aanval heeft op z’n minst een combinatie van twee toetsen nodig om te activeren.
Aangezien je direct in het diepe wordt gegooid en moet overleven tussen sterke vijanden, kan je maar beter de tijd hebben genomen om de meeste basale aanvallen te leren. Anders zal je al snel merken dat vijanden onverslaanbaar lijken en jouw personage slechts één keer geraakt hoeft te worden voordat je een pijnlijke dood sterft.
129340

Kies je eigen pad

Een van de andere Sand is the Soul features, is het kunnen kiezen van je eigen pad. Elk gebied kan bestaan uit meerdere afsplitsingen. Soms is het een kruispunt waarop je alle windrichtingen in kan slaan, soms is de enige weg voorwaarts. Wat de juiste weg is, is aan jou, maar weet dat je er soms goed aan doet om een paar gebieden terug te gaan om een gevaarlijk situatie te vermijden.
De snelste route is in de meeste games ook vaak de meest dodelijke. Sand is the Soul is geen uitzondering op die regel en het is dan ook aan te raden voor de lange paden te kiezen. Dergelijke wegen geven toegang tot meer toffe spulletje en kennen meestal minder (sterke) vijanden die je een kopje kleiner willen maken. Tenzij je je zeker voelt van jouw vechtcapaciteiten, is het kiezen van een langere omweg misschien toch de beste optie.
129341

Keuzes hebben consequenties

Net als in het echte leven zal je moeten leven met gemaakte beslissingen. Schiet je in Fallout New Vegas Caesar door zijn hoofd, dan zullen zijn legionairs niet al te blij met je zijn. Datzelfde is het geval in Sand is the Soul, aangezien elk besluit een directe of indirecte consequentie zal hebben. Jammer genoeg voor jou weet je pas of die positief of negatief is zodra het spel dat toont.
Zo begin je in het spel met een gezegelde brief. Aan jou de taak die af te leveren aan jouw superieuren. Maar wie de inventory induikt, zal zien dat ze ook de optie hebben de brief open te maken en de inhoud te lezen. Misschien kom je op die manier wel nuttige informatie te weten, maar tegelijkertijd zullen je bazen niet blij zijn dat je hun post hebt geopend.
Je komt pas achter de consequenties zodra het spel de uitslag aan je voorlegt. Dat kan heel snel zijn, maar ook pas aan het einde van de game. Niet voor niets kent Sand is the Soul 22 verschillende eindes. Sommige hiervan zijn direct te behalen, voor andere zal je eerste het spel op een bepaalde manier uit moeten hebben gespeeld. Genoeg replayvalue dus!

Populair Nieuws

Laatste Reacties