RuneFest Old School RuneScape interview - Nieuw jaar, nieuwe kansen

    Afgelopen weekend pakten we onze koffers om RuneFest te bezoeken in Londen. Het jaarlijkse evenement waar alle grote fans van de MMORPG elkaar ontmoeten en er een feestje van maken. Wij waren van de partij en gingen in gesprek met Jagex, de ontwikkelaar van RuneScape over het afgelopen jaar. In dit RuneFest Old School RuneScape interview lees alles!

    Mathew Kemp, Senior Product Manager bij Jagex, staat bovenaan de piramide van ontwikkelaars als het gaat om Old School RuneScape. Wij spraken hem over de game tijdens RuneFest Old School.

    De versie ontstond ruim vijf jaar geleden toen er een oude versie van het spel (uit het jaar 2007) afgestoft en aangeslingerd werd. Old School, ook wel 07Scape, was geboren en is inmiddels uitgegroeid tot een game van hetzelfde niveau dan de moderne variant van RuneScape, al dan niet groter. Het geheim is volgens Kemp?

    “Wij stellen de spelers voorop in het proces. Elke content die wij in het spel willen hebben, wordt aan de spelers voorgelegd zodat we hun feedback kunnen krijgen. Is de meerderheid niet blij met het idee, dan gaan wij terug naar de tekentafel.”

    Het klinkt simpel, maar zelfs als er een update voldoende steun krijgt, dan zal er altijd een groep spelers zijn die tegen hebben gestemd en niet wordt gehoord.

    “Dat klopt, maar dat is in ons geval slechts een hele kleine groep. En vaker wel dan niet is dat het soort speler dat ongeacht het idee ‘nee’ stemt. Daarnaast staan we altijd open voor feedback om eventuele ruwe randjes glad te strijken.”

    Leren van fouten

    Eén van de grote voordelen die Old School RuneScape heeft ten opzichte van de modernere variant, is dat de oldschool game kan leren van gemaakte fouten bij die modernere game. Zo zal OSRS een nieuwe stad krijgen die reeds aanwezig is in RuneScape. Kunnen de twee alsnog naast elkaar worden gelegd? Kemp meldde het volgende:

    “Prifddinas in het moderne RuneScape bestaat al een tijdje en heeft de nodige kritiek gehad. Hierdoor hebben wij vooraf al besloten dat we bepaalde onderdelen over willen nemen, maar sommige ook aan zullen passen. Zo zal de speler meer verschil kunnen maken in onze versie en mist er bijvoorbeeld de Grand Exchange (de marktplaats voor spelers). Wel zullen dezelfde clans van elven aanwezig zijn in het stadje."

    Want Prifddinas is niet de enige nieuwe stad die naar Old School zal komen. Ook de bestaande regio Zeah krijgt een flinke uitbreiding dit jaar, waardoor er goed moet worden gekeken naar overlap van content.

    “We hebben een speciale afdeling binnen het team dat analyseert waar spelers met een bepaald niveau behoefte aan heeft. Het spelen van minigames, het trainen van een specifieke vaardigheid of iets anders. Door die data te gebruiken, hebben we twee compleet verschillende steden kunnen maken met elk sterke punten. Zo zullen de Kebos Lowlands (in Zeah) een gilde voor boeren (voor de vaardigheid farming) krijgen en Prifddinas niet."

    Balans

    Een druk jaar dus voor Old School RuneScape, maar ook het afgelopen jaar zat boordevol content. Naast de nodige updates, kwam het spel de laatste tijd ook een paar keer in het nieuws. Voornamelijk nadat een ontwikkelaar van het team was betrapt toen deze geld van accounts naar zichzelf overmaakte. Iets wat volgens Matthew Kemp mogelijk sneller gebeurt als je actieve spelers naar het ontwikkelingsteam van datzelfde spel haalt.

    “Wat dat betreft wegen de voordelen op tegen de nadelen. Juist omdat we mensen in dienst hebben genomen die het spel door en door kennen, is er een betere band met de community. Wij weten meer wat er speelt en welke content een opfrisbeurt kan gebruiken.”

    De community zelf heeft ook nog steeds een grote rol, zij het iets anders dan vroeger. Waar spelers voorheen hun ideeën konden delen op het forum van RuneScape, is dat steeds meer en meer richting andere kanalen gegaan. Reddit bijvoorbeeld. Want als de spelers niet naar jou komen, dan moet je naar de spelers toe.

    “We hebben geleerd dat het creëren van een plek om over het spel te praten niet per definitie zorgt dat mensen dat ook gaan doen. Communities als Reddit zijn plekken waar mensen dat al deden, waardoor het voor ons logisch was om daar op in te haken. Maar zelfs dat is pas de eerste stap. Als je weet waar mensen het over jouw game hebben, dan nog moet je veel tijd besteden aan het begrijpen wat mensen nu precies bedoelen. Vervolgens moet je dat weer in perspectief plaatsen wat betreft of iets ook haalbaar is. Een flinke klus dus!”

    RuneScape

    Verkijgbaar vanaf 4 january 2001

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.