Tijdens een persconferentie onlangs werd al duidelijk dat er in het geval van RuneScape 3 is gekozen voor wat terughoudendheid. Liever minder updates aankondigen, maar die wel op tijd weten te maken, dan beloftes maken die niet worden gehaald.

Community nog steeds het belangrijkste

Tijdens een poll eerder dit jaar, vroeg Jagex aan alle RuneScapers waar hun voorkeur naar uitging. Hebben ze liever updates verdeeld over een aantal kleinere uitgaves, of duurt het langer en komt alles in één keer? De overgrote meerderheid ging voor het laatste.

Matt Casey, senior project manager:

"De spelers hebben altijd het laatste woord. Vrijwel alle content die we maken is eerst voorgelegd aan de spelers door middel van een poll of door te vragen naar feedback via bijvoorbeeld Reddit. Zo weten we zeker dat wat we maken ook daadwerkelijk door RuneScapers zal worden gespeeld."

Zijn collega Jamie Brooks vult aan:

"We zouden gek zijn om zelf maar wat te maken zonder enig contact met de spelers. RuneScapers zijn van een ander kaliber dan de meeste games. Het is een ontzettend gepassioneerde groep die de game vaak al jaren elke dag speelt. Om ervoor te zorgen dat zij dit ook met plezier blijven doen, is contact met hen zeker nodig."

Een andere aankondiging op RuneFest 2017 is de overstap naar een vijfjarenplan. In plaats van de aankomende updates en een aantal grote plannen direct voor te leggen aan spelers, is overgegaan op het kijken naar de langere termijn.

Volgens Matt Casey komt dat vooral doordat er op kantoor anders te vaak zou worden gezegd dat iets niet mogelijk was vanwege een gebrek aan tijd. Tijd die er wel is als je niet op de korte termijn werkt maar dingen doorschuift naar een volgend kalenderjaar. Zo krijg je geen scheve gezichten als iets vertraging oploopt, aangezien het nog niet is aangekondigd!