Rise of the Tomb Raider features - Wat is er nieuw?

Article
vrijdag, 13 november 2015 om 10:05
xgn google image

Lara Croft zagen we al vechten voor haar leven in Tomb Raider. Dat doet ze weer in Rise of the Tomb Raider. En hoe? We mochten voor de review al uitvoerig aan de slag met deze game. Lees dus gauw ons overzicht van de nieuwe Rise of the Tomb Raider features.

De setting voelt vertrouwd aan gedurende het begin van Rise Of The Tomb Raider. Lara banjert door de sneeuw. Een setting die er prachtig uitziet op deze generatie consoles. En het is herkenbaar, want zo zagen we Lara ook al in de vorige game.

Meer doen met crafting systeem dan voorheen

Ook herkenbaar is dat ze moet vechten met wapens. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo kan Lara met pistolen te werken gaan, maar net als Tomb Raider ook met pijl en boog.

Want Lara kan met de pijl en boog zoveel meer doen dan voorheen. Craften van wapens was eerst ook mogelijk, maar de vorige keer was je daar na een paar uur wel klaar mee. Nu niet, want de opties zijn uitgebreid.

Maak giftige pijlen!

Het is zinvol om op zoek te gaan naar paddestoelen. Daarmee kan Lara giftige pijlen maken. Super handig voor grote logge beeste. Kijk niet gek op als er een mega grote beer op je af komt gerend. In Tomb Raider zaten er al dieren achter je aan, zoals wolven. Maar die schakelde je zo even uit.

Maar Lara kan niet alleen giftige pijlen maken, ze beschikt over een heel pijlenarsenaal. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde pijlen die je in een stuk hout kan schieten en vervolgens kan beklimmen. Zo maak je een soort trappetje dat je gemakkelijk kan beklimmen.

Rise of the Tomb Raider features

Nieuwe features

Wolven schakelde je gemakkelijk uit, maar deze grote beer niet. Daarvoor moet je vluchten terwijl je een tactiek verzint om hem uit te schakelen. Een handige tactiek kan het gebruik zijn van giftige pijlen. Daarmee wordt het logge beest even vertraagd en kun je schakelen. Het is ontzettend gaaf om te zien hoe Rise of the Tomb Raider een vertrouwd gevoel geeft, maar toch weet te vernieuwen.

Wat ook nieuw is, is dat Lara kan klauteren in bomen. Natuurlijk kon ze altijd al klimmen en klauteren. Maar de manier waarop ze simpel als een Prince of Persia langs boomstammen rent en a la Assassins Creed van boom naar boom springt is tof. Want dat geeft haar de mogelijkheid om in stealth door de lucht vijanden te besluipen en uit te schakelen.

Verder bevat de game meer optionele tombes dan we uit Tomb Raider gewend zijn. Dit is mooi, want dat zorgt ervoor dat de game een stuk minder lineair aanvoelt. Het geeft je bovendien meer vrijheid als speler.

Voorzichtig te werk gaan

Normaal werd deze sneaky tactiek enkel uitgevoerd op de grond, maar het klauteren in de bomen geeft de gameplay een extra dimensie. Voor de rest ziet de gameplay van Rise of the Tomb Raider er erg gaaf uit.

Bijvoorbeeld een stukje met allemaal vijanden. Hoe schakel je dan al die vijanden uit? Dit kan op meerdere manieren, maar het volgende scenario is denkbaar: schiet een pijl vlakbij een vijand. De vijand loopt er naartoe, daardoor heb je dit mannetje afgeleid en kun je een vijand ergens anders geruisloos neerschieten met pijl en boog.

Rise of the Tomb Raider features

Afmaken die hap

Voordat het eerste ventje in de gaten heeft dat de pijl enkel ter afleiding was, ben jij al naar het lijk gerend en hebt de radio van het dode mannetje gepakt. Die radio gooi je naar een plek verderop. Dit is dé manier om veel vijanden te lokken naar één plek. Ondertussen, en ook dit is nieuw, maak je een explosief. En dan is het jackpot.

Terwijl de rest van de vijanden op één plek staan, gooi je je explosief en ..BOEM. Kat in het bakje, iedereen dood. Is dit hoe het moet? Nee absoluut niet, want nogmaals er zijn meer opties. Maar het voelt wel verdomd lekker.

Rise of the Tomb Raider is nu verkrijgbaar voor de Xbox One en Xbox 360.