Resident Evil Village heeft al meer dan vier miljoen kopieën verkocht, dat
meldt Capcom in een nieuw persbericht. Drie kwart van deze
verkoopcijfers waren in de eerste week van het spel en door preorders. Dat is aanzienlijk meer dan de vorige game in de serie uit 2017.
Resident Evil Village is naast goede verkoopcijfers ook goed door het publiek ontvangen met een user score van 8.5 en een 8.4 critici score
op Metacritic. Nu is het spel nog geen maand uit, maar het zou heel goed kunnen dat het de best verkochte game in de Resident Evil serie gaat worden. Die titel draagt Resident Evil Biohazard nu met 9 miljoen sales.
Of het ook de best verkochte survival horror game kan worden zullen we nog zien. Voor die titel moet
Capcom tegen best wel hoge cijfers opboksen zoals je in de grafiek hieronder kan zien.
Belangrijk om bij de grafiek te vermelden is dat Outlast mede de hoogste verkoopcijfers heeft omdat het een tijd gratis was op Playstation Plus en dat gratis uitgifte wordt meegerekend als een sale. Toendertijd was Outlast ook enorm populair op Youtube, wat voor veel aandacht zorgde. Daarnaast was het spel op de releasedatum ook aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld de nieuwste twee Resident Evil spellen.
Survival Horror dood verklaard
Wat we niet moeten vergeten, is dat iets minder dan tien jaar geleden het survival horror genre dood was verklaard. Het zou simpelweg een reliek uit het begin van deze eeuw zijn, wat het niet meer goed zou doen op het gebied van verkopen. Als we eerlijk zijn was dat ook wel zo in die tijd. Zo mocht David Chateauneuf, een van de makers van Outlast, zijn horror-hit niet maken bij Ubisoft Montreal. Ubisoft zag in 2009 geen toekomst of een
groot genoeg publiek in het genre om er echt aan te verdienen.
De meeste klassieke survival horrorseries waren op dat moment ook compleet anders dan waar ze origineel vandaan kwamen. Shinji Mikami, een van de ontwerpers van de eerste paar Resident Evil games en Evil Within, zei het eigenlijk het beste: “Survival horror games worden allemaal actiegames, er zijn
geen echte survival horrorgames meer.”
Dit zei Mikami in een documentaire van IGN over The Evil Within terug in 2013. Een goed voorbeeld van wat Mikami aanhaalde is de Dead Space serie. Waar de ontwikkelaar graag een survival horrorgame wilde neerzetten in Dead Space 3 zoals de vorige twee delen besloot EA er juist een actiegame van te maken want dat zou
beter verkopen. Zo zijn er nog talloze andere voorbeelden zoals Resident Evil 5 en het niet te vergeten drama rond
Silent Hills en
Hideo Kojima.
Uit de dood herrezen
Het genre ging dus ook niet lekker en wat Mikami in het interview met IGN zei klopte volledig. Nu is het meer dan acht jaar later compleet anders. Het survival horrorgenre is mede door de echte horrorfans als Mikami, Chateauneuf en nog veel meer anderen, net zoals de monsters die in hun spellen voorkomen, herrezen uit de dood. Er is een volwaardige comeback gemaakt en wie weet wat de toekomst de horrorfans allemaal nog kan bieden.
Dit artikel is geschreven door Sjaak Stechman.