Het is altijd een goed teken als je eigenlijk niets meer wil zien van een game omdat je de game wil spelen. Na achter de schermen een uurtje aan Ratchet & Clank Rift Apart gameplay gezien te hebben, is dat precies de gedachte die op de redactie door het hoofd spookt. De nieuwe third-person shooter van
Insomniac Games laat de
PlayStation 5 namelijk zingen als een nachtegaaltje!
Ratchet & Clank Rift Apart is de gloednieuwe
PS5 game die op 11 juni gepland staat voor release. Voor het zover is namen we alvast een kijkje achter de schermen. Insomniac liet ons twee levels zien uit de game die niet alleen spectaculair ogen, maar ook goed laten zien hoe de PS5 vroeg in haar levenscyclus een flinke klapper lijkt te krijgen.
Warm bad
In Ratchet & Clank Rift Apart worden de twee titulaire helden eindelijk beloond voor al hun harde werk in eerdere games. Het dynamische duo wordt gehuldigd en als klap op de vuurpijl heeft Clank ook nog eens een verrassing voor Ratchet. De kleine, vriendelijke robot had het cadeau alleen beter in gesloten kringen aan Ratchet kunnen geven, want er zijn kapers op de kust.
Waar Clank een knap stukje techniek in elkaar heeft gezet om Ratchet te helpen om andere Lombax te ontmoeten, steelt Dr. Nefarious het cadeau. Al snel loopt alles in de soep en is het aan Ratchet & Clank om niet alleen hun eigen dimensie te redden, maar ook de vele andere dimensies die ze aandoen.
Vallen voor Rivet
Onderweg komen de twee uiteraard een scala van andere, kleurrijke figuren tegen, waaronder
de mysterieuze Rivet. Deze Lombax wordt tevens speelbaar in de nieuwe PS5-game. Het is dit nieuwe personage waarop de studio achter de schermen misschien wel het meest trots op is.
Voor het nieuwe deel zag Insomniac Games haar kans schoon om een nieuwe heldin te maken. Inmiddels is het team achter de game als een blok voor Rivet gevallen en hoopt het team dat fans dit ook zullen doen. Insomniac wilde dan ook een personage creëren dat compleet anders is dan Ratchet.
Waar de bekende Lombax goed is in het maken van vrienden, is Rivet een pittige tante die altijd alleen rondzwerft. Dat wil alleen niet zeggen dat Rivet bot is, want dat is ze totaal niet. Rivet is slim, lief en ook een beetje bijdehand. Het grootste verschil met Ratchet is dat Rivet in sociale situaties alleen totaal niet weet hoe ze zich moet gedragen omdat ze altijd alleen was.
Meerdere verhalen
Toch is het verhaal van Rivet niet het enige dat je gaat beleven. Voor Rift Apart heeft Insomniac voor een uitgebreidere aanpak gekozen. Iedere planeet die je bezoekt heeft als het ware een verhaal om te vertellen, wat de levels van een flinke dosis variatie voorziet. Hierbij komen de verschillende dimensies natuurlijk ook om de hoek kijken, waardoor je alternatieve versies van bekende figuren gaat tegenkomen.
De bekende skater Skidd McMarx is in Rivets dimensie namelijk een compleet ander figuur. In de wereld van Rivet heet hij namelijk Phantom. Ook Rusty Pete is flink veranderd, wat fans van het eerste uur blij zal maken. Rift Apart zit namelijk vol verwijzingen naar eerdere titels, iets wat ook in de dialogen duidelijk wordt.
Een nieuw ontwerp door de PlayStation 5
Naast meer diepgang in het verhaal heeft Insomniac Games ook ingezet op de nieuwe technologie die de PlayStation 5 met zich meebrengt. Hierbij kun je denken aan de DualSense-controller. Dankzij de adaptive triggers heb je verschillende wapenstanden in de triggers zitten.
De Megatron Collider gebruikt ze bijvoorbeeld door eerst je schot op te laden alvorens je deze schiet. De Megatron Collider schiet namelijk een laserstraal waarbij je eerste de lazer oplaadt door de trigger in te drukken tot je weerstand voelt. Wanneer je vervolgens door de weerstand drukt, los je pas het daadwerkelijke schot.
Uiteraard is de haptic feedback ook voelbaar. Ieder wapen moet een ander gevoel hebben volgens Insomniac Games. Toch is het de SSD die het mooist zingt dankzij Insomniac, want deze is gebruikt om daadwerkelijk het design van de game op de schop te gooien.
Hommages naar Star Wars en Thor Ragnarok
In een slag van Rivets hamer worden werelden afgewisseld dankzij de SSD van de PlayStation 5. De SSD laadt werelden in real time in wanneer je door een Rift duikt en daardoor in een andere dimensie terecht komt. Hierdoor gebruikt Insomniac Games ook andere filmtechnieken, zoals de Star Wars-transities. Deze zijn vanuit technisch perspectief helemaal indrukwekkend gezien je twee werelden die gelijktijdig gerenderd worden in elkaar over ziet lopen.
Toch is Star Wars niet de enige film waar Ratchet & Clank Rift Apart een hommage naar doet. De muziek wordt namelijk door Mark Mothersbaugh gemaakt, een jeugdheld van Creative Director Marcus Smith. Mothersbaugh componeert alleen al flink wat jaren en deed ook de muziek van Thor Ragnarok.
De componist vertelt dan ook dat hij bepaalde motieven die niet in Thor Ragnarok werden de basis zijn voor muziek in Ratchet & Clank Rift Apart. Laat dit je alleen geen verkeerde indruk geven. Mothersbaugh had als doel om muziek te maken die je nog maanden na de release op 11 juni meefluit.
Of hij daarin weet te slagen, is alleen nog de vraag. Gelukkig hoeven fans van de reeks niet lang meer te wachten. Op
11 juni kan iedereen met Ratchet & Clank Rift Apart aan de slag op de PlayStation 5.