3 manieren waarop de PS5 SSD games gaat verbeteren

    De PlayStation 5 gaat later dit jaar verschijnen en gaat (samen met de Xbox Series X) een flinke stap zetten voor gaming. Sony wil dit doen met een futuristische console met allerlei toeters en bellen, zoals een speciale SSD. Wij leggen haarfijn uit hoe de PS5 SSD games zal verbeteren!

    Sinds de voor GDC 2020-bedoelde presentatie over de PlayStation 5 weten we het een en ander over de nieuwe Sony-console. Zo krijgt de PS5 een speciaal ontwikkelde SSD die in de toekomst veel teweeg kan brengen voor gamers. De manieren waarop gamers profiteren zijn op vele manieren te definiëren. Wij leggen het haarfijn voor je uit.

    1. Geen laadtijden meer

    De eerste en meest voor de hand liggende manier waarop de nieuwe PS5 SSD voor verbeteringen gaat zorgen, is te vinden in de snelheid van het systeem. Dankzij de SSD heeft de PS5 de mogelijkheid om supersnel werelden in te laden. De technische poespas achter het verschil tussen een HDD (die de PS4 gebruikte) en de SSD van de PS5 zullen we je besparen.

    Aan het einde van de streep betekent een SSD dat games sneller ingeladen kunnen worden. Wat de SSD van de PS5 alleen nog bijzonderder maakt, is dat Sony zelf nog wat aanpassingen aan de SSD heeft gemaakt. Hierdoor kan deze nog sneller games opstarten en werelden laden.

    Voor gamers betekent dit niet meer wachten tot een game is opgestart en dat laadtijden tussen werelden ook verleden tijd zijn. Bij Marvel’s Spider-Man werd duidelijk dat wanneer je van fast travel gebruikmaakt op de PS5 dit slechts 0.7 seconden duurt. Op de PS4 Pro kost dit een kleine 15 seconden en dus moge het duidelijk zijn: het verschil is enorm.

    2. Een nieuwe manier van gamedesign

    Dat de nieuwe SSD van Sony veel meer snelheid heeft, zal niet alleen voor gamers een groot genot zijn. Ook gamedesigners profiteren enorm van een SSD, want dit geeft tijdens de ontwikkeling van spellen veel nieuwe mogelijkheden. Ontwikkelaars krijgen namelijk veel meer vrijheid met het inrichten van hun game doordat het laden van een level geen last meer is.

    In veel games zie je tegenwoordige sluwe manieren waarop je progressie wordt vertraagd zonder dat je het doorhebt. Dit doen ontwikkelaars om het volgende deel van de wereld achter de schermen in te laden. Terwijl dit in de achtergrond gebeurd, speel jij door een wandelende cutscene, sta je in de lift te wachten tot je boven bent (lees: sta je in een illusie te wachten tot het nieuwe level is ingeladen) of bewandel je een eindeloos pad zoals in God of War wanneer je naar een andere realm reist.

    Doordat ontwikkelaars niet meer op de hardware hoeven te wachten, kunnen ze de tijd die ze spenderen aan het ontwikkelen van afleidingen steken in nieuwe content. Denk aan een paar extra missies of misschien wat extra tijd die gebruikt kan worden om de game wat op te poetsen. Marcus Lehto, de voormalige art-director van de Halo-games, liet al weten dat dit een groot voordeel is en dat de SSD games een stuk soepeler gaat laten voelen.

    3. Schakelen met snelheid

    Naast dat de SSD korte metten maakt met laadtijden en gamedesign kan veranderen, is er voor gamers nog een ander duidelijk voordeel te vinden. Zo zou de SSD ook de mogelijkheid moeten geven om onwijs snel te switchen tussen verschillende games. Zo claimt Tidux via Twitter op basis van informatie die hij van ontwikkelaars heeft gehoord. Of het klopt moet nog blijken, maar Tidux beschrijft de feature als volgt.

    Wanneer je bijvoorbeeld Godfall aan het spelen bent en een uitnodiging van een vriend krijgt om Warzone te spelen, krijg je een pop-up waarin een livestream van die vriend te zien is. Mits de uitnodiging geaccepteerd wordt, start de PS5 in de achtergrond alvast de game en switch je binnen enkele seconden naar Warzone.

    Godfall blijft dan in de achtergrond nog actief via rustmodus en kan op een later moment simpelweg weer opgepakt worden. Ook je internetsnelheid speelt hier een rol bij, maar Tidux laat weten dat als je internet met 10-20 MB per seconde hebt, de PS5 er ongeveer 5 seconden over zal doen voordat je in de nieuwe game zit. Het klinkt indrukwekkend, mits het waar is natuurlijk.

    Meer informatie over de PS5

    Of de laatste feature daadwerkelijk te verwachten valt, is dus nog even afwachten, maar waarschijnlijk komt het antwoord snel. Insiders stellen dat de reveal mogelijk in mei op planning staat. Daarnaast is er ook nog meer informatie gelekt over de console via een rapport, waarover je hier meer kunt lezen. Al het laatste nieuws rondom de PS5 release hebben we in een handig overzicht met al het PS5 nieuws tot nu toe voor je verzameld.

    Marvel's Spider-Man

    Verkijgbaar vanaf 7 september 2018

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.