5 Prey features die de game tof maken

Article
vrijdag, 14 april 2017 om 17:08
xgn google image
Over ongeveer een maandje mogen we aan de slag met Arkane Studios' nieuwste project: Prey. De game belooft een soort kruising tussen Dishonored, BioShock en Dead Space te gaan worden. Maar hoe zit het met de gameplay? Je leest het in deze Prey features special.

Hacken

Net zoals in bijvoorbeeld BioShock, zal je in Prey wel eens gebruik moeten maken van je hack-skills. Zo kun je bijvoorbeeld turrets en andere machines hacken om je te helpen in je strijd. Het lijkt hierbij alsof Arkane Studios is geïnspireerd door Irrational Games’ BioShock. In een mini-game moet je met een klein vierkantje door een doolhof heen dwalen, op zoek naar jouw doelwit. Op het moment dat jij je bestemming bereikt, moet je op een knopje drukken om zo de hack succesvol te maken.
Met het hacken van apparaten of robots kun je een adempauze nemen van al het schietgeweld en stilletjes door grote omgevingen van het ruimtestation Talos-One rondsluipen. En dat is ook de volgende Prey feature die we zullen bespreken.
108993

Sluipen

In Prey krijg je soms de taak om uitgerust met je wapens door het ruimtestation te rennen en de diverse aliens neer te schieten. Maar de game biedt je ook de kans om rustig en geluidloos in de schaduw te bewegen. Denk hierbij aan de Metro-games, waarbij elke kogel essentieel is. Niet elke confrontatie met de aliens hoeft uitgevochten te worden. Soms kun je er beter voor kiezen om te gaan sluipen en zo het gevecht te ontlopen.
In Prey zal je deze momenten vaker hebben. Gelegenheden waarin het loont voor jou om je kogels te sparen en op zoek te gaan naar andere oplossingen. Het is dan wel duidelijk dat Arkane Studios, de maker van Dishonored, achter de titel zit. In beide titels geeft de ontwikkelaar je meer tijd dan in een standaard shooter, zodat jij rustig en beter over je aanpak kan nadenken. Welke wapens ga ik hier gebruiken, of welke krachten?
108994

Krachten

De associaties die je met de eerste Prey uit 2006 hebt, moet je eigenlijk direct vergeten. De game kende ook zijn eigen, unieke krachten, maar Prey uit dit kalenderjaar heeft een geheel andere invalshoek. Hoofdpersoon Morgan Yu heeft de keuze uit maar liefst 24 menselijke upgrades en twintig excentrieke alien-krachten. Zo kun je als speler jouw personage echt naar jouw hand toe zetten en zal geen enkele speelervaring als hetzelfde aanvoelen.
Morgan kan op die manier elke tegenstander op een eigenaardige manier benaderen. Beschiet een vijand met het Gloo-Cannon, waardoor hij een snelhardende substantie over zich heen krijgt. Vervolgens kun je hem de lucht in schieten met de kracht lift field. Of je zet twee turrets tegen elkaar op met machine mind, om ze vervolgens beide om te leggen met de electrostatic burst.
Prey biedt je zelfs de kans om de doden weer tijdelijk tot leven te roepen met phantom genesis. Mensen die zijn omgekomen, veranderen door je kracht in monsterlijke wezens die braaf naar jou luisteren en je zullen beschermen tegen ander gespuis. Met deze krachten kun je op verschillende manieren door Talos-One rondlopen.
108997

Vechten

De verschillende krachten die wij eerder beschreven kun je goed gebruiken in combinatie met je wapens. Het eerdergenoemde Gloo-Cannon kan hier zeker goed bij werken, maar ook de disruptor stungun is een wapen dat je dichtbij je moet houden. Met dit wapen bestrijd je meerdere machines, die door jouw wapen tijdelijk worden gestund. Op die momenten kun je ervoor kiezen om ze onder jouw controle te brengen, of om ze op te blazen en verder te gaan.
Als je ervoor kiest om de turret mee te nemen, dan is er wel de mogelijkheid dat je door meerdere turrets op Talos-One wordt aangevallen. Het ruimtestation weet namelijk hoe vaak jij je alienkrachten gebruikt, wat ervoor kan zorgen dat je wordt opgejaagd door de angstaanjagende Nightmare Typhon.
Wanneer dit gebeurt, zou je gebruik kunnen maken van je imposante wapenarsenaal, zoals de recycler granaat. Deze granaat doet precies zoals de naam het zegt: hij recyclet jouw tegenstander binnen de kortste keren tot materiaal dat je vervolgens zelf kan gebruiken! Schok een vijand en gooi het bommetje daarna onder hem, waarna hij wordt opgezogen à la Ghostbusters-stijl en daarna als een soort confettikanon wordt uitgeblazen in allerlei stukjes materiaal. Weg is de dreiging.
108998

Vijanden

Die dreiging op Talos-One komt voornamelijk voort uit de diverse aliens die ronddwalen op het ruimtestation. De buitenaardse zwarte gevaartes groeien met jouw vooruitgang mee; als jij sterker wordt, dan worden de aliens dat ook. In het begin kom je kleine, spinachtige zwarte wolken tegen die jou binnen de kortste keren kunnen omleggen.
Naarmate jij vordert in Prey, kom je ook meer aliens tegen in allerlei soorten en maten. De grootste is de Nightmare, een gigantisch zwarte golf die over je heen torent en je een enkeltje naar het hiernamaals kan geven. Toch zit het engste gedeelte niet in het formaat, maar in de voornaamste kracht die de aliens bezitten: mimic.
Hier komt één van de krachten van Prey om de hoek kijken. De Mimic alien kan zich naar behoren een andere vorm aannemen. Zo weet je al snel niet meer wat echt is, of een wat een alien is die wacht tot jij met de rug naar hem toe gedraaid staat. Een koffiekopje, brandblusser of bureaustoel kan ineens dodelijk zijn.
De game bevat natuurlijk meerdere features, maar we hebben ook genoeg geschreven over de setting van Prey. Of de game ook bij jou past, lees je in de special waarin we bespreken voor wie de game bedoeld is. Prey komt op 5 mei uit voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One.

Populair Nieuws