Wat maakt Ex on the Beach All Stars nou zo vermakelijk?

    Zon, zuipen, ziekenhuis is wat door je hoofd schiet zodra je Ex on the Beach ziet. De MTV-serie die draait om drank, drama en seks wordt jaar in, jaar uit alleen maar populairder en heeft nu zelfs een speciaal seizoen gekregen. Ex on the Beach All Stars is waar het om draait, maar wat maakt die serie nou zo populair?

    MTV

    In deze rubriek zoeken we uit wat Ex on the Beach All Stars zo populair maakt. Inmiddels is het seizoen al acht afleveringen onderweg en is er meer drama ontstaan dan het hele laatste seizoen van Temptation Island bij elkaar. Wij analyseren precies hoe het zit met Ex on the Beach All Stars en de ongekende populariteit.

    Wat is Ex on the Beach All Stars?

    Ex on the Beach All Stars is het vijfde seizoen van de populaire serie op MTV. Na vier seizoen lang onbekende Nederlanders en Belgen uit te nodigen voor een paradijselijk avontuur, worden nu oud-deelnemers opgeroepen om terug te keren naar het strand. Wat volgt is een zogeheten All-Star cast vol bekende koppen van de afgelopen vier seizoenen.

    Aan het succesvolle concept wordt niet gesleuteld. Dat draait als een tierelier, waarbij de deelnemers om de zoveel tijd naar het strand worden gestuurd om een ex te ontvangen. Die kan, samen met een tablet die mensen opdrachten geeft, zorgen voor de nodige dosis drama (en soms ook romantiek).

    MTV

    Doorslaand succes

    Dat het om een succesverhaal gaat is MTV zeker niet ontgaan. De serie draait zelfs zo goed dat er in 2019 zelfs meerdere seizoenen Ex on the Beach worden uitgezonden. Begin 2019 werd namelijk het vierde seizoen uitgebracht op televisie. Daar bleef het alleen niet bij, want ook werd er een speciale reeks in leven geroepen waarbij de producenten na elke aflevering met de familie van een deelnemer de aflevering keken.

    Dat vierde seizoen liep alleen al in maart af en dus leek het erop dat Nederland weer een jaar moest wachten totdat de vijfde editie zou komen. Niets is minder waar, want ineens was daar in juni Ex on the Beach All Stars. Het succes is zo groot dat MTV direct heeft besloten om nog een seizoen op te nemen en die deze dit jaar ook nog uit te zenden, samen met natuurlijk de extra reeks met de familieleden.

    Influencer 101

    Ook de deelnemers van de serie is niet ontgaan dat Ex on the Beach een succes is. Zo succesvol zelfs dat de deelnemers na het meedoen zelf ook een carrière kunnen opbouwen als influencer op bijvoorbeeld Instagram. Meerdere deelnemers van de serie geven na afloop toe dat ze door de serie een enorme following hebben gekregen op onder andere Instagram dus.

    Dit leidt voor sommige deelnemers als Harrie Snijders en Renan Hellemans (die beide te zien zijn in All Stars) voor een management. Wie wil samenwerken kan het management benaderen door het mailadres in de Instagram-biografie te volgen. Op deze manier is de serie dus succesvol voor zowel MTV als de deelnemers die naast een lekkere vakantie vol drama dus ook nog eens bekendheid vergaren.

    MTV

    Roem vergaren

    Duidelijk is dat de serie populair is, maar bij wie is dan de vraag. Het antwoord hierop is vrij simpel, namelijk de jongere doelgroep tussen de 13 en 34 jaar oud. Dat is de doelgroep waarop MTV zich al jaren richt en we kunnen het zelfs nog verder afbakenen. Jongeren onder de 20 jaar gebruiken namelijk het meest van iedereen Instagram en dat is precies waar de groeiexplosie in het aantal volgers van de deelnemers te vinden is. Aannemelijk is dus om te stellen dat de kijkers van Ex on the Beach vooral jongeren tussen de 13 en 20 zijn.

    Dit is niet gek aangezien de serie alle elementen bevat waar pubers van genieten. Drama? Check. Drank? Check. Seks? Dubbel check. Het zijn allemaal elementen waar jongeren vandaag de dag erg in geïnteresseerd zijn en waar Ex on the Beach maximaal van profiteert. Het mag dan nog het afvoerputje van de Nederlandse televisie zijn, maar ja, als het succesvol is en het een guilty pleasure is om naar te kijken kun je het MTV (en Videoland, waarop je ook kunt kijken) totaal niet kwalijk nemen.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.