De grote verschillen in populariteit Battle Royale games uitgelegd

Article
zondag, 23 mei 2021 om 18:00
fortnite season 2f1571219904
Het nieuwste seizoen van Apex Legends is nu iets meer dan een week bezig. Het negende seizoen lijkt erg populair te zijn en haalt hoge spelersaantallen op verschillende platforms. Zo mag de Battle Royale game zichzelf al een tijdje een trotse eigenaar noemen van een plekje in de top 5 meest gespeelde spellen op Steam.
Apex is alleen niet de enige Battle Royale game die hoge spelersaantallen haalt. In de laatste jaren hebben we een ware hype rondom het Battle Royale genre mogen ervaren. Het begon eigenlijk in 2013 als een eenvoudige mod voor de militaire simulator Arma 2 geïnspireerd door de klassieke Japanse film met een gelijknamige titel: Battle Royale. Na een nederig begin acht jaar geleden is het genre niet meer weg te denken in het moderne game-landschap.
Deze gouden eeuw van Battle Royales is alleen niet zonder slag of stoot ontstaan. Veel spellen in het genre hebben het dan ook niet gehaald en onder de grootste vier is er flinke competitie in populariteit zoals je in deze grafiek kan zien.
actieve spelers battleroyale 01f1621523493

Hoe komt dit genre zo populair?

Er zijn veel redenen waarom het genre zo immens populair is geworden. Denk aan grote YouTubers en Streamers die de games streamen of de lage wachttijd voor een match. Zo heb je bijna altijd binnen een minuut een volle server. Maar de grootste reden voor de populariteit van deze games is de afwisseling die elk potje heeft.
Je weet nooit of je altijd je favoriete wapen krijgt, want je moet het doen met wat je op de grond tegenkomt, waardoor je een hele andere strategie gaat gebruiken dan je normaal doet. Het fenomeen van de cirkel of de storm die langzaam alle spelers naar een punt van de map stuurt heeft ook veel invloed op de afwisseling die het genre biedt. Zo kan het ene potje eindigen in een open veld en het volgende potje weer in een heel bebouwd gebied terwijl het zich wel op dezelfde map afspeelt.
De willekeur van de cirkel en de wapens die je op de grond vindt, laat ook veel ruimte over voor tactische beslissingen. Kies je ervoor om vijanden op te zoeken en hun spullen te stelen met het risico het vuurgevecht te verliezen of wil je liever zo min mogelijk vechten waardoor je zo lang als mogelijk in leven blijft maar het wel moet doen met alles wat je zelf tegenkomt.
Uit een onderzoek van de The Computer Games Journal blijkt dat deze willekeur en tactische keuzes veel impact heeft op de populariteit van spelers met een lager vaardigheidsniveau. Het geeft ze namelijk de kans om te winnen of verder te komen in het spel dan hun vaardigheidsniveau in een ander schietspel als Counter-Strike zou toelaten.
fortnite filtracionf1585153287

Hoezo is Fortnite zoveel groter dan de concurrenten?

Dit zijn alleen redenen waarom de speler aantallen van het genre zo hoog zijn maar waarom Fortnite bijna zes keer zo hoog is als het tweede spel in de grafiek ligt aan hele andere redenen.
Ten eerste is het spel gratis en verdient het zijn geld door in-game aankopen, wat de drempel enorm verlaagt voor mensen om het spel uit te proberen. Nu is dat niet uniek, van de top vier Battle Royale spellen is enkel PUBG een game waar je een bedrag voor moet betalen om het te spelen. Wat Fortnite wel uniek maakt is het aantal platformen waar je het spel op kan spelen. Zo kan je het niet alleen op de Nintendo Switch, PC, Xbox One of PlayStation 4 spelen, maar ook op je mobiel of tablet. Kinderen die geen spelcomputers in huis hebben kunnen het spel vaak alsnog spelen.
Vooral dat laatste punt is belangrijk, want wat Fortnite echt uniek maakt is de doelgroep die het spel probeert te bereiken. Waarbij PUBG of Warzone juist tieners of jongvolwassenen probeert te bereiken, richt Fortnite zich juist op kinderen. Uit onderzoek van Games and Culture blijkt dat deze doelgroep ook effectief bereikt word door het marketing team van Epic Games, het bedrijf achter het spel. Er wordt namelijk veel geld uitgegeven aan YouTubers en Streamers die een groot aantal kinderen als publiek hebben.
De combinatie van deze marketingstrategie en het aantal platformen waar je het spel op kan spelen is de grootste reden dat dit spel zo veel groter is dan de concurrenten. Een jong kind kan op de telefoon van zijn ouders of zijn tablet een filmpje van zijn favoriete YouTuber kijken en vervolgens op dezelfde tablet of telefoon het spel downloaden en spelen. Daar hoeft geen dure spelcomputer bij aan te pas komen.
Dit artikel is in samenwerking met Sjaak Stechman.

Populair Nieuws

Laatste Reacties