Pikmin: Een terugblik op gekke ruimtemannetjes

Article
zaterdag, 13 juli 2013 om 17:00
xgn google image
Onlangs gingen we al aan de slag met Pikmin 3 tijdens een Nintendo evenement. Omdat Pikmin 3 vanaf 26 juli te koop is voor de Wii U, is het goed om even terug te blikken op de geschiedenis van de serie. Een serie vol vrolijke kleuren en Pikmin: wezentjes die alles voor je doen, mits je ze goed bestuurt.
2002 is het jaar dat de eerste Pikmin game op de markt kwam voor de GameCube. De vrolijke titel is door niemand minder bedacht dan Shigeru Miyamoto, een Japanse videogameontwerper die eerder series bedacht met onder meer Mario in de hoofdrol. De serie is gebaseerd op de tuin van Miyamoto. Collega Berry Zwets (22) kwam met Pikmin voor het eerst in 2004 in aanraking en bewaart goede herinneringen aan die game. 'Het gaat om tactische gameplay in combinatie met vreemde mannetjes, die pikmin. Die vind ik leuk bedacht. Ik voel mezelf kind als ik Pikmin speel.'
Gecrasht op een gekke planeet
Spelers ontmoeten kapitein Olimar, een ruimtevaarder. Van het een op het andere moment stort hij neer. Gelukkig is het geen uitzichtloze situatie en kan Olimar met zijn schip weer de lucht in. Alleen moeten er wel even onderdelen gezocht worden. Die onderdelen liggen verspreid over de hele planeet. Gelukkig krijg je hulp. Op de planeet wonen namelijk Pikmin: plantachtige wezentjes die leven. Ze zijn er in allerlei kleuren en elke kleur heeft zijn eigen unieke eigenschap.
De eerste Pikmin game kende de kleuren rood, geel en blauw. De rode kunnen tegen vuur, de blauwe kunnen door water zonder dood te gaan en de gele beschikken over explosieve stenen waarmee obstakels 'netjes' kunnen worden opgeruimd. In Pikin 2 (uitgebracht in 2004 op de GameCube) kwamen daar twee kleuren bij, namelijk paars en wit. De paarse Pikmin zijn dik en sterk en de witte mager, maar snel. Ook de nieuwe Pikmin game die in aantocht is, heeft weer nieuwe Pikmin zoals al te lezen was in de laatste impressie.
Strategisch element
Die Pikmin halen niet zomaar de onderdelen voor het ruimteschip op, ze hebben namelijk een eigen sterke wil. Losgeslagen kinderen die rondlopen, daar lijkt het op. Dus is het aan spelers steeds de taak ze goed te besturen. En nadenken is een pré. Daar komt volgens collega Tristan Brinkman (23) de diepgang om de hoek kijken: 'Je kunt 100 pikmin totaal meenemen, in het begin minder, en daardoor moet je een planning maken: wie neem je mee en wie niet?'
De onderdelen liggen verspreid over de hele planeet en niet elke pikmin kan overal komen. Hoewel de game een kinderlijk uiterlijk heeft dankzij de vrolijke felle kleuren is nadenken dus noodzakelijk. Spelers moeten zich niet alleen druk maken om welke pikmin ze meenemen, want er is nog een element. Tijd. Binnen een dag, die in de eerste Pikmin dertien minuten duurde, moeten spelers aan de bak. 'In het eerste spel had je maar 30 dagen waarin je alles moest doen. Gelukkig is dat in het tweede deel versoepeld en kon je elk level spelen tot je tevreden was,' aldus Brinkman. Joris Bellwinkel (24), master student Journalistiek is het eens met Brinkman. 'Ik voelde me Erik in het Klein Insektenboek. De hele dag lang grasduinen naar absurde schatten in het gras en onder de grond, tussen de keverfamilies, spinnen en wespen. En als de nacht valt stop je alle Pikmin veilig in de raket om uit te rusten van de lange dag. Er zijn te weinig spellen waarin een efficiënte dagindeling zo'n belangrijk aspect vormt,' licht hij toe. Overigens is nog niet duidelijk geworden bij de speelsessie onlangs bij Nintendo hoe de tijdsdruk precies in deel drie is. Dat zal nog blijken.
Ook is het van belang de pikmin zorgvuldig te selecteren omdat ze jou helpen bij het verslaan van vijanden. De paarse pikmin zullen sneller een zwaar log beest doodmaken, waar je anders meerdere rode voor nodig zou hebben gehad.
Toevoeging van multiplayer
Hoewel de eerste Pikmin enkel nog een singeplayer kende, bracht deel twee in 2004 vernieuwing door het toevoegen van een multiplayer, iets wat ook in Pikmin 3 zal zitten. Pikmin 2 beschikte over een challenge multiplayer en battle multiplayer. Oud redacteur Jeffry van Geel schreef destijd in de recensie van de port het volgende hierover:
Ports voor de Wii
Ja, een port. Want het succes van Pikmin op de GameCube kon niet uitblijven op de volgende generatie consoles. En daardoor kwamen deel één en twee naar de Wii onder de naam: New Play Control! Beide delen verschenen in 2009, waarbij we deel één met een 7,3 beoordeelden en deel twee kreeg een 7,8 in de recensie. Nieuw was vooral de besturing. Niet langer werden de games gespeeld met een GameCube controller, maar met de Wiimote en bijbehorende nunchuck, iets wat ook mogelijk zal zijn in Pikmin 3. De grootste kritiek van critici was dat de games grafisch achterhaald waren. Iets waren we ons met Pikmin 3 geen zorgen over hoeven te maken, want dat zal de eerste Pikmin game worden met high-definition ondersteuning.
Nieuwe Pikmin game voor Wii U
Pikmin 3 zal voortborduren op het oude vertrouwde concept. Onderdelen zoeken voor een ruimeschip waarbij de hulp wordt ingeroepen van diverse pikmin, ook nieuwe. De game zal ondersteuning kennen van de Wiimote en nunchuck, maar ook de Pro Controller en de GamePad. Bij Nintendo zijn ze in ieder geval al enthousiast over de titel. 'De Mii verse integratie, de off tv screen play, de nieuwe Pikmin, de betrokkenheid van Miyamoto.....Je moet het gewoon gespeeld hebben. Persoonlijk was dit een van mijn favorieten die we tijdens de E3 hebben kunnen laten zien,' laat Sarah Anna Dijkstra-Rap, PR& Events Manager van Nintendo, weten. Ook collega Laura Kempenaar (25) kijkt enorm uit naar Pikmin 3: 'Ik vind ze heel schattig en wil het heel graag spelen!'