Phantom Doctrine Gameplay - Word een spion [Gezien op gamescom 2017]

    Phantom Doctrine mixt old school spionnenfilms met turn-based gameplay. Op papier klinkt het spannend, maar hoe werkt zoiets in de praktijk. Tijdens gamescom 2017 was er de mogelijkheid om de eerste Phantom Doctrine gameplay te bekijken. En hoe die eerste indruk was, lees je in deze special terug.

    Naast het presenteren van alle games die reeds aangekondigd zijn, is gamescom ook altijd de uitgelezen kans om een nieuwe titel aan de man te brengen. Uitgever Gamebitious heeft hier net zo over gedacht en tijdens de beurs in Keulen heeft het daarom een gloednieuwe titel aangekondigd.

    Behoed de wereld van het kwaad

    Phantom Doctrine, zoals de game officieel heet, is een turn-based strategy gam waarin jij in een alternatieve versie van de Koude Oorlog aan het hoofd zit van een geheime spionage-organisatie en jij krijgt de taak om de wereld te behoeden van kwade plannen die andere groeperingen willen uitvoeren.

    Jouw organisatie staat beter bekend als The Cabal en discretie is van hoge prioriteit. Eigenlijk mag niemand vernemen dat je ook maar op het punt staat om hun plannen te dwarsbomen. Dit doe je op verschillende manieren, waarvan de momenten waarop je daadwerkelijk op pad gaat de belangrijksten zijn. Hier komt de kern van de Phantom Doctrine gameplay om de hoek kijken; turn-based missies à la XCOM.

    Tijdens de presentatie op gamescom werd een missie getoond waarin belangrijke documenten uit een kluis gestolen moesten worden, waarna je met jouw team moet zien te ontsnappen. Dit alles probeer je te volbrengen zonder dat de vijand je doorheeft, al is dat geen verplichting.

    Verschillende speelstijlen

    De Phantom Doctrine gameplay biedt in de praktijk namelijk meerdere speelstijlen. De echte gluiperds kunnen ongezien aan de slag, terwijl de waaghalzen zonder probleem guns blazing kunnen binnendringen. Vanzelfsprekend zorgt de laatstgenoemde optie er wel voor dat je flink wat meer tegenstand kunt verwachten.

    Tijdens de presentatie werd gekozen voor een gulden middenweg. Een undercover agent fungeerde hierbij als scout om het gebouw vooraf te verkennen en dreigingen ongezien uit te schakelen. De versterking bestond verder uit een tweetal bewapende agenten dat het pad betrad zodra de dreiging was gaan liggen.

    Door de bewakers in de ambassade bewusteloos te slaan en de alarmsystemen van binnenuit uit te schakelen, is het infiltreren van het gebouw een kleine moeite. Al spelen de vaardigheden van de agenten hier ook een rol, want net als in een strategische game als het eerdergenoemde XCOM heeft elk karakter zijn specialiteit.

    Een voorbeeld hiervan werd gedemonstreerd door de twee bewapende agenten. Middels een speciale breach actie konden zij twee bewakers in een ruimte uitschakelen voordat zij konden reageren op de dreiging. Maar ook externe hulp, zoals sniperposten of spotters, laten zien dat je het karweitje niet in je eentje hoeft te klaren. Genoeg mogelijkheden dus binnen de Phantom Doctrine gameplay.

    Ontstnappen

    Maar zo rustig als het binnenkomen ging, zo’n chaos wordt het als de documenten bemachtigd zijn. Tijdens de Phantom Doctrine gameplay demo gaat plots het alarm af en beginnen de bewakers als snel richting onze manschappen toe te rennen. De hoogste tijd dus om te ontsnappen. Dit gebeurt middels een busje dat buiten geparkeerd staat en met draaiende motor staat te wachten.

    Tijdens deze sequentie komt de combat wat meer naar voren en dan is goed te zien dat er gekeken is naar andere games binnen het genre. De kans op een raak schot wordt middels percentages aangegeven en dekking heeft weer invloed op die kansen.

    Uiteindelijk lukt het om twee agenten te redden, maar de derde wordt neergeschoten en blijft achter op het slagveld. Je zou denken dat dit verder geen kwaad kan, maar niets is minder waar. Agenten die achterblijven kunnen door de vijand worden ingezet als wapen tegen jouw eigen organisatie. Denk aan gehersenspoelde agenten die zich opeens tegen je kunnen keren.

    Bouw een eigen schuilplaats

    Voorzichtigheid is dus geboden. Na elke missie keer je terug naar jouw hoofdkwartier, wat eigenlijk het hub-gebied van de game is. Zo kun je hier informatie bekijken die je hebt vergaard tijdens operaties, kun je er agenten trainen en upgraden, maar heb je ook de mogelijkheid om vijandelijke agenten te ondervragen of zelfs te hersenspoelen. Wat de vijand kan, dat kun jij natuurlijk ook.

    Het toffe van Phantom Doctrine is dat de game je veel vrijheid biedt en niet alles voorkauwt. Zo zal je, om verder te komen in jouw zoektocht naar de vijand, zelf moeten kijken naar alle bewijsstukken om daar clues te vinden. Naast het strategische aspect biedt Phantom Doctrine dus ook wat puzzelwerk.

    Speur je lang genoeg dan kom je vroeg of laat achter de locatie van een vijandelijke basis en krijg je de mogelijkheid om deze aan te vallen. Maar zoals dat voor alle features in Phantom Doctrine werkt, kan de vijand jouw basis ook vinden en aanvallen. Mocht deze verloren gaan in de strijd, dan dien je weer helemaal met niks te beginnen.

    Daarmee is Phantom Doctrine een interessante titel voor eenieder die de strategische gameplay omarmt en tevens spionnen helemaal te gek vindt. De game biedt je als speler enorm veel vrijheid in de manier van spelen, wat het plezier alleen maar ten goede komt. Phantom Doctrine is daarmee een strategiegame die zeker wat interesse heeft gewekt.

    Phantom Doctrine komt begin 2018 uit voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.

    Phantom Doctrine

    Verkijgbaar vanaf 14 august 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.