Ori and the Will of the Wisps features - Wonderschoon spel [gespeeld op gamescom 2018]

    Ori is terug in het vervolg op Ori and the Blind Forest, de game die in 2015 uitkwam op de Xbox One. Er zijn veel Ori and the Will of the Wisps features die de game tof maken. Met vloeiende gameplay en grandiose beelden willen de makers je helemaal inpakken met Ori and the Will of the Wisps.

    Het zijn niet alleen de belden waar ontwikkelaar Moon Studios de speler wil imponeren, want dit gebeurt namelijk ook door de gameplay. Tijdens gamescom 2018 konden we aan de slag met het nieuwe deel en zijn we het volgende te weten gekomen. Dit zijn de Ori and the Will of the Wisps features die je moet weten!

    Vechten tot je flauwvalt

    Voor de gevechten zijn er verschillende soorten aanvallen die altijd ingesteld kunnen worden om de speler keuzevrijheid te geven. Zo kun je voor de langzamere hamer-aanval gaan die een snel opbouwende combo in petto heeft of je hebt natuurlijk de mogelijkheid om een schot te lossen met een pijl en boog. Je kunt daarnaast ook voor een grote speer kiezen die korte tijd moet opladen voordat deze een vernietigende aanval loslaat op je vijanden. Als laatste is er in de gevechten ook de mogelijkheid een herstellende aanval te gebruiken die je levensbalk weer aanvult, terwijl de zwaardvechtende aanval waarschijnlijk voor veel spelers de standaard zal zijn.

    Voor welke vechtmethode je ook kiest, je kunt op alle manieren een stevig robbertje vechten verwachten. De vijanden zijn namelijk erg divers en komen uit alle hoeken en gaten om je aan te pakken. Zo ook uit het zand, een plek waar de speler zelf ook kan ronddwalen zodra je een nieuw trucje vrijspeelt. Dit geeft je vervolgens weer nieuwe mogelijkheden tijdens het vechten, maar ook daarbuiten.

    Ontdekkingsreiziger

    Het tweede deel van Ori heeft niet alleen een flinke dosis vechten om van te genieten, maar er is ook een flinke open wereld om van te genieten. Het gevechtssysteem leert je dan wel nieuwe trucjes om vijanden mee in elkaar te beuken, maar die hebben meer praktische functies dan alleen een vijand afbeulen. Een nieuw trucje, zoals het graven in de grond kan je namelijk toegang geven tot verschillende nieuwe locaties.

    De wereld zit vol met geheimen om te ontdekken, maar je kunt niet overal even snel bij. Daarvoor moet je namelijk niet alleen een ontdekkingsreiziger zijn die alle hoeken en gaten van de map doorpluist, maar ook de verschillende nieuwe trucjes leren. Door alle trucjes vrij te spelen, kun je echt alle geheimen van de wereld ontdekken en dat is waar je het voor doet.

    Wonderschone atmosfeer

    Een volle wereld is natuurlijk al leuk om te ontdekken, maar dat wordt alleen maar beter als het ook nog eens een plaatje is om naar te kijken. Dit is namelijk één van de Ori and the Will of the Wisps features die de game zo goed maken. De atmosfeer druipt zowat van het beeldscherm af en dat was duidelijk te zien in het woestijnlevel dat tijdens gamescom 2018 speelbaar was.

    Met neonlichten en felle accenten heb je het gevoel alsof je een sprookjesboek aan het spelen bent. De kleuren mengen op wonderschone wijze en worden alleen maar versterkt door de hemelse klanken op de achtergrond. Deze kunnen je namelijk niet alleen op elk moment van de dag in slaap sussen, maar doen je ook gelijk denken aan je kindertijd.

    Nieuwe modi

    Ori and the Will of the Wisps geeft je meer dan alleen een prachtig platformavontuur. Er is namelijk een nieuwe modus genaamd Spirit Trials waarin je de kans krijgt om je platformkunsten te bewijzen in de nieuwe time trial modus. Hierin is het de bedoeling om zo snel mogelijk van punt a naar b te komen en dat in levels die je eerder in het verhaal al doorkruist hebt.

    Zo ook in het woestijnlevel, die in het verhaal vol zit met geheimen om te ontdekken. Daar is nu geen sprake meer van, want het gaat om de snelste tijd. Precisie en behendigheid zijn de heer en meester van deze arena, waarbij je timing goed moet afwisselen met de juiste acties. Je wilt niet zien hoe de spoken van andere spelers je links en rechts inhalen, want de eerste plaats wil je natuurlijk zelf.

    Voor oude rotten en nieuwelingen

    Ori and the Will of the Wisps mag dan wel een tweede deel zijn, maar dat betekent niet dat het een spel is dat alleen maar voor de veteranen te spelen is. Het spel is namelijk prima toegankelijk voor nieuwe spelers. Er is sprake van een duidelijke uitleg waardoor je als speler precies weet wat je moet doen.

    Toch zit hier een delicate balans in, want er is nooit een gevoel alsof je aan je handje vastgehouden wordt. Er is sprake van een korte uitleg voordat de zijwieltjes losgekoppeld worden en je er alleen voor staat. Dan is het aan jou om je vleugels te spreiden en te genieten van de game.

    Ori and the Will of the Wisps features waardoor je moet spelen

    Dit zijn de Ori and the Will of the Wisps features die de game het spelen waard maken. Het tweede deel van Ori is alleen niet de enige game die we hebben gezien tijdens gamescom 2018. Check de speciale XGN gamescom 2018 pagina om niets van het evenement in Keulen te missen.

    Ori and the Will of the Wisps

    Verkijgbaar vanaf 11 march 2020

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.