Opinie: De toekomst van VR is augmented

Article
donderdag, 04 april 2024 om 15:00
ea verkent virtual reality gaming 54824f1711638777
Virtual Reality spreekt al tientallen jaren enorm tot de verbeelding. Films als Ready Player One hebben de weg vrij gemaakt voor het grote publiek om VR ook eens te proberen. Toch wil VR meer niet écht doorbreken. Wat is er voor nodig om dat wel te bereiken? Een analyse.
Virtual Reality is niet nieuw. Al in 1980 werden de eerste VR systemen gebouwd, al de term Virtual Reality pas later, in 1989 bedacht. Sindsdien heeft VR een grote vlucht genomen. Al snel wisten ook gamedeveloper de weg naar VR te vinden. Zoals vaak was Nintendo er als eerste bij, met de iconische Power Glove, die zelfs in Stranger Things wist te figureren.
Nu, ruim 30 jaar later is VR groter dan ooit. De VR experiences schieten als paddenstoelen uit de grond en ook thuis kunnen gamers van VR genieten. Grote spelers als Sony, META en Valve hebben elk een eigen systeem hebben voor VR. Sony is aan de tweede iteratie van de PS VR toe, terwijl de Quest al in versie drie verschenen is. Daarbij maakt elke maker zo zijn eigen keuzes.
Sony koppelt de PS VR 2 tot nu toe nog stevig aan het ecosysteem van de PlayStation 5 en doet dat zelfs fysiek met een kabel. De PS VR2 is niet compatibel met PC en de vele op de PC verschenen VR applicaties. Daar komt mogelijk verandering in, Sony heeft immers aangekondigd te onderzoeken of de PS VR2 gekoppeld kan worden aan de PC. Hoe dit gaat gebeuren en of de PS VR2 dan toegang krijgt tot de content die beschikbaar is voor de Quest, is nog onduidelijk.
De Quest daarentegen, zit juist flink in het PC kamp. Meta ziet duidelijk een toekomst voor VR in het landschap van Facebook en een eigen metaversum. Tot nu toe komt dat laatste nog niet echt van de grond. De Quest is bijzonder divers en kan zowel bedraad gekoppeld worden aan een PC, als stand-alone gebruikt worden.
Naast de PS VR2, Quest en Valve Index bestaan er nog tientallen kleinere systemen en bestaan er zelfs kartonnen ‘headsets’ waar je je mobieltje in schuift. Ofwel VR was nog nooit zo toegankelijk als nu!
Op dit moment is de Meta Quest de grote marktleider met een marktaandeel van zo’n 70-80%, met Sony’s PS VR2 als tweede op grote afstand. Deze systemen zijn niet goedkoop, een Quest 2 kost al zo’n 250 euro, de Quest 3 is wat prijs vergelijkbaar met de PS VR2 en kost zo’n 550 euro.

VR: de ultieme WOW factor

Wie een VR bril uitprobeert, heeft vrijwel altijd dezelfde reactie: “WOW, dit is echt next level gaming!” Waarom is VR dan nog niet uitgegroeid tot de grote vervanger van ‘plat’ gamen, zoals het spelen op een reguliere TV of monitor door VR adepten genoemd wordt? Daar zijn verschillende redenen voor. De eerste is heel praktisch: VR gaming is vermoeiend. Daarbij bedoelen we niet het fysiek bewegen en met je armen zwaaien wat meestal gepaard gaat met VR gaming.
Nee, het fysiek dragen van een beeldscherm op enkele centimeters voor je ogen is een flinke belemmering om urenlang in VR te gamen. Na een sessie van meer dan een uur is menigeen uitgeput door de voortdurende belasting van de ogen. Daar komt bij dat VR veelal gepaard gaat met een gevoel van wagenziekte, een euvel dat met ervaring minder wordt, maar altijd op de loer ligt.
Ofwel, VR gaming is topsport! Topsport met een zware bril op je neus.

VR heeft de toekomst, maar wélke toekomst?

Wat is er dan voor nodig om VR gaming wél door te laten breken? Natuurlijk zal de kwaliteit en het comfort van de headsets steeds beter worden. Wie ooit Ready Player One of de Prime Video serie Upload gezien heeft, ziet daar kekke lichtgewicht headsets, die fotorealistisch beeld kunnen scheppen. Zo ver zijn we nog lang niet, maar dat is wel de richting waar veel VR ontwikkelingen naar toe bewegen.
Een andere grote beperking die nog weggenomen moet worden, is het feit dat wie eenmaal in VR duikt, zich volledig afgesloten weet van de buitenwereld. Youtube staat vol met mensen die met een VR bril op vazen of hele TV sets aan diggelen slaan, puur omdat ze die niet zien staan.
De huidige VR sets hebben vaak wel een see through optie, maar dat is dan naast de daadwerkelijke VR ervaring. Nee, de échte toekomst van VR ligt niet in VR zelf, maar in AR. AR, of Augmented Reality, laat de virtuele wereld versmelten met de werkelijke.
Dit geeft de mogelijkheid om in 3D te spelen, zonder de werkelijke wereld helemaal achter je te moeten laten. Wat is er nu mooier dan een 3D film kijken op een groot, zwevend scherm midden in je woonkamer, terwijl je nog steeds een oogje in het zeil kan houden op wat er verder in huis gebeurt, of aliens bevecht, midden in je eigen kamer terwijl je je bank als dekking gebruikt!
AR lost een groot aantal problemen van VR op. De headset kan een stuk lichter worden, gebruikers hebben geen last van wagenziekte, de druk op de ogen is een stuk minder belastend en het geïsoleerde gevoel is afwezig.
Het moge duidelijk zijn: de toekomst van VR, die is augmented!