Oogappels 2012: SSX

Article
maandag, 09 januari 2012 om 18:00
xgn google image
We zijn inmiddels al twee weken bezig met de Oogappels rubriek, maar we hebben vandaag toch weer een primeur. Het is namelijk de beurt aan SSX, de eerste sportgame die het tot het Oogappel heeft weten te schoppen.
Een hele prestatie, maar we hebben natuurlijk alle reden om uit te kijken naar een nieuwe SSX game. De laatste game uit deze franchise verscheen vier jaar geleden op de Wii. De nieuwste consoles van Microsoft en Sony zijn nog SSX-loos en we zijn blij dat daar eindelijk verandering in komt. De eerdere SSX games zijn namelijk stuk voor stuk goed ontvangen, dus dat belooft veel goeds voor deze game, die simpelweg SSX heet.
Voor deze naam is gekozen omdat Electronic Arts terug naar de roots van de franchise gaat en de naam is daar nog maar het begin van. Het wordt weer net als vanouds lekker racen, maar uiteraard is het ook weer een dolle boel waarin je de meest gestoorde over de top tricks kunt uithalen. Met een razend tempo glijd je door de sneeuw, hopelijk zonder op je gezicht te gaan, en trek je je niets aan van de zwaartekracht. Je zit niet eens met beide voeten aan je snowboard vast terwijl je zestig meter door de lucht vliegt.
Dacht je soms dat dat al gevaarlijk was? Mis. SSX introduceert een nieuw gedeelte dat helemaal in het teken staat van overleven. En dan bedoelen we niet het overleven van alle roekeloze actie die je uithaalt, maar het overleven van lawines, vallende rotsen en extreme temperaturen. Om maar even een voorbeeld te nemen is de lucht bovenop de Himalaya zo dun dat je als een malle naar beneden moet racen, omdat je anders flauwvalt door een gebrek aan zuurstof. En flauwvallen terwijl je met een rotvaart omlaag snowboardt, resulteert normaal gesproken wel in een aantal gebroken botten.
Speciaal voor SSX heeft EA data geleend bij NASA om de levels te ontwerpen. 27 bergen zitten er in de game van negen verschillende locaties. Zo zie je nog eens wat. Op iedere locatie kun je je vrije gang gaan. Geen onzichtbare muren of onbereikbare locatie. Je kunt overal komen, zolang je maar je best doet. Dat is meteen het idee achter Geotags. Dit zijn verzamelitems die je zelf op een berg kunt plaatsen. Het is de bedoeling dat je Geotags plaatst op plekken waar niemand anders kan komen. Daar verdien je dan in-game geld mee, dat je weer kunt uitgeven aan aanpassingen voor je board. Zodra iemand jouw Geotag te pakken krijgt, verdien je er niets meer mee en krijg je er ook geen online aanzien meer mee.
Al met al lijkt SSX weer een geweldige game te worden waarin je de meest waanzinnige stunts kunt uithalen. De game verzint zijn eigen regels voor de zwaartekracht waardoor je gigantische sprongen kunt maken. Wees wel voorzichtig als je met de survivalmodus aan de slag gaat, want je breekt binnen no time je nek. EA doet er goed aan om met de game terug te gaan naar de gameplay die de franchise zo populair heeft gemaakt. Daarom staat SSX terecht tussen onze Oogappels van 2012.

Populair Nieuws