Special: SoulCalibur - De serie tot nu toe

Article
maandag, 09 januari 2012 om 17:00
xgn google image
SoulCalibur is inmiddels één van de meest gewaardeerde fighting franchises die we kennen. Het is inmiddels alweer ongeveer vier jaar geleden dat we voor het laatst aan de slag konden met een SoulCalibur game, maar op 3 februari mogen we eindelijk weer eens vechten met een hele nieuwe game binnen de series. En hebben we daar zin in? Jazeker!
Maar hoe is het eigenlijk begonnen met de franchise? Het heeft namelijk toch een best leuke geschiedenis gehad. Op het moment van schrijven zijn er alweer zeven games binnen de SoulCalibur franchise verschenen, en de achtste komt dus over een maand. Wat heeft het allemaal gebracht? Wie heeft het bedacht? Op welke console verscheen het spel als eerst? Brandende vragen die wij voor je hebben uitgezocht in deze special!
Het geestelijke brein
Voor de mensen die elke dag naar de kerk gaan om het geniale brein achter SoulCalibur te bedanken voor zijn inspanningen, maar niet weten wie het eigenlijk is – is er eindelijk antwoord. Hiroaki Yotoriyama is de man die de Soul franchise heeft gecreëerd. Hiroaki begon met zijn bedrijf Project Soul aan een groot project (hoe toepasselijk) genaamd Soul Edge, maar daarover later meer. Tekken bestond al een tijdje, maar bij Namco waren ze van mening dat er nog best wel ruimte voor een andere fighter was. Aangezien Project Soul al met het project bezig was en ook liet zien dat het de goede kant op ging, besloot Namco al snel om het betreffende spel uit te gaan brengen.
Concept
Het concept van SoulCalibur is eigenlijk vrij simpel; een aantal personages mogen het tegen elkaar opnemen. Verschil met andere fighting games is dat je hier te maken hebt met een wapen die je kunt gebruiken. Daarnaast kun je ook nog lekker trappen, of een aanval blokkeren. Een hele simpele gameplay dus, die in de loop der tijd wel steeds uitgebreider is geworden. Twee elementen uit SoulCalibur die echter nooit uit het spel zijn gehaald; het Guard Impact systeem en de regel dat als je buiten de ring komt, je meteen uitgeschakeld bent.
In het eerste deel was Guard Impact een soort techniek waarmee je inkomende aanvallen kon ontwijken om vervolgens een counteraanval te lanceren. Een goede timing is zeker vereist, een fout wordt dan ook meteen afgestraft met een counter van de tegenstander. In latere games werd Guard Impact met veel meer functies uitgebreid (denk aan blokken met het zwaard, of een wapen er afslaan). In het vijfde deel is de Guard Impact weer enigszins veranderd; het blokken van een zwaardaanval kun je namelijk laten omzetten naar een keiharde slag op de grond.
Het verhaal
De gebeurtenissen van de franchise beginnen in 1584, waar het verhaal wordt verteld dat enkele krijgers op zoek moeten gaan naar het ultieme Soul Edge zwaard. Een hel van een zoektocht. Het is namelijk nergens te vinden. Tientallen sterke krijgers hebben naar het zwaard gezocht, maar nooit gevonden. Tot het zwaard ineens op een veiling opduikt. Heel mysterieus allemaal, maar helaas zijn de krijgers te laat – het zwaard is namelijk al meegenomen door Captain Cervantes. De negen vechters in Soul Edge, het eerste deel van de franchise, krijgen de taak om het zwaard terug te vinden. In ruil voor onder andere macht, geld en eerwraak.
Soul Edge
Goed, dan de games. Geloof het of niet: SoulCalibur was niet de eerste game binnen de SoulCalibur franchise. Nee, het was Soul Edge. In 1995 uitgebracht als een game voor de arcadehallen, uitgebracht door Namco. Het was de tweede 3D-fighting game waar je met wapens kon vechten (eerste was Battle Arena Toshinden). Soul Edge werd in Japan met open armen ontvangen. Mede door de goede variatie in de gameplay (vechten met zwaarden was niet verplicht) en de spanning die het spel had, raakten al snel veel mensen verslaafd aan het spel. Dat werd nog erger toen het spel eind 1996 in Japan werd uitgebracht voor de PlayStation.
Grappig feitje van Soul Edge is dat enkele maanden na de release Namco het spel opnieuw had uitgebracht in de arcadehallen. Soul Edge Ver. II. Het werd echter niet gezien als een compleet nieuwe game, maar als een verbeterde versie. Deze was nodig omdat de laatste baas, Hwang, onmogelijk te verslaan was. Veel spelers vonden dat niet leuk en dus besloot Namco om de moeilijkheidsgraad van die baas enigszins te verlagen. Sindsdien is er veel minder geklaagd over het spel.
SoulCalibur
De game die de harten van vele Europeanen veroverden, was toch wel SoulCalibur. De tweede game binnen de franchise. Revolutionair in deze game was dat je de mogelijkheid kreeg om door het veld te lopen. Normaal was het bij 3D-fighting games zo dat je maar twee kanten kon opgaan. Nu was het anders, wat ervoor zorgde dat het vechten veel leuker werd.
SoulCalibur werd uitgebracht voor de Dreamcast, en dus niet voor de PlayStation. Ondanks dat het een naamsverandering onderging, kwamen negen van de elf personages uit Soul Edge over naar SoulCalibur. Daarnaast kwamen er tien nieuwe personages bij, waardoor het aanbod van het aantal vechters een stuk groter werd.
SoulCalibur II, III, IV
De populairste SoulCalibur tot nu toe is SoulCalibur II geweest. Dat komt overigens mede door het feit dat het spel voor drie consoles werd uitgebracht, die ieder hun eigen gastpersonage hadden. Link voor de GameCube, Heihachi voor de PlayStation 2 en Spawn (van de comics) voor de Xbox. Het spel scoorde gemiddeld hoger dan een negen bij vele critici, wat op zich niet vreemd was aangezien de sterk verbeterde gameplay en graphics ten opzichte van het eerste deel enorm veel indruk maakten.
Ook SoulCalibur III deed het goed bij de gamers, maar deze game werd echter alleen uitgegeven voor de PlayStation 2. Het spel bracht vele nieuwe modi, zoals Tales of Souls waar je aan de slag gaat met een interactieve verhaal modus. Daar krijg je de kans om je eigen, unieke personage te creëren en vervolgens voor de leeuwen te gooien. Daarnaast had je Chronicles of Sword, waar je gecreëerde zielen kon meenemen naar je eigen avonturen, Soul Arena, een zogenaamde eight-match quick play modus en als laatste de World Tournament. De naam zegt het al.
En dan de meest recente. SoulCalibur IV voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Ook deze game werd erg goed door de pers ontvangen. Dat kwam mede door het feit dat het spel éindelijk een online multiplayer bevatte, iets wat tegenwoordig gewoon een pre is voor fighting games. SoulCalibur IV was ook de game die het een stuk makkelijker maakte voor beginners, zonder dat het voor de hardcore gamers te makkelijk werd. En ja, dan heb je ook nog de Tower of Lost Souls modus waar je verschillende, toffe opdrachten kon doen. Zijn al deze pluspunten een garantie voor succes? Zeker; het spel ging maar liefst 2,3 miljoen keer over de toonbank.
Spinoffs
De spinoffs van de franchise zijn SoulCalibur Legends voor de Wii en SoulCalibur: Broken Destiny voor de PlayStation Portable. Eerstgenoemde game is de minst succesvolle game uit de serie. En dat is eigenlijk geen wonder, aangezien het spel erg matig scoorde. Het zat vol met goede ideeën, maar deze misten de goede uitwerking. Doel van de ontwikkeling van Legends was dan ook om het meer een actie-RPG te maken dan enkel een fighting game. En dat is dus helaas niet zo goed gelukt.
SoulCalibur: Broken Destiny deed het echter wel goed. En viel ook in de smaak bij menig recensent. Wel was het zo dat het spel te klein was, omdat er te weinig modi, te weinig verhaal en geen aanwezigheid van een online multiplayer was. Maar voor de rest was het wel goed, mede door de vertrouwde gameplay.
SoulCalibur V
Een mooie geschiedenis heeft de franchise dus. Volgende maand is het echter tijd voor de achtste game binnen de series en daar hebben wij eerlijk gezegd best veel zin in. We zijn al enkele keren met de game aan de slag geweest en ook morgen kun je weer een nieuwe impressie van het spel verwachten. Tevens gaan we vanaf aanstaande zondag (15 januari) drie weken lang 'SoulCalibur Sunday's' houden waarin de redactie SoulCalibur V al tegen elkaar speelt en dit op video opneemt. Dit alles moet jou een uitstekend beeld van het spel geven, een spel waar wij stiekem toch wel erg naar uitkijken. Op 2 februari kun je de recensie van SoulCalibur V verwachten, zet het in je agenda. Geduld is een schone zaak!