Oogappels 2012: Diablo III

Article
zaterdag, 28 januari 2012 om 18:00
xgn google image
Vandaag willen we extra liefde en aandacht schenken aan de opkomende role-playing game Diablo III, een titel die al jaren bovenaan de wenslijst van menig gamer staat. Maar waarom precies? Tijd om daar even bij stil te staan en te begrijpen waarom Diablo III absoluut een welverdiende Oogappel is.
De games uit de Diablo franchise staan bekend door RPG-elementen te combineren met bloederige actie. Je moet namelijk weten dat je in een Diablo game duizenden, zo niet tienduizenden demonen in groepjes af moet slachten. Dit alles ter voorbereiding voor de ultieme confrontatie met de duivelse Diablo zelf. Dit gebruikte concept was in de originele Diablo in 1996 simpelweg baanbrekend. Probeer het voor te stellen dat jij het toen in je eentje moest opnemen tegen grote massa's aan duivelsgebroed; dat gaat je toch niet in de koude kleren zitten? Bij ons niet in ieder geval! Deze heerlijke hopeloze sfeer was in zowel het origineel als het vervolg daarom ook goed te voelen. Overal waar je kwam stond de hopeloze ondertoon duidelijk op de voorgrond. Gelukkig kon je talloze nieuwe wapens en uitrustingen vinden die je konden helpen in jouw persoonlijke strijd tegen het kwaad.
De manier hoe Diablo destijds gevaar met beloning wist te combineren, vormde een concept waar vele ontwikkelaars met der jaren gebruik van hebben gemaakt in hun games. Het ziet er gelukkig sterk naar uit dat ook Diablo III deze geweldige formule weer succesvol gaat toepassen. Bloederige gevechten tegen tientallen monsters tegelijk, het vinden van ontelbaar nieuwe schatten en die typische Diablo sfeer, staan centraal in dit derde deel van de Diablo franchise. We zijn echter erg benieuwd hoe het cartooneske grafische uiterlijk, die we maar al te goed kennen van de massively multiplayer online game World of Warcraft, in Diablo III gaat uitpakken, maar Blizzard zou Blizzard niet zijn als het totaalplaatje gewoon op alle fronten zal kloppen.
Met een vijftal gevarieerde klassen om in Diablo III uit te kiezen, kun je creatiever dan ooit bloedbaden aanrichten in de vele kolossale kerkers die de game rijk is. Denk aan de 'Demonhunter' klasse, waarmee je dodelijke vallen neer kunt zetten en met een pijl een boog de meest harde executies uitvoert die een jager ooit heeft gemaakt. Of de mysterieuze 'Witch Doctor', die bekend staat om zijn duistere voodoo spreuken, waarmee hij dode vijanden weer tot leven kan wekken om aan zijn zijde te vechten. Het moge duidelijk zijn dat Diablo III garant staat voor een torenhoge herspeelbaarheid.
Kun je je voorstellen dat de verwachtingen daarom net zo torenhoog zijn voor Diablo III? Dit moet ontwikkelaar Blizzard ook hebben gevoeld. De game is namelijk, na de officiële aankondiging in 2008, meerdere malen uitgesteld om de kwaliteit te kunnen waarborgen. We zijn inmiddels echter vier jaar verder, maar het eind is dan nu toch eindelijk in zicht. Een precieze datum wil Blizzard ons nog niet geven, omdat de puntjes op de spreekwoordelijke i nog gezet moeten worden. Maar wij vergeven het Blizzard, gewoon omdat het leveren van topkwaliteit waar het bedrijf om bekend staat, absoluut gewaarborgd moet worden. De terugkeer naar de hel moet voor de derde keer een hemels genot gaat worden. En dat is een streefpunt waar wij vrede mee hebben. Zolang ons nieuwe uitstapje naar totale verdoemenis maar een trip wordt om niet te vergeten.

Populair Nieuws