Dragon's Dogma Preview

Preview
door Wouter
zaterdag, 28 januari 2012 om 17:30
xgn google image
De meesten van jullie zullen onderhand wel klaar zijn met Skyrim. Hoogtijd dus om je op een nieuwe wereld vol monsters en draken te storten. Dat is waar Dragon’s Dogma in beeld komt. Een geheel nieuwe wereld om te verkennen vol met allerlei gespuis. Maar kan deze game zich wel meten met recente titels als Skyrim en Dark Souls? Brengt Capcom ons met Dragon’s Dogma een pracht van een role-playing game of juist een draak van een spel?
Capcom heeft een aardige voorjaars line-up in de planning staan. We kunnen titels verwachten als Street Fighter X Tekken en Asura’s Wrath, maar de game die er toch wel het meest uitspringt is Dragon’s Dogma. Zoals het ernaar uitziet biedt dit spel alles dat we van een westerse RPG verwachten. En dit terwijl Capcom zich nog niet eerder heeft bezig gehouden met grote open werelden. Het valt dus nog maar te bezien of de uitgever, die ons normaal titels als Resident Evil brengt, met Dragon’s Dogma een succesvolle RPG aflevert.
Lage drempel
Wat Capcom wil benadrukken is dat Dragon’s Dogma geschikt is voor vrijwel ieder type gamer. De ontwikkelaar oogt namelijk op een zo laag mogelijke drempel, zodat ook diegene die niet zo ervaren zijn op het RPG-gebied van Dragon’s Dogma kunnen genieten. Wanneer je begint met spelen kun je de basis dingen verwachten. Je kiest een geslacht voor je karakter en verandert het uiterlijk. Vervolgens kun je direct beginnen met spelen. De echte RPG-liefhebbers kunnen echter nog een stapje verder gaan door nog dieper in de details te treden. Kortom, er is voor ieder wat wils. Met Dragon’s Dogma wil Capcom een RPG creëren die zowel ervaren als onervaren spelers zal aanspreken.
Wanneer je eenmaal begint te spelen zul je merken dat Dragon’s Dogma veel weg heeft van een hack ’n slash game. Dit is precies wat Capcom wil dat we zien: een actiegame met RPG-elementen. Natuurlijk bereik je een steeds hoger level naarmate het spel vordert en zul je zo steeds nieuwe technieken en spreuken leren. Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op het kunnen van de speler. Jammer genoeg lijkt het erop dat Dragon’s Dogma niet al teveel hiervan vraagt. Tijdens onze speelsessie moesten we het namelijk opnemen tegen een aantal trollen. Omdat de aanvallen van deze mini-eindbazen belachelijk makkelijk te ontwijken waren en het onwijs lang duurde om hun levensbalk naar nul te brengen, waren deze eerder vervelend dan een uitdaging. Natuurlijk is dit slechts een klein stukje van de game, en met de enorme wereld die Dragon's Dogma gaat bieden hopen we dan ook genoeg situaties tegen te komen waar het tempo iets hoger ligt en de gevechten wat intenser zijn.
Een gestolen hart
Maar voor we op de zaken vooruit lopen, eerst even het verhaal. In Dragon’s Dogma wordt je hart gestolen. Hiermee bedoelen we niet dat het spel een magisch effect op je heeft, of iets dergelijks. Je hart wordt daadwerkelijk gestolen en wel door een draak. En nee dit is niet het begin van een of ander fout liefdesverhaal tussen een draak en een puber. Vampiers mogen dan wel verloren zijn, maar draken worden voorlopig nog met rust gelaten. In Dragon’s Dogma steelt een draak letterlijk je hart en laat hij je voor dood achter. Een tijdje later, je raadt het al, rijs je echter weer op uit de dood. Het eerste dat dan natuurlijk in je opkomt is je hart terughalen van de draak die het gestolen heeft.
Aangezien je geen Dragonborn bent, lijkt een gevecht tussen jou en een draak van vijftien meter hoog een verloren zaak. Je hoeft het dan gelukkig ook niet alleen te doen. Het terugkeren van de dood inspireert namelijk een aantal niet-speelbare karakters om je te steunen in je quest tegen het kwaad. Zij denken dat jij de held bent die de wereld zal redden van de draken, die bezig zijn de mensheid tot slaven te maken. Met een klein maar sterk groepje stort je je dus op een groots avontuur. Het verhaal mag apart genoemd worden, maar zoals het ernaar uitziet is hier niet veel diepgang in terug te vinden. Het is echt een actiegame, precies zoals Capcom zegt.
Samen sta je sterk
Alle trollen, draken en ander groot gespuis vormen een flinke uitdaging voor slechts één held. Gelukkig wordt je dus gesteund door een select groepje kameraden. Deze karakters kun je zelf creëren en delen met je vrienden. Dit is waar de online mogelijkheden in beeld komen. Tijdens het spelen zul je doorgangen vinden die leiden naar een plek genaamd de Rift. Hier kun je jouw teamgenoten omruilen met die van een andere speler. Een soort ruilbeurs dus. De reden kan zijn dat het andere personage simpelweg sterker is, of bijvoorbeeld meer ervaring heeft bij een bepaald monster. Als dat laatste het geval is dan geeft je nieuwe vriend om zo maar te zeggen tips tijdens het bevechten van een bepaald monster. Je nieuwe teamgenoot heeft namelijk al eerder tegen dat monster gevochten, onder leiding van zijn vorige meester, en kan precies de zwakke plekken aanwijzen. Klinkt goed zou je denken. Jammer genoeg brengt dit een nare bijkomstigheid met zich mee. Ieder teamgenoot wil je namelijk helpen tijdens een gevecht. De hele chatbox, waar alles wat iedereen zegt wordt opgeslagen, is dus chaotischer dan een Justin Bieber concert. Het vergt aardig wat zoekwerk om net de goede tip eruit te pakken.
Een redelijke eerste poging
Met Dragon’s Dogma bevindt Capcom zich op onbekende wateren. Zoals het ernaar uitziet weet de ontwikkelaar zich droog te houden, maar het is nog de vraag in wat voor schip. Op het eerste gezicht lijkt Dragon's Dogma een enorm diepe RPG, maar als je eenmaal aan de slag gaat blijk je in een actiegame terecht te komen met wat RPG-elementen. Dan moet de actie dus wel goed zijn, maar de gevechten verlopen te chaotisch, maar zijn ondanks dat evengoed niet echt uitdagend. Capcom heeft echter nog een aantal maanden de tijd, de game komt uit op 1 mei, dus hopelijk zien we veel verbeteringen in die periode. Iets wat Dragon's Dogma zeker niet zou misstaan.

Populair Nieuws