Nintendo Switch reacties uit de game-industrie - Een overzicht

    Aan het begin van deze maand werd de Nintendo Switch uitgebracht en een nieuwe console zorgt natuurlijk ook voor nieuwe concurrentie op de markt. De consument moet natuurlijk wel jouw stukje hardware bemachtigen en daarom worden de meningen over andere consoles niet onder stoelen of banken gestoken. Dit zijn de Nintendo Switch reacties vanuit de game-industrie.

    Op de dag van de release van Nintendo’s nieuwste paradepaardje op het gebied van hardware, kwamen er al vele felicitaties binnen. Sony, Microsoft, Bethesda, Ubisoft en SEGA wensen Nintendo veel succes en geluk met de Nintendo Switch. Het getuigt van sportiviteit tussen de bedrijven. Iets wat heel anders was in de jaren ’80 en ’90, toen SEGA bijvoorbeeld liet weten “what Nintendo’nt”. Hier vind je enkele uitspraken van ontwikkelaars en designers over de Nintendo Switch.

    Noriaki Okamura – Konami

    Okamura is een producer die werkt voor Konami en de afgelopen tijd heeft gewerkt aan Super Bomberman R, een van de releasegames van de Nintendo Switch:

    “Veel details over de Switch kan ik helaas niet delen vanwege de vertrouwensband met Nintendo, maar de multiplayer mogelijkheden van de Switch, waaronder de sociale capaciteiten om met vrienden te spelen, hebben een grote rol gespeeld voor de ontwikkeling van Super Bomberman R. Ik wilde zelf heel graag een Bomberman game maken à la de SNES Super Bomberman serie, aangezien die zo simpel was en iedereen veel plezier had. Maar een directe port kon ik niet doen en daarom heb ik een nieuwe gemaakt.”

    Phil Harrison – Voormalig directeur Sony en Microsoft

    Phil Harrison is een voormalig directeur van Sony én Microsoft. Bij het Japanse bedrijf heeft hij meegewerkt aan de PlayStation, PlayStation 2 en PlayStation 3, terwijl hij bij Microsoft verantwoordelijk was voor de launch van de Xbox One.

    “Elk nieuw Nintendo platform is een spannend moment voor de game-industrie, en natuurlijk voor de gamers zelf. Zelf heb ik nog geen kans gehad om op de Switch te spelen, maar ik heb de console wel besteld. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik een console bestel! De hardware heeft enkele unieke features en een uitdaging voor Nintendo is om zo te gaan communiceren dat spelers die nu vast zijn geplakt aan de consoles van Sony en Microsoft over te halen om de Switch te proberen. Iets wat een lastige klus gaat worden.”

    “Ondanks de hardware en de kracht draait het altijd maar om één element: de games. Nintendo’s first-party games zijn altijd geweldig en het bedrijf probeert ook om zoveel mogelijk third-party uitgevers over te halen om iets voor de Switch uit te brengen. Zelda: Breath of the Wild ziet er fenomenaal uit en ik ook van 1-2 Switch word ik erg blij.”

    Trip Hawkins – Oprichter EA

    De naam Trip Hawkins doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen, maar de Amerikaan is de oprichter van één van de grootste Amerikaanse gamebedrijven: Electronic Arts. Daarnaast heeft Hawkins ook The 3DO Company opgebouwd, een bedrijf dat de Panasonic 3DO console medio jaren ’90 uitbracht.

    “Honderd jaar lang was Nintendo een goed speelgoedbedrijf met zijn speelkaarten waarna het bedrijf langzaamaan de game-industrie veroverde met diens games en producten. Iets wat de laatste jaren een stuk minder is geworden en waardoor je al snel begint te denken: misschien moet Nintendo haar merken ook uitbrengen op andere platformen. Eigenlijk moeten zij geen platformen meer gaan aanbieden, behalve als het een echte, goeie toy is.”

    “Neem de originele Game Boy. Toen die uitkwam was dat een fabuleus stukje speelgoed. Je kon er Tetris op spelen en daarna kwam Pokémon en je wilde het apparaatje gewoon hebben.”

    “Zelf denk ik dat de Switch gaat teleurstellen. Er zullen mensen zijn die denken dat de Switch 40 miljoen exemplaren gaat verkopen, aangezien Nintendo zou hebben geleerd van haar fouten bij de Wii U. Die console verkocht ‘slechts’ dertien miljoen exemplaren en de optimisten gaan ervan uit dat de Switch het echt niet zo slecht gaat doen. Ik denk dat Nintendo haar pijlen op andere platformen moet gaan richten.”

    Yoshiro Ono – Street Fighter

    Yoshiro One is de series producer van de Street Fighter reeks en is op dit moment de controleur voor de Ultra Street Fighter 2, een geüpdatete versie van Super Street Fighter II Turbo uit 1994. De game moet in mei 2017 voor de Nintendo Switch uitkomen.

    “Toen Nintendo haar concept liet zien hoe je als gamer gebruikt kunt maken van de Switch, begon bij mij het lampje te branden. Dit is een platform waardoor je niet meer begrensd bent door plaatsen en situaties waar je games kunt spelen. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die dit dacht, want andere teamleden waren ook geïnspireerd en wilden dolgraag populaire games uit het verleden in een nieuw jasje stoppen.”

    “Zo kwam Ultra Street Fighter II ook tot stand. Sinds Street Fighter II toentertijd de wereld veroverde op de SNES, dachten wij dat het passend zou zijn als de Nintendo Switch ook een Street Fighter game heeft, zodat zoveel mogelijk mensen weer Street Fighter II tegen elkaar spelen.”

    Christian Svensson – Sixfoot

    Svensson is algemeen directeur van Sixfoot, de ontwikkelaar van de avonturen/puzzelgame Rime. Die titel moet in mei uitkomen voor de PlayStation 4, Xbox One en PC en in de zomer naar de Nintendo Switch komen. Svensson is vooral geïnteresseerd in het feit dat Nintendo nu veel meer bezig is om kleine, onafhankelijke studio’s aan de Switch te binden.

    “De reden dat wij Rime ook naar de Switch gaan brengen is simpel: we willen een zo groot mogelijk publiek bereiken. Bovendien voelt Rime ook aan als een spel dat echt thuishoort op een Nintendo-platform. Het overbrengen van de game naar de Switch zorgde wel voor enkele kopzorgen en dan vooral de kracht van de Switch, maar Nintendo’s apparaat levert dan ook weer hele andere elementen af.”

    “Zonder in te gaan op de details, de RAM-limitatie relatief aan de PlayStation 4 en Xbox One spelen natuurlijk een grote rol. Unreal bestond niet op de Wii U, maar er is een kans dat die wel gaat bestaan op de Switch. En dat is fantastisch! Zo zullen meerdere ontwikkelaars niet het gevoel hebben dat ze in het donker worden gelaten door Nintendo, maar dat zij het echt uit kunnen vogelen.”

    Goichi Suda – Grasshopper

    Grasshopper Manufacture is misschien niet zo snel een ontwikkelaar die je onthoudt, maar wel één die de afgelopen vijftien jaar een paar imposante titels heeft uitgebracht: Killer7 op de PlayStation 2 en Gamecube, No More Heroes voor de Wii en Shadows of the Damned voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Suda is de directeur van het bedrijf en zijn studio werkt nu aan een nieuwe Nintendo Switch game.

    “Ik heb met Nintendo aan veel verschillende producten gewerkt en ik denk dat Nintendo vaak goed werk verricht als het aankomt op het uitdagen van ontwikkelaars met nieuwe ideeën. Voor mij is dat de essentie van het ontwikkelen van games. Bij de Switch vind ik dat de console iets nieuws en interessants biedt: de mogelijkheid om van handheld naar tv-console te gaan is echt tof!”

    “Een voorbeeld: op dit moment zijn wij bezig met meerdere games voor de Switch, maar één daarvan is The Silver Case. Een avonturenspel dat perfect bij de Switch past, aangezien het verhaal je zo aangrijpt dat je het spel met je mee wilt nemen waar je ook naartoe gaat.”

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.