Shovel Knight Specter of Torment DLC Review - Zieltjes winnen

zaterdag, 25 maart 2017 om 12:03
Shovel Knight was razend populair toen het uitkwam. Logisch dan ook dat er een uitbreiding kwam, maar dit keer rondom de Plague Knight. Nu is het weer tijd voor een volgende uitbreiding, die los uitkomt voor de Switch en als DLC voor andere platformen. Check snel de Shovel Knight Specter of Torment DLC Review!
Ontwikkelaar Yacht Club heeft met Shovel Knight een razend populaire game in handen. In plaats van op te scheppen met deze game, brengt de ontwikkelaar gewoon steeds content uit. Zo kwam eerder al de Plague Knight content uit voor de game. Hierin volgde je een voormalig tegenstander van Shovel Knight, de protagonist. Eigenlijk was het gewoon een verlengstuk van de game die je weer een paar uur bezig hield.
Shovel Knight Specter of Torment DLC Review

Voelt als een nieuwe game

Maar in Specter of Torment, die je voor een tientje van je tegoed op je Switch hebt staan (de toevoeging is gratis voor bezitters van de originele game), is dat wel anders. Ook dit keer kruip je in de huid van een voormalig tegenstander van Shovel Knight, de Specter Knight. Je moet van de Evil Sorceress alle andere eindbazen uit Shovel Knight rekruteren, maar wil dit eigenlijk niet. Het is alleen de enige manier om zelf weer een menselijke vorm te krijgen. Dus ga je op pad om zieltjes te winnen.
Wat direct opvalt, is dat Specter Knight anders is dan Shovel Knight. Naast dat deze ridder er compleet anders uitziet, speelt hij ook totaal anders dan onze scheppende vriend. En dat zorgt ervoor dat de game direct heel anders aanvoelt. Zo kun je wel springen, maar niet echt indrukwekkend hoog. Wel kun je nog enkele stapjes tegen muren lopen om net wat hoger te komen.
Je kunt natuurlijk vijanden klappen verkopen met je wapen, een soort zeis, maar nieuw in deze game is dat je een dash met het wapen kunt doen richting een vijand. Tenminste, als je in de lucht bent. Een hele handige beweging die je gedurende je avontuur veelvuldig zult gebruiken. Hij dient namelijk niet alleen om aan te vallen, maar ook om op bepaalde plekken in een level te komen. En, niet allerminst belangrijk, de move kan ook van pas komen als je jezelf van een val wil redden.

Speelt heerlijk weg, maar voelt wat kort

En plekken om te vallen kennen de levels, die geheel in Shovel Knights 16-bit stijl vormgegeven zijn, genoeg. De levels zijn ruim, gevarieerd en bieden genoeg plek om de strijd met de tegenstanders aan te gaan. En toch zie je soms niet alles wat je moet doen, maar meestal ligt dat meer aan de grafische stijl dan aan de indeling van het level. Geheime gangen die je wel verplicht moet nemen, worden zo niet snel gevonden op sommige momenten. Dit is wel jammer, want verplichte ‘geheime’ gangen slaan natuurlijk nergens op.
Hoewel de levels erg leuk zijn om te spelen, voelt de game an sich wat kort aan. Binnen enkele uren ben je door de levels heen gekomen en heb je alle bazen verslagen. Dit komt voornamelijk door de manier waarop de levels toegankelijk zijn. Je springt een magische spiegel in en komt in een level terecht nadat je een tegenstander gekozen hebt. Het voelt een beetje als het keuzescherm uit een Mega Man game, maar dan wat eenvoudiger.
Je kiest een eindbaas in willekeurige volgorde en gaat vervolgens zijn level doorlopen om uiteindelijk de baas te bevechten. Op weg naar die eindbaas is er nog genoeg te doen in de levels zelf. Zo moet je gaandeweg rode schedels verzamelen om uiteindelijk vaardigheden vrij te spelen. Sommige van deze vaardigheden, denk aan even zweven of een klauw gooien, zijn erg tof en handig tegenover bepaalde vijanden.
Maar je moet ze wel even vrijspelen door de verzamelde schedels en dergelijke in te leveren bij de ‘handelaren’ in het kasteel. Een leuk systeem, waardoor je bezig blijft dingen in levels te zoeken en ook levels vaker bezoekt om nieuwe dingen te ontdekken.

Heerlijk stijltje met geleende elementen

En als je dan aan het ontdekken bent, kom je in Shovel Knight Specter of Torment ook een heleboel bekende dingen tegen uit andere games. Niet overduidelijk, maar vaak meer als een knipoog. Zoals gemeld is er het levelselectie scherm dat doet denken aan Mega Man, maar er zijn talloze andere dingen die naar andere games verwijzen. Ook de baasgevechten doen door hun opzet denken aan Mega Man. De stijl van de game is zoals gemeld ook hetzelfde als de originele game en datzelfde geldt voor de soundtrack.
Maar ontwikkelaar Yacht Club Games heeft ook hier een paar knipogen naar andere franchises in verwerkt. Denk aan Ghouls ’n Ghosts van Capcom, die in je gedachten opkomt in een van de levels simpelweg door de soundtrack. De game heeft door de subtiele toevoeging van deze elementen zijn eigen stijl, maar is ook meteen een herkenningsfeest voor retroliefhebbers.

Schreeuwt wederom om meer

Shovel Knight Specter of Torment is een game die je mede door herkenning, maar ook door het vele ontdekken wat je doet, bezig houdt. De game heeft de heerlijke 16-bit stijl zoals we die uit het origineel kennen, maar toch zijn eigen identiteit.
Bijna alles is tot in de puntjes uitgewerkt, op enkele elementen na die de pret niet mogen drukken. Zo voelt de game wat kort, maar het is tenslotte eigenlijk een uitbreiding. En dat zorgt ervoor dat ja na dit avontuur naar meer snakt!