De belangrijkste nieuwe Pokemon features uit vorige generaties!

    Pokémon Sword en Shield komen eraan. Tijdens de recente Pokémon Direct hebben we al van alles te horen gekregen over nieuwe features. Dat is natuurlijk op zichzelf al interessant genoeg, maar al helemaal als je bedenkt wat voor impact een nieuwe feature kan hebben. Dit zijn de grootste nieuwe Pokemon features van vorige generaties.

    Voor we beginnen willen we één ding duidelijk hebben: Red, Blue en Yellow doen niet mee in deze special. Niet omdat we die games niet waarderen, maar omdat we veel te lang bezig zouden zijn als we alles zouden noemen wat nieuw was in de eerste generatie. Red en Blue zijn de standaard en Yellow veranderde die niet zó ingrijpend dat het een plekje verdient in de lijst.

    6. Nieuwe Pokémon types (Gold, Silver, Crystal)

    De eerste generatie van Pokémon games was geweldig, maar er klopte werkelijk niks van de balans. Het Psychic-type was namelijk veel te sterk. Er waren geen types (behalve Psychic zelf) die weerstand konden bieden aan Psychic-aanvallen. Psychic was alleen zwak tegen Bug, maar dat type had bijna geen goede aanvallen. Als klap op de vuurpijl was Ghost, de andere bedoelde zwakte van Psychic, door een programmeerfout volslagen ineffectief.

    Dat kon natuurlijk niet zo doorgaan. Voor de tweede generatie Pokémon werd de fout met Ghost hersteld, maar de grote nieuwe Pokemon features waren de types Dark en Steel. Beide konden Psychic weerstaan, Dark was zelfs immuun. Bovendien was Dark ook goed in de aanval tegen Psychic. De introductie van een nieuw type is zeldzaam, maar wanneer het gebeurt, verandert dit hoe de games gespeeld worden.

    5. Abilities (Ruby, Sapphire, Emerald)

    Types en aanvallen vormen een prima basis voor een gevechtssysteem, maar een beetje extra complexiteit kan nooit kwaad. Van abilities merk je misschien op het eerste gezicht weinig, maar als je al langer Pokémon speelt heb je vast wel een voorbeeld van een moment waarop de ability van je Pokémon een gevecht voor je won.

    Misschien had je die ene gymleader nooit verslagen zonder Poison Point. Misschien sleep je jezelf door double battles door Earthquake op de ene Pokémon, terwijl de ander niks voelt door Levitate. Een goede ability voelt als een kaart in je mouw: een moment waarop je zegt “Jij dacht zeker dat je gewonnen had”, waarna je keihard terugslaat. Er gaat weinig boven een Pokémon met een goede ability.

    4. De splitsing van fysiek en special (Diamond, Pearl, Platinum)

    Er zijn twee soorten aanvallen, fysiek en speciaal. Tot de vierde generatie was dat volledig afhankelijk van het type aanval. Water was bijvoorbeeld altijd speciaal en Normal altijd fysiek. Dat was niet altijd onlogisch, maar wel onhandig. Als een Waterpokémon goede punten had op fysieke aanval had die Pokémon pech: zijn Water aanvallen hadden weinig effect.

    Gelukkig wordt sinds de vierde generatie per aanval afzonderlijk bepaald of die fysiek of speciaal is. Dat maakte een hoop Pokémon die daarvoor vrij nutteloos waren plotseling goed. Bovendien moet je nu anders nadenken over de aanvallen die een Pokémon heeft. Misschien wil je op een Pokémon die niet bepaald een Schwarzenegger is, toch een fysieke aanval achter de hand houden voor in geval van nood. Je weet maar niet wat je tegen gaat komen.

    3. Constante Pokémon-animaties (Black en White)

    Tot nu toe hebben we het in deze lijst met nieuwe Pokémon features vooral gehad over strategie en balans. Maar Pokémon is meer dan vechten, anders hadden we ons waarschijnlijk allang verveeld met de games. Black en White hebben ook weinig blijvends weten toe te voegen aan de gevechten. Triple Battles en Rotation Battles waren nieuwe Pokémon features, maar deze zijn inmiddels weer verdwenen. Gelukkig wisten deze games een zekere charme toe te voegen aan de Pokémon zelf.

    Je hebt er vast niet vaak bij stilgestaan, maar Pokémon bewogen in eerdere games opvallend weinig tijdens gevechten. In Black en White kregen Pokémon eindelijk animaties voor de momenten waarop ze niks deden. Dat lijkt iets kleins, maar een vliegende Pokémon is veel levendiger als die met zijn vleugels slaat. De Pokédex kan een monster wel hyperactief noemen, maar we geloven het pas als hij tijdens het gevecht geen moment stil zit.

    2. Trainer uiterlijk (X en Y)

    Misschien dat je, als het om nieuwe Pokémon features gaat, de introductie van het Fairy-type belangrijker vindt dan het aankleden van je trainer. We hebben het alleen eerder op deze lijst met nieuwe Pokémon features uit oude generaties al gehad over de balans tussen Pokémon-types en we willen niet in herhaling vallen. Bovendien was de mogelijkheid om het uiterlijk van je trainer aan te passen één van de meest memorabele nieuwe dingen in X en Y.

    Vanaf het begin was het speelbare personage van Pokémon games een soort stand-in voor de speler. Toch heeft het jaren geduurd voor we onze trainer op ons konden laten lijken. Het is nog lang niet perfect (de jongenstrainer heeft in verhouding tot de meisjestrainer een heel beperkte kledingkeuze), maar hij is dardoor niet minder welkom.

    1. Ride Pokémon (Sun en Moon)

    Wie heeft zich nooit geërgerd aan HMs? Een reeks aanvallen die essentieel zijn om de wereld te kunnen ontdekken lijkt heel onschuldig, totdat blijkt dat de meeste van die aanvallen vrij nutteloos zijn in een gevecht. Voeg daaraan toe dat je ze niet kunt vervangen zonder naar een specifieke locatie in het spel te gaan en je hebt een van de meest irritante Pokémon features ooit.

    Natuurlijk snappen we dat je af en toe een blokkade tegen moet komen zodat je niet compleet verdwaalt. Maar om die blokkade uiteindelijk te overwinnen moet toch een elegantere oplossing zijn? Gelukkig vond Game Freak dat ook en zijn de HMs sinds Sun en Moon normale aanvallen. Wij willen in ieder geval niet meer terug. Zeker als we ooit terugkeren naar Sinnoh hopen we dat dat zonder HMs is.

    Welke nieuwe Pokemon features wil jij zien in Sword en Shield?

    De volgende Pokémon games zullen vast weer iets nieuws met zich mee brengen. We hebben al wat gehoord en misschien horen we voor release nog wel meer. Waar hoop jij op? Is er iets verouderd waarvoor nu echt nieuwe Pokémon features moeten komen? Is er iets dat cosmetisch moet veranderen, of hoop je op de eerste fundamentele verandering aan het gevechtssysteem sinds Diamond en Pearl? Laat het weten in de reacties!

    Als je één van de eersten wil zijn die weet wat de nieuwe Pokémon features van Sword en Shield worden kun je woensdag 5 juni om 15.00 De Pokémon Direct kijken. Deze is te zien op het YouTube kanaal van Nintendo en op de Nintendo Direct website.

    Pokemon Shield

    Verkijgbaar vanaf 15 november 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.