Need for Speed Payback gameplay details [Gespeeld op E3 2017]

    Welke racegame fanaat is er nou niet groot geworden met de Need for Speed-franchise? Anno 2017 zet deze snelheidsduivel zichzelf wederom op de kaart met een flinke tuning. Wat dit startsein inhoudt, is uit te maken uit de Need for Speed Payback gameplay details. Dus stap in, maar doe wel je veiligheidsgordel om.

    De gehele Need for Speed line-up staat erom bekend het racegenre van wat luchtigere content te voorzien. Gevaarlijke straatraces, waarbij omgeving zowel vriend als vijand is, blijven haaks staan op bijvoorbeeld een netjes uitgelijnde F1-game. Ook Need for Speed Payback duikt in het principe om de beste underground coureurs neer te zetten. Verwacht daarmee een hoop rivaliteit en opgevoerde bakken die het straatbeeld bepalen.

    Het parcours voor Need for Speed Payback speelt zich af in Fortune Valley. Een mix tussen wat stedelijke gebieden en het overheersende woestijnlandschap. Tijdens het EA-Play evenement is er kennis gemaakt met deze laatste categorie, die kort gezegd vrij betoverend eruit zag. Alhoewel kilometers zand niet bepaald spannend klinkt, is er duidelijk moeite in gestopt om er toch iets boeiends van te maken.

    Welkom in Fortune Valley

    Voor wat de preview gameplay getoond heeft, bestaat het gebied vooral uit zandduinen en bergen. Als er wel één ding gezegd mag worden over de nieuwe Need for Speed, dan is het wel dat het totaalplaatje grafisch flink op vooruit is gegaan. Wat op het eerste gezicht vrij eentonig lijkt, wordt opeens wonderschoon door middel van de opgepoetste Frostbite-engine.

    Naast de visuele pracht van de daadwerkelijke gameplay, weten ook de cutscenes aan dit niveau te tippen. Van Need for Speed Payback kan je in ieder geval een hoop filmmateriaal verwachten, want de storyline gaat dieper dan zijn voorgangers. Er is hierbij overduidelijk veel aandacht besteed aan het uitbreiden van het narratief en het rechtvaardigen van je race-capriolen. Die tevens heel wild lijken te worden.

    Een smeltkroes van doeleinden

    Gedurende de Need for Speed gameplay werd de speler geconfronteerd met een hoop verschillende doelen. Zo ga je in de game natuurlijk te maken krijgen met het volgen van andere voertuigen en het echte racewerk, maar wordt er nu ook aandacht besteed aan het slopen van andere auto’s. Meningsverschillen worden dus niet meer alleen uitgevochten door middel van een race.

    Het wordt duwen en trekken geblazen om je uitdagers naar de afgrond te rijden. Mocht je een vijandige auto slopen, wordt de crash door middel van slow-motion beelden weergegeven. Dit ziet er erg tof uit voor de eerste paar keer, maar al tijdens de E3 gameplay begon het op den duur overbodig aan te voelen.

    Ditzelfde effect wordt gecreëerd door andere obstakels. Zo rollen er vlammende vaten over de weg heen die ontploffen als je er tegenaan rijdt en liggen er brandende autowrakken die je met souplesse moet ontwijken. De gedachte erachter is goed, alleen het feit dat je auto zo goed als onverwoestbaar is doet dit teniet. Na doorkruisen van een vlammenzee en het kapot beuken van zes vijandige SUV’s verwacht je wel je auto naar de sloop te moeten brengen.

    Waar rijdt Need for Speed heen?

    Maar alles heeft zijn reden, want ook Need for Speed kan blijkbaar niet achterblijven op de competitie. De game neemt een speler nu mee op een verhaal dat verder gaat dan alleen pochen met de snelste bak. De game stelt je in staat om wraak te nemen op een kartel genaamd The House, dat zowel criminelen als ordehandhavers in zijn macht heeft.

    Zo begint Need for Speed steeds meer de Fast & Furious onder de games te worden. De schijnwerpers richten zich langzaamaan steeds meer op actie in plaats van racen. Dit is niet bepaald een slecht iets, maar wel moet er rekening gehouden met deze verschuiving.

    Wat wel overeenkomt met de rest van de franchise, zijn de over-de-top racemonsters. Verwacht hevig opgevoerde auto’s die niet alleen blinken in de felle zon van Fortune Valley, maar tevens ook prettig aanvoelen om mee te rijden. Zo is ondertussen al enig wat ervaring met de Nissan GT-R en de Koenigsegg Agera opgedaan. Op wat overgevoeligheid met de handrem na, was het scheuren om over naar huis te schrijven.

    Hopelijk geen valse start

    Over het algemeen is Need for Speed Payback een opvolger die je precies biedt wat de vorige games ook allemaal in petto hebben. Namelijk puur vermaak zonder strikte regels. Toffe auto’s wist het hart sneller te laten kloppen en Sunset Vally van zijn beste kant te belichten.

    Aan de andere kant begint het steeds minder als Need for Speed te voelen door bijvoorbeeld het hevig beuken met andere auto’s. Alhoewel een drijvend narratief welkom is, is het nu nog vaag hoe erg het de traditionele gameplay doet veranderen. Het eindeloos scheuren door interessante gebieden moet niet ten kosten gaan van een niet zo’n sterk verhaal.

    Need for Speed Payback komt 10 november uit voor Xbox One, PS4 en PC. Benieuwd naar meer nieuwe games en bijbehorende releases? Bekijk dan ook de speciale E3 pagina om op de hoogte te blijven van dé ontwikkelingen binnen gaming.

    Need For Speed: Payback

    Verkijgbaar vanaf 10 november 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.