NBA 2K16 vs FIFA 16 - wat we al weten

Article
maandag, 17 augustus 2015 om 12:38
xgn google image
Elk jaar komen ze weer uit. Elk jaar smeekt de community weer om vernieuwing en betere servers, maar als die vernieuwing er dan daadwerkelijk komt, is men nog niet tevreden. En altijd barst de strijd weer los tussen FIFA en NBA 2K. In deze special lees je wat we tot nu toe weten over NBA 2K16 en FIFA 16.
Voor sportgames is het misschien wel het moeilijkst om de speler geboeid te houden. Immers, een sport is altijd hetzelfde en zal af en toe slechts kleine veranderingen ondergaan. Toch vliegen NBA 2K en FIFA elk jaar als broodjes over de toonbank. Dat komt omdat EA en 2K allebei elk jaar weer de game opleuken op grafisch gebied, honderden nieuwe animaties, nieuwe cubs, spelers en teams toevoegen aan de game.
NBA 2K16 vs FIFA 16

Terugblik

Helaas kunnen deze veranderingen ook redelijk desastreuze gevolgen hebben voor de game. In de overgang van FIFA 13 naar FIFA 14, probeerde EA de game realistischer te maken. Dit hield in dat de bal niet meer met een touwtje aan de voet van de speler vastzat, maar dat de bal 'balliger' werd. De community was hier heel boos over, omdat dit het hele tempo uit het spel haalde. Tevens zorgde het nieuwe gedrag van de bal ervoor dat die wel eens van je voet afsprong, wat veel mensen in woede liet uitbarsten.
Dat verandering de game ook goed kan doen, zagen we in de overgang van NBA 2K14 naar NBA 2K15. Een nieuwe schotmeter, waardoor je je schoten beter kon timen, een compleet vernieuwd MyTeam (de tegenhanger van FUT), voor het eerst een 'echte' storyline voor, jawel, je MyCareer en heel veel meer. Voor zover de terugblikken, let us get to the real stuff!
75582

NBA 2K16

Hoe kun je een game, die op bepaalde stukken al bijna perfect is, nóg meer verbeteren? Dan huur je een eenmalig Emmy-winnaar in als regisseur voor je MyCareer in, natuurlijk. Want Spike Lee gaat de veelgeprezen MyCareer voorzien van een storyline die je speler laat beginnen in college en laat eindigen in de NBA, ookal zijn de details nog niet bekend. Ook wordt het realisme weer verbeterd, door onder andere het toeovoegen van vele nieuwe animaties.
Voor het eerst in de geschiedenis van de NBA 2K-serie zijn er drie cover athletes. De Most Valuable Player uit de NBA afgelopen seizoen, Stephen Curry, All NBA First Team lid James Harden en Anthony Davis, die net als de andere heren in het All NBA First Team zit. Dat het realisme weer wordt verbeterd, blijkt wel uit dit Instagram-filmpje. Als Steph Curry, liefkozend Chef Curry genoemd omdat hij veel assist gooit, zijn vrije worpen gooit dan doet hij altijd zijn bitje uit. Dit is vastgelegd door 2K, en zal daadwerkelijk in de game worden verwerkt. Realistischer kun je het bijna niet krijgen, toch?
Steph Curry heeft nog een signature move: elke keer als hij scoort tikt hij met zijn handen zijn borst aan om vervolgens naar de lucht te wijzen. Zijn verschrikkelijk schattige dochtertje Riley deed dit ook, en 2K moet gedacht hebben: wat zij kan, kunnen wij ook! En zo geschiedde.
NBA 2K16 vs FIFA 16

Achievements gelekt

Afgelopen week is er een lijst van achievements gelekt door iemand van 2K. Daarin stonden een paar interessante achievements vermeldt. Het achievement 'Signing Day' houdt in dat je bepaalt waar je gaat spelen in college. Dit wekt de suggestie dat je in de MyCareer eerst in college kunt spelen, alvorens je je avontuur vervolgt in de NBA. Het achievement 'I Am Going Pro, Capeesh?' houdt in dat je jezelf beschikbaar kunt stellen om te worden geselecteerd door NBA-teams in de Draft.
Tevens lijkt het erop dat het achievement 'Playing For Keeps', wat inhoudt dat je een niet gesimuleerde wedstrijd moet winnen in Online MyGM, een nieuwe game-modus introduceert. In MyGm is het de bedoeling dat je het reilen en zeilen van een door jou uit te kiezen NBA-club in de gaten moet houden en in goede banen moet leiden. Tot nu toe was dat offline tegen de overig erg sterke A.I., maar misschien kun je in NBA 2K16 dus de MyGM online spelen met je vrienden of tegen willekeurige spelers.
75587

FIFA 16

In een wereld waar de vrouw nog steeds in bepaalde delen van de wereld wordt gezien als lustobject en ondergeschikt aan de man zijn, is EA de wereld een stap vooruit in de vrouwen-emancipatie. Want in de nieuwe FIFA, FIFA 16, kun je eindelijk met vrouwen spelen. Na veel gezeur, gezeik, gezever en gelobby is het voor elkaar dat we nu kunnen kijken naar Sydney Leroux en Steph Cadey in plaats van Neymar en Cristiano Ronaldo. Die Steph Cadey is tevens de eerste vrouwelijke cover athlete ooit op een FIFA-game.
Ook nieuw in FIFA 16, is het dribbelen zonder bal. 'Dribbelen zonder bal, hoe kan dat?' Horen we jullie vragen. Dat is eigenlijk heel simpel. De speler waarmee je wil dribbelen zonder bal, maakt wat ingewikkelde schijnbewegingen om de bal heen, waarmee hij de verdiger op een verkeerd been probeert te zetten. Nadat hij dit gedaan heeft, zal hij proberen om de verdediger voorbij te sprinten of hem met een echte dribbel compleet het bos in te sturen. Dit zorgt voor een nieuwe offensieve demensie om het spelen nog realistischer te maken dan het al was.
NBA 2K16 vs FIFA 16

Verbeteringen

Eén van de meest veelgehoorde klachten over FIFA 15 was dat spelers met veel pace zó snel waren dat ze door geen enkele defensie konden worden gestopt als zij eenmaal op volle snelheid waren. In FIFA 16 lijkt dit probleem verholpen. Als een ontketende Neymar op miraculeuze wijze een sliding ontwijkt van de Belg Kompany, gebeurt er iets wat onze FIFA-harten sneller laat kloppen.
Waar Kompany in FIFA 15 eerst zijn sliding helemaal had afgemaakt, staat hij nu snel op om de nog steeds ontketende Neymar met wat fysiek geweld van de bal te zetten en om zo een potentieel doelpunt te voorkomen. Dit zal een pak van het hart zijn van menig FIFA-speler, omdat het erop lijkt de spelers met veel pace eindelijk wat minder overpowered zijn en dat de gemiddelde verdediging ze nu ook een keer kan afstoppen.

Populair Nieuws