Maffe Maandag - Een oude gamelegende onthuld

Article
maandag, 28 april 2014 om 19:00
xgn google image
In mijn vorige Maffe Maandag had ik het over mijn liefde voor mysteries en mijn angst voor teleurstellende onthullingen. Daar ga ik nu gewoon op door, want een van de oudste gamemythes is eindelijk getest. En wat blijkt…
De mythe is echt! Ik heb het natuurlijk over de legende van de Atari 2600-game E.T. The Extra Terrestial. Je weet wel, “de slechtste game ooit”. Het afschuwelijke spel ging nog wel 1,5 miljoen keer over de toonbank, maar kon daarmee niet aan de verwachtingen voldoen. Volgens de geruchten bleven er zo’n 3,5 miljoen exemplaren onverkocht over. Atari zag maar één oplossing: begraven die hap. In de woestijn, waar niemand er last van heeft. En waar niemand de game ooit nog kan vinden.
Sindsdien hebben het verhaal en de game een legendarische status gekregen. Het verhaal omdat het zo’n mooie mythe is. Vooral vanwege het feit dat E.T. medeverantwoordelijk was voor de grote video game crash van 1983, die onze hobby bijna om zeep hielp. De game omdat hij zo slecht is dat je het bijna niet kan geloven. Helemaal gek is dat gebrek aan kwaliteit trouwens niet: het spel werd binnen zes weken ontwikkeld door één man. Da’s over het algemeen een slecht teken.

Shipping box of ET games. pic.twitter.com/ieX9ksNDIf

— Chris Kohler (@kobunheat) 26 april 2014

Nu blijkt de legende toch echt werkelijkheid te zijn. Een stel documentairemakers heeft het definitieve bewijs geleverd door de games simpelweg op te graven. De hele documentaire is straks exclusief te zien op de Xbox 360 en Xbox One, maar natuurlijk zijn er al heel wat foto’s en filmpjes beschikbaar. Fun fact: de aankomende film van de Angry Video Game Nerd (daar is ‘ie weer) gaat ook over de legende van de begraven games. Hij verbindt echter een fictieve conclusie aan de mythe; welk einde van het verhaal zou beter zijn?
Van de tragische E.T.-massamoord over naar een vrolijker verhaal: Monster Hunter bestaat 10 jaar! En dat moet worden gevierd. Uitgever Capcom heeft de perfecte manier gevonden om de verjaardag van de successerie te eren. Geen gratis uitbreiding of exclusieve figurines, iets veel beters! Een… Gitaar? Capcom werkt samen met gitaarbouwer ESP om het in-game wapen Rathalos Firesword om te toveren tot een gevaarlijk uitziende six-string. Je zou bijna denken dat Monster Hunter om muziek draait. Interesse? Sprokkel dan gauw 22.000 dollar bij elkaar.
Over succesvolle franchises gesproken, LucasFilm kwam een paar dagen geleden met het bericht dat geen van de verschenen Star Wars-games als canon worden gezien. Zelf heb ik niets met Star Wars – ik heb de films niet eens gezien, maar toch vind ik dit bericht jammer. Als geheel kijk ik namelijk erg op naar Star Wars. Ik vind het een geweldig voorbeeld van franchise building. De manier waarop de serie geen verhaal, maar een heus universum (met daarbinnen vele verhalen) neerzette, vond ik bewonderenswaardig. Blijkbaar vindt LucasFilm dat zelf niet. Vanaf nu zijn alleen de zes films en de tv-serie The Clone Wars canon.
Natuurlijk snap ik dat het universum met alle games erg ingewikkeld is. Mogelijk is er weinig controle geweest en lopen de verschillende verhalen door elkaar heen. Toch vind ik het eerlijk gezegd zwak om alle games zonder meer uit te sluiten. Ik hoop dat de onvermijdelijke Marvel-games (en dan doel ik niet op de akelig slechte filmgames die we tot nu toe hebben gekregen) wel gewoon eigen canon-verhalen mogen vertellen. Al is het maar om de Hulk eindelijk de diepgang te geven die hij verdient!

Populair Nieuws