Maffe Maandag - De VGA's volgens Alwin

Article
maandag, 10 december 2012 om 20:30
xgn google image
Misschien is het je al opgevallen: de Maffe Maandag heeft vandaag een andere schrijver. Die dondersluie (en stiekem toch altijd hard werkende) Eke was het lelijke Nederlandse weer zat en vluchtte daarom naar het dichtstbijzijnde land waar het weer nog slechter is: Engeland. Back-up-Eke Alwin neemt het over.
Terwijl Eke zich in het verre London laat verregenen, schotel ik jullie de Maffe Maandag voor waar jullie al weken, maanden, jaren naar smachten. Echt waar. We beginnen dit prachtige artikel een bespreking van de Video Game Awards, ofwel VGA's. Laat ik de vraag maar voorop stellen: wat vonden jullie ervan? Ikzelf heb er wel van genoten, zolang ik het maar als een groots opgezette show benader. Als ‘gamebeurs’ van betekenis ligt wat mij betreft de nadruk te veel op spektakel en te weinig op ontwikkelaars die ideeën presenteren. Het is de Rambo der game-events.
Gelukkig kan ik erg genieten van Rambo. Zeker als Samuel L. Jackson daar een rol in heeft. Want man, man, man, wat een baas is het toch. Een aantal ijverige ontwikkelaars is zelfs zo vrij geweest om meneer Jackson in hun games te verwerken. Vooral de The Walking Dead-versie van Sam vond ik erg geslaagd en ontzettend grappig. Waarom iemand uit een berenval bevrijden middels een knopje, als een brute bijl hetzelfde veel sneller voor elkaar krijgt? Sam weet het wel. En wat te denken van Sammie als AI in Halo? De serie had er ongetwijfeld heel anders uitgezien. "Say what again motherf*cker!" Ik zie het Master Chief al brullen.
Natuurlijk staan de VGA's ook in het teken van game-aankondigingen. Zoals een uitbreiding voor Assassin's Creed III. Leuk. Een nieuwe trailer voor The Last of Us. Cool. Nieuwe Bioshock Infinite gameplay. Ziet er goed uit. Veel belangrijker: de aankondiging van Dark Souls II. Vet! We krijgen een stevige CGI-trailer voorgeschoteld, vol intrigerende omgevingen, spanning en een sterk gechoreografeerd en gemonteerd gevecht. Ik wil het nu al spelen. Eerst toch maar eens beginnen aan Demon's Souls en Dark Souls - eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik deze games nog nooit gespeeld heb.
Dan door naar een trailer die mij persoonlijk het meest interesseert. Een trailer die vanaf de eerste minuut complottheorieën oproept. Ik heb het natuurlijk over de game van debuterend ontwikkelaar Moby Dick, genaamd The Phantom Pain. Zoals je misschien al gelezen hebt, is de populaire mening dat deze game eigenlijk Metal Gear Solid V is. Waarom? Omdat een compilatie vergezochte feitjes en kleinigheidjes een overtuigende complottheorie vormt. En ik geniet er met volle teugen van!
Goed, laten we de theorie uiteen zetten. Om te beginnen zou de trailer een aantal aanwijzingen bevatten. Zo lijkt de hoofdpersoon - die zijn gezicht vakkundig uit de camera houdt - erg op Solid Snake. Bovendien zou een in vlammen gehuld personage aan het eind van de trailer Volgin kunnen zijn, een personage uit Metal Gear Solid 3 en zou zelfs Psycho Mantis te spotten zijn. Maar dat is niet alles. Het logo van de game bevat namelijk enkele vreemde 'gaten' en ‘strepen’ in de letters. En in die gaten past perfect 'Metal Gear Solid V'. Case closed!
Nee, wacht! We gaan nog verder: niemand had voor deze trailer ooit van ontwikkelaar Moby Dick gehoord en zelfs de website blijkt nog maar kort te bestaan. Als klap op de vuurpijl: de CEO van het spookbedrijf zou Joakim Mogren heten. Joakim is een anagram voor MGS-bedenker Kojima, Mogren is een voetbalclub in Montenegro. En Metal Gear Rising: Revengeance speelt zich deels af in Montenegro. Een laatste feit: tijdens de VGA's liepen in het VIP-gedeelte Konami-medewerkers rond met Moby Dick T-shirts. En Konami geeft MGS uit.
Is The Phantom Pain dan echt Metal Gear Solid V? Misschien. De timing zou erg vreemd zijn, aangezien onlangs nog Metal Gear Solid: Ground Zeroes is aangekondigd, een game die niet het vijfde deel is. Stel nou dat The Phantom Pain toch echt een geheel andere game is van een startende studio. Dan zal de game altijd bekend staan als die MGS-maar-toch-niet game. Dan is de studio voor het leven getekend. Laten we dus maar hopen dat dit gewoon een uitgebreide stunt van Kojima is.
Tot slot nog maar even een vermakelijke YouTube-video, omdat er ook nog mensen met camera's de straat op gaan. Net als vorige week krijgt Corridor Digital de eer om deze rubriek af te sluiten. Zij stellen een interessante vraag in hun video: wat als het echte leven achievements had, en je in level kon stijgen? Dankzij Corridor Digital weten we het. Op de redactie zien wij vooral het belang in van de Yoga-achievement. Waarom? Kijk zelf maar!

Populair Nieuws