Mad Max setting - Kenmerken van de apocalyps?

Article
donderdag, 03 september 2015 om 10:42
xgn google image
Mad Max krijgt binnenkort zijn eigen game. De game heeft weinig met de film te maken, maar haakt natuurlijk wel op de setting in. Wij kijken alvast even richting de woestenij naar wat ons te wachten staat. Lees mee in over hoe je de apocalyps herkent in de Mad Max setting special.
Komende maand mogen we gaan genieten van een heuse Mad Max game. Waar de meeste filmgames ons ontgoocheld op de bank achterlaten, lijkt deze game dat niet te gaan doen. Mad Max heeft namelijk amper met de films te maken en is dus niet aan die gebeurtenissen gebonden.
Nou ja, op de setting na dan. Maar wat is de setting van Mad Max eigenlijk en hoe komt dit nou terug in de game? Wat zijn nou de kenmerken van de apocalyps?

De wereld is naar zijn grootje

Mad Max is natuurlijk een postapocalyptische game. En dat betekent dat de wereld zoals wij die kennen vernacheld is door net wat dan ook. Dat de wereld vernacheld is, zie je overal in terug. Er is ergens iets gebeurd en daardoor is in ieder geval al het water van het oppervlak verdwenen. De wereld is vervolgens compleet in verval geraakt en veranderd in een gigantische woestijn.
Zo liggen overal auto's die niks meer waard zijn en je komt zelfs schepen en onderzeeërs tegen die midden in de woestijn op een zandbank liggen. De game bevat ook natuurrampen, wat erop wijst dat de wereld goed van de kaart is. Denk bijvoorbeeld aan de gigantische zandstormen, zoals die uit Fury Road, die je tegen gaat komen.
Er zijn ook gebouwen te vinden in de wereld en daartussen staan de nodige landmarks. Gebouwen die bekend zijn uit de Mad Max franchise. Denk hierbij aan de Thunderdome die in één van de films voorbij kwam. De gebouwen zijn natuurlijk in staat van verval geraakt na de apocalyps.
77273 1

Grauw en dor, verrijkt door kleurgebruik

De setting in Mad Max wordt verrijkt door een bepaalde kleurstelling. Waar in een supervrolijke game voor felle kleuren gekozen wordt, om alles nog levendiger en leuker te laten overkomen is er in Mad Max gekozen voor een fletse kleurenfilter. Deze zorgt ervoor dat alles er nog grauwer uitziet en dat de sfeer van de postapocalyptische wereld nog beter naar voren komt.
Auto's hebben geen glimmende laklaag maar zijn helemaal beschadigd, kleding is niet of nauwelijks voorzien van felle tinten en gebouwen hebben geen knipperende neonborden op de pui hangen. Nee, Mad Max straalt aan alle kanten een vergane wereld uit zoals het hoort.
De kleuren van de strekkende woestijn, de grotten en de rest van de compleet verneukte wereld krijgen een extra dimensie door de filter die over de game heen is gezet. Een prima toevoeging voor de postapocalyptische setting dus.
77274

Een wereld vol tokkies

Omdat de wereld naar de haaien is in Mad Max de lokale bevolking ook niet meer wat het geweest is. De mensen moeten het maar doen met wat ze hebben en dat is niet echt veel. Ook Max moet in leven blijven met wat hij vindt. En dat betekent hondenvoer eten uit een blikje of de kleinere dieren eten.
Een flinke aanpassing om te overleven is dus nodig geweest, vooral in levensstijl. Je ziet in de game dan ook dat bij iedereen de normen en waarden langzaam vervaagd zijn. Iedereen is eigenlijk in een tokkie veranderd, op enkelen na die wel aan fatsoen vastgehouden hebben.
De tokkies in Mad Max kom je vooral tegen in de vorm van War Boys, een bende die alles jat wat los en vast zit, mensen tiranniseert en daardoor eigenlijk de controle over de wereld heeft bemachtigd. Je krijgt in Mad Max in overvloed te maken met de War Boys, gezien zij jouw V8 Interceptor jatten die jij vanzelfsprekend terug wil.
77275

Voor- en na de apocalyps inzichtelijk

Maar hoe is dit alles nou gebeurd? Meestal is de wereld in een game gewoon naar de kloten en daar heb je het maar mee te doen. Dat is in Mad Max ook zo, maar er zal wel iets voorbij komen van vergane tijden.
Avalanche Studios heeft dus in de gaten dat wij graag in een vergane wereld rondrennen, maar ook dat wij graag willen weten hoe dat nou zo gekomen is. Waardoor is de wereld nou naar de haaien gegaan? Die vraag kan nog wel eens beantwoord worden in de game.
Je kunt namelijk over de hele gamewereld verspreid allerlei dingen vinden die je laten zien hoe de wereld was voor de apocalyps. Hoe Avalanche Studios dat precies gaat doen is onbekend. Het tofste zou natuurlijk zijn als je iets vindt en dat je dan een filmpje krijgt, waarin kinderen nog buiten spelen en dan ineens -KNAL- einde verhaal.
Mad Max komt op 3 september uit voor de Xbox One, PlayStation 4 en de pc. Tegen die tijd voorzien wij je natuurlijk ook van een recensie, maar voor nu kun je vast alles lezen in de preview die wij op basis van onze ervaringen tijdens de E3 hebben geschreven. Ook kun je de game alvast pre orderen.