10 dingen die je moet weten over Mad Max

Article
donderdag, 03 september 2015 om 12:35
xgn google image
Mad Max komt alweer bijna uit; 3 september is de dag die je mag omcirkelen, maar wat houdt de game nou eigenlijk in? Is het een simpele filmgame of zit er meer achter? Wij hebben tien feiten op een rij gezet die je moet weten over deze game.

De game wordt ontwikkeld door Avalanche Studios

Mad Max ligt in de handen van Avalanche Studios en als die naam je bekend in de oren klinkt, dan kan dat best wel eens kloppen. De studio is namelijk verantwoordelijk en voornamelijk bekend door de Just Cause-serie, en is momenteel ook bezig aan Just Cause 3.
In die games ga je aan de slag als geheim agent Rico Rodriguez, die gespecialiseerd is in het omver blazen van dictaturen. Dat gaat gepaard met veel explosies en acrobatische toeren. Mad Max lijkt dan perfect te passen in het repertoire van de Zweedse ontwikkelaar.
76892

De game heeft niets te maken met de film…

Je zal waarschijnlijk wel denken: “Ugh, Mad Max, dat zal wel zo’n verachtelijke filmgame zijn, want in de zomer kwam Mad Max: Fury Road uit.” Schijn bedriegt echter, want ondanks dat Mad Max gedeeltelijk meelift op de succesvolle film, heeft het voor de rest niks te maken met Tom Hardy’s Mad Max.
In de game zul je geen Imperator Furiosa of Immortan Joe tegenkomen en Tom Hardy heeft ook geen model gestaan voor het game-karakter. Avalanche Studios is al sinds 2012 bezig met de game en wilde juist expres een game maken die niet was gebaseerd op de film.
76893 1

…maar er komen wel elementen uit terug

Dat wil echter niet zeggen dat de game geen enkele invloed leent uit de film. Zo krijgt Mad Max het in de game aan de stok met de warlord Scabrous Scrotus, de psychotische zoon van Immortan Joe. Ook zien we de rondrennende pizzadeeg-idolaten, ook wel bekend als War Boys, terug in de game...net zoals hun geliefde explosieve speren.
Bepaalde locaties waarvan we hebben gehoord gaan we terugzien in de game, zoals het olierijke Gas Town. Voor de echte waaghals zijn ook de enorme konvooien tussen verschillende locaties te overvallen en moet je oppassen voor enorme zandstormen.
76895

Maakt gebruik van Batman-esque vechtsysteem

Mad Max wordt door Warner Bros uitgegeven en dat resulteert in een gevechtsysteem dat we kennen uit de Batman Arkham-games en Shadow of Mordor. Max is een agressieve vechter en kan net zoals Batman behendig zijn tegenstanders ontwijken en counteren. Doe je dat met een perfecte timing, dan vult Max’s Fury Meter en kan hij meer schade uitdelen en meer klappen opvangen.
Uiteraard is Max ook behendig met verschillende vuurwapens, zoals de oude, vertrouwde shotgun, die hij elk moment kan inzetten. Kogels zijn echter wel schaars, dus Max moet vooral vertrouwen op zijn eigen vuisten en ‘shivs’ – doe-het-zelf mesjes die verrassend effectief zijn.
76896 3

Je kan je auto helemaal aanpassen

Mad Max is Mad Max natuurlijk niet zonder zijn iconische V8 Interceptor, die we al kennen uit de allereerste film. Alhoewel, heel erg lang kunnen we er niet van genieten, want Max raakt zijn zwarte bakbeest al gelijk kwijt aan het begin van de game. Daarna moet je zelf een auto maken, met de hulp van je persoonlijke monteur Chumbucket.
Zo’n beetje elk boutje en schroefje – geen zorgen, het is geen Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts 2 – kan je aanpassen aan je zogeheten magnum opus. Daarbij moet je ook rekening houden met het gewicht, bescherming en glanzende accessoires. Is je bolide helemaal beladen met bepantsering, dan zul je nog geen slak inhalen, maar ga je voor ultieme snelheid, dan mis je weer die broodnodige bescherming.
76897

Chaotische auto-gevechten

In Mad Max is het namelijk niet alleen vuistgevechten dat de klok slaat, maar ook heerlijke chaotische gevechten met je auto. Tussen al het opstuivende zand beukt metaal tegen metaal en kan je geregeld een doodschreeuw horen bovenuit de ronkende motoren. Maar naast de ouderwetse bodychecks-met-je-auto kan je ook verschillende wapens gebruiken.
Chumbucket staat altijd zijn mannetje achterop de auto met een raketlanceerder, vlammenwerper of – misschien wel het stijlvolste van allemaal – harpoen. Wil je wat gerichter te werk gaan met een sniper rifle, dan kan je ook zelf plek nemen achterop de auto, waarbij Chumbucket het stuur van je overneemt. Altijd handig, zo’n trouwe, gemuteerde vriend.
76898

Mad Max maakt gebruik van een open wereld…

Zoals je waarschijnlijk al een beetje aan zag komen speelt Mad Max zich niet af in gesloten levels, maar in een grote, open wereld, waarbij alleen de verschillende vijandige facties je een halt toe kunnen roepen. Volgens Avalanche Studios ben je twintig minuten bezig om de wereld door te rijden, als je linksonder begint en rechtsboven wilt eindigen.
Dat is echter zonder obstakels in de vorm van menselijk vlees en grote, metalen strongholds en op volle snelheid van je benzineslurper. Ter vergelijking: het duurt ongeveer dertig minuten om de enorme wereld van The Witcher 3 te doorkruisen ter paard, boot en voet. Je bent dus flink wat tijd kwijt als je elke zandkorrel wilt bezoeken.
76899

…waarin je moet zien te overleven op water en hondenvoer

Over zandkorrels gesproken; de wereld van Mad Max is geen prachtige, met bossen en meertjes gevulde wereld zoals die van The Witcher. De post-apocalyptische zandvlakte van Australië is gevuld met eh… zand. Het is dan dus ook heel belangrijk om je waterfles gevuld te houden, zodat je niet omkomt van de droogte en hitte.
Dat doe je door een waterput te vinden in nederzettingen of juist water te ‘lenen’ van War Boys, die helaas op tragische wijze zijn overleden bij een auto-ongeluk. Natuurlijk moet ook je maag gevuld blijven, en dat doe je met luxeproducten die je op je pad tegenkomt, zoals hondenvoer uit blik en maden uit stoffelijk overschot. Hmmmm!
76900

Explosies waar Michael Bay een puntje aan kan zuigen

Gelukkig hoef je niet elk moment van de dag tegen een zandvlakte aan te kijken, want de wereld is flink goed gevuld met explosieve substanties. Zoals we ondertussen gewend zijn van intelligente vijanden hebben ze rode tonnetjes op strategische plekken geplaatst, zodat je met een gericht schot een vlammenzee kan creëren.
Avalanche Studios is daar zeker niet onbekend mee, want zoals we al zeiden zitten de Just Cause-games ook vol met explosies en dat is ook zeker terug te zien in Mad Max. Dankzij die ervaringen zien de explosies er ook heerlijk uit en kan je de hitte bijna voelen. De vijanden kunnen dat in ieder geval zeker, als hun vel afscheid neemt van de rest van het lichaam of ledematen in de rondte vliegen.
76901

Mad Max is niet voor mensen met een zwakke maag

Mad Max is dan ook zeker niet een game voor onze medemens die zich niet plezant voelt bij een druppeltje bloed, want de wereld is hard en bruut. Het is niet vreemd als je in de game ineens een berg lijken tegenkomt. En dan hebben we het niet over een mannetje of tien die verspreid in een kamer ligt, nee, we hebben het over een letterlijke berg aan lijken. Zeg maar een menselijke Mount Everest.
Daarnaast zitten er natuurlijk ook andere onsmakelijke elementen in de game, zoals de eerder genoemde maaltijden van Max en de vele inwoners van het post-apocalyptische Australië. Wie de films gezien heeft, vooral Fury Road, weet dat zweren, bulten en mutaties veelvoorkomende schoonheidskwaaltjes zijn en dan hebben we het niet over een lichte variant. Heb je een teiltje nodig bij RTL 5’s Genante Lijven, dan kan je Mad Max het beste even overslaan.