Life is Strange 2 release - Interview met Dontnod [gespeeld op gamescom]

Article
donderdag, 30 augustus 2018 om 10:22
xgn google image
Over een klein maandje mogen we aan de slag met de eerste episode van Life is Strange 2. Een geheel nieuw avontuur met nieuwe karakters en een andere plek. Tijdens gamescom kregen wij de gelegenheid om ontwikkelaar Dontnod even aan de tand te voelen over de Life is Strange 2 release.
We spraken met Michel Koch, concept artiest, artistic director en co-game director voor Life is Strange 2 en Jean-Luc Cano, de cinematic director en motion capture director van de game. We vroegen de heren naar de link met de andere games, maar ook wat we mogen verwachten van dit nieuwe avontuur. Daarnaast konden we alvast met Life is Strange 2 aan de slag.

Link met Captain Spirit (Chris)

Dontnod heeft tijdens de E3 al aangegeven dat het avontuur van Captain Spirit hints bevat die naar Life is Strange 2 wijzen. Niet zo lang geleden kwam er ook nog eens een teaser uit van de komende game, waarin we bijzondere dingen ‘zagen’ gebeuren. Daarop hebben wij naar de tijdlijn gekeken van Captain Spirit en de teaser trailer en dat leverde een interessant beeld op. Captain Spirit speelt zich namelijk drie maanden voor de teaser af, waardoor een link tussen Chris, Daniel en Sean snel gelegd was.
Wij vroegen ons dan ook meteen af of we Chris nog tegen gaan komen in Life is Stange 2. Dontnod beantwoordde deze vraag met een heel duidelijke melding:
Chris gaat dus nog voorbij komen in Life is Strange 2. Hoe dit precies zal zijn, hangt deels af van wat je in die game gedaan hebt, maar daarover laten Koch en Cano niets los. Wij zijn alvast blij dat de kleine superheld nog een keer verschijnt. Of we meer gaan zien van de achtergrond van Chris, wilden de heren ook nog niets verklappen.
137853

Focus op een mooi verhaal, niet op drama

Als we naar het verhaal van Max en Chloe kijken, zien we dat er een redelijk normale vriendschap tussen twee dames verteld wordt. Daar omheen worden zware thema’s aangesneden en als kers op de taart gebeurt er ook nog het één en ander dat niet verklaarbaar is. De game biedt een mengelmoes van sterke ingrediënten die een geweldig verhalend geheel vormen. Dit zagen we ook in Captain Spirit voorbijkomen, maar dan met de focus op een wat luchtiger verhaal.
De episode van Chris duurde dan ook wat minder lang dan Life is Strange in zijn geheel. Toch wist Dontnod het verhaal flink beladen neer te zetten. Maar dit is niet de essentie van Life is Strange verhalen.
Life is Strange en Before the Storm hebben, los van het mooie verhaal, ook de nodige tranentrekkers. Zowel Max, Chloe als Rachel hebben een zwaar leven en alle drie krijgen ze dingen te verwerken die niet makkelijk zijn.
In onze speelsessie tijdens gamescom zagen we dat Sean en Daniel over het algemeen een standaard leven leiden. Maar ook hier hebben we al dingen gezien die het verhaal allerminst standaard maken. Hierover wijden we meer uit in onze Life is Strange 2 hands on.
137854

Hetzelfde universum

Life is Strange 2 heeft niet voor niets de betiteling ‘2’ in de naam. Het is een losstaand deel in de franchise, waarin Life is Strange en Before the Storm elkaar aanvulden. Toch vroegen wij ons af of deze ‘2’ niet meer betekent dan alleen een losstaand verhaal. Uit de tijdlijn die we bekeken met de eerdere games en de demo haalden we namelijk dat tussen de eerste twee games en de teaser ongeveer drie jaar tijd zit.
Dontnod bevestigt hiermee dat de gebeurtenissen uit het eerste deel meegenomen worden naar het nieuwe verhaal. De storm en de dubbele maan die Max heeft veroorzaakt hebben allebei plaatsgevonden in deze nieuwe game. Of we in Life is Strange 2 merken dat deze dingen plaatsgevonden hebben, is niet bekend.
137855

Life is Strange 2 release - Krachten zijn minder belangrijk dan keuzes

Uit de Life is Strange 2 teaser en de onlangs uitgekomen trailer (die ook hierboven te zien is) hebben we geleerd dat er in dit deel een speciale kracht een rol speelt. Wat deze kracht precies is, weten we nog niet. In het eerste deel kregen we ook al een kracht voorgeschoteld middels een butterfly effect. We vroegen ons daarom af hoe belangrijk de kracht van de broers is in dit tweede deel.
De kracht speelt dus wel een rol in de game, maar de keuzes zijn vele malen belangrijker in deze episodische game. De game belooft ons ook veel meer kleine en grote keuzes voor te schotelen en dus een stuk meer te focussen op de moraal van de speler.
Op 27 september komt het eerste deel uit van de vijfdelige game. De rest van de episodes zal in de loop van 2019 uitgebracht worden. De game zal, net als Life is Strange en Before the Storm, een season pass kennen, waarbij spelers de hele game ineens kunnen aanschaffen.