De tienerbroers Sean en Daniel Diaz maken zich op voor Halloween. En dat betekent snoep verzamelen voor de negenjarige Daniel en een toffe avond met vrienden voor zijn zestienjarige broer Sean. De jongens hebben er duidelijk zin in, al is het nog niet helemaal zover. Spelers kruipen in de huid van Sean die Daniel steeds op sleeptouw moet nemen en daar, zoals zoveel jongens van die leeftijd, niet zoveel zin in heeft.

Gestolen snoep

En dat laat hij duidelijk merken aan de vader van de heren. Onze gameplaysessie start in de woonkamer van huize Diaz, wanneer er een snoepje gestolen is en de vader de jongens op speelse wijze ter verantwoording roept. Je eerste keuze staat voor de deur: wie is er schuldig aan het stelen van het bewuste snoepje en naar wie zou het snoepje moeten? Een ogenschijnlijk onschuldige keuze die wij maakten, maar wel een die gelijk aangeeft dat Life is Strange 2 hetzelfde gaat doen als de eerdere games.

Je krijgt constant kleine en grote beslissingen te verwerken die het verloop van de game kunnen beïnvloeden. Misschien is het gevolg van een dergelijke keuze niet meteen duidelijk, maar later in de game kan een dergelijk klein besluit grote gevolgen hebben. Uiteindelijk gaat het snoepje toch naar de jonge Daniel die minder blij was met onze uitspraak dat hij schuldig was aan het stelen van de versnapering.

Het is heel goed te proeven dat diefstal een terugkerend onderwerp zal worden in Life is Strange 2. De keuze om als Sean Daniel op de diefstal te wijzen zou dus heel goed terug kunnen komen tijdens het avontuur van de jongens. We weten tenslotte al uit bovenstaande trailer dat de jongens het nog zwaar gaan krijgen en op elkaar aangewezen zullen zijn.

Life is Strange 2 hands on

Achtergrondinformatie zorgt voor een authentiek gevoel

Maar dat is tijdens deze gameplaysessie niet onze grootste zorg. Sean moet zijn vader helpen met een klusje en zich klaarmaken voor zijn eindexamenfeest. Dus moeten er spullen verzameld worden die door het hele huis verspreid liggen. Tijd om op ontdekking te gaan in huize Diaz.

We gaan onder andere op zoek naar een deken, want Sean wil graag knus kunnen zitten met zijn liefje. En terwijl we dat doen kunnen we genieten van de grafische kant van de game. Dontnod heeft Life is Strange 2 voorzien van dezelfde grafische jas als de demo over Chris of Captain Spirit. De game oogt met zijn stripboekachtige voorkomen geweldig, helemaal met de 4k HDR graphics. De kleuren springen van je scherm af en alles ziet er vrolijk uit. Wat betreft de soundtrack heeft Dontnod hetzelfde gedaan als in de eerdere delen: onbekende bands ijzersterke muziek laten verzorgen.

Zoals in Life is Strange is er tal van interactieve elementen te ontdekken in de omgeving en alles geeft wat meer inzicht in het leven van de jongens. Je komt krantenknipsels, foto’s en andere voorwerpen tegen die je meer vertellen over de wereld waarin je je bevindt. Dontnod geeft je op deze manier genoeg te doen buiten je hoofddoel om.

Het gros van de dingen die je vindt zijn positief, maar Dontnod zou Dontnod niet zijn als er niet ook wat problemen op de loer liggen. Zo kom je een paar dingen te weten tijdens je zoektocht in huis die minder positief aanvoelen, maar wel onderdeel van het dagelijkse leven zijn. Een boze brief van de buren maakt bijvoorbeeld duidelijk dat de kinderen Sean en Daniel te veel herrie maken. Het zijn kleine dingen, maar ze maken het gevoel van een authentiek gezin wel compleet.

Life is Strange 2 hands on

Van een feestje tot een ramp

Als Sean al zijn spullen bij elkaar geraapt heeft is het tijd om nog even met zijn schatje Jenn te Skypen. Al snel daarna slaat de complete sfeer in de game om. Zodra Sean een stap buiten zet, blijkt zijn broertje in de problemen te zitten. Natuurlijk grijp je dan als goede broer in. Alleen loopt alles net even wat anders dan verwacht met een regelrechte ramp als gevolg.

Sean en Daniel kunnen hierna niet anders dan op de vlucht slaan. Wat er is gebeurd weten we nog niet, maar dat er een onbekende kracht in het spel is, is heel duidelijk. Hiermee eindigt voor ons de Life is Strange 2 gameplay sessie.

Het enige dat we nog mogen meekrijgen is dat de jongen in het bos lopen. Ze zijn nu immers gezocht door de politie. Ze zijn op elkaar aangewezen en moeten samen zien te overleven in de bossen tussen Seattle en hun einddoel.

Life is Strange 2 hands on

Life is Strange 2 hands on – belooft veel moois voor september

Dontnod heeft met Life is Strange 2 een vervolg in handen dat zich enerzijds heel erg identificeert aan de eerste twee Life is Strange games. De opzet van de game is namelijk hetzelfde. Spelers krijgen keuzes om te maken en moeten daarbij in gedachten houden dat iedere keuze gevolgen kan hebben, klein of groot. Al zijn er dit keer veel meer keuzemomenten dan voorheen.

Anderzijds lijkt Life is Strange 2 ook een duidelijke stap vooruit te doen. Er is een mysterieuze kracht in het spel en de emotionele lading komt als een bom binnen, direct aan het begin van het avontuur. Daarbij is de audiovisuele kant veel sterker dan die van de eerste twee games (die al sterk waren op dit vlak). Dit belooft wat voor wanneer de game zijn eerste episode krijgt op 27 september.