De kracht van Nintendo games - 7 redenen waarom ze niet vervelen

    Ter nagedachtenis aan Satoru Iwata hierbij de special nog een keer. Zowel de fans als de haters van Nintendo moeten één ding toegeven: het bedrijf heeft in zijn bestaan een aantal fantastische games uitgebracht. Maar wat maakt die spellen nou zo goed? We vertellen je wat de kracht van Nintendo games precies is en geven zeven redenen waarom ze niet vervelen!

    The Big N mag de afgelopen jaren behoorlijk wat kritiek hebben gehad, maar de spellengigant brengt ook nu nog games uit die we graag in ons hart sluiten. Nintendo games hebben iets magisch, iets dat niet nagedaan kan worden door andere ontwikkelaars.

    We hebben ‘de N-factor’ eens goed onder de loep genomen en ontdekten zeven redenen voor de kracht van Nintendo games. Deze redenen voor Nintendo’s succes hebben we in dit artikel opgenoemd, in willekeurige volgorde.

    7. Vrolijk

    De één vindt Nintendo games kinderachtig, de ander vindt het kleurrijke karakter ervan juist fantastisch. Wat je mening ook is, het blijft een feit dat veel games van The Big N een erg vrolijke presentatie hebben.

    Juist dit draagt ook bij aan de kracht van Nintendo games: soms kun je wel een vrolijke game gebruiken om je gedachten te verzetten. De Animal Crossing-games zijn daar een perfect voorbeeld van: na een lange dag kun je even helemaal tot rust komen in je eigen dierendorp.

    Al deze elementen bij elkaar maken dat Nintendo games nooit vervelen en altijd leuk om te spelen zijn. Ook voor de NX zullen ongetwijfeld prachtige spellen uitkomen. Zodra we meer weten over de kracht van Nintendo games voor de NX, lees je dat op XGN.nl!

    6. Vernieuwend

    Een belangrijk onderdeel van Nintendo’s marktstrategie is dat het bedrijf constant probeert te vernieuwen. De Wii introduceerde bijvoorbeeld gameplay die volledig gericht was op een controller met bewegingssensor.

    Dit idee werd door concurrenten van Nintendo overgenomen; denk maar aan PlayStation Move en Kinect. Ook de Wii U, hoewel deze minder succesvol is dan de Wii, had met de tabletcontroller een vernieuwend idee. Kortom, Nintendo weet vaak te verrassen.

    Ook daarin schuilt de kracht van Nintendo games: Nintendo produceert spellen die optimaal gebruikmaken van een vernieuwend platform.

    5. Veelzijdigheid

    Nintendo kampt nog altijd met het imago dat het bedrijf alleen kiddy spellen uitgeeft. Maar het aanbod is wel degelijk veelzijdig: zo kunnen bijvoorbeeld hardcore gamers genieten van games met shooterelementen (Metroid Prime).

    Ook hebben platformen van Nintendo een aantal exclusieve titels, die door third party-ontwikkelaars zijn gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan Devil’s Third voor de Wii U, een echte hardcore game met hack and slash-actie.

    4. Iconische personages

    Veel gameseries van Nintendo zijn erin geslaagd om een naam voor zichzelf op te bouwen. Niet alleen Mario is wereldberoemd, ook helden als Link en Samus zijn direct herkenbaar. Het zijn personages waar we om geven.

    De Metroid-serie bewijst dat. Fans wilden Samus in Other M bijvoorbeeld als stoere premiejager zien en niet als overmatig geëmotioneerde dame. Ook het feit dat Samus niet de hoofdrol speelt in Federation Force, zette kwaad bloed.

    3. Familiepret

    Misschien een minder interessante reden voor hardcore gamers, maar toch een belangrijke reden voor de kracht van Nintendo games: veel spellen zijn ontworpen om de ervaring met vrienden of familieleden te delen.

    Zo wist de Wii talloze gezinnen voor het beeldscherm te krijgen, terwijl ze zwaaiden met hun controllers. Nintendo verbetert daarmee niet alleen de multiplayerervaring, maar trekt ook nieuwe klanten aan.

    2. Kwaliteit

    We beweren niet dat andere ontwikkelaars per definitie slechtere spellen maken, maar je kunt moeilijk ontkennen dat veel Nintendo games een uniek kwaliteitsniveau hebben. De spellen staan vrijwel altijd garant voor urenlang plezier.

    Dat heeft te maken met de zorg en en grote hoeveelheid tijd die medewerkers van Nintendo in games steken. Bij Mario-platformers kun je er bijvoorbeeld zeker van zijn dat de gameplay goed is uitgewerkt en dat de games lekker wegspelen.

    1. Nostalgie

    Een belangrijke verkooppunt waar Nintendo zich maar al te goed bewust van is, is het nostalgische karakter van haar games. En eerlijk is eerlijk: velen van ons zijn als kind wel een keer een Nintendo game tegengekomen.

    Hele generaties zijn opgegroeid met de NES, SNES of Nintendo 64 en zijn daardoor al hun hele leven lang liefhebber van verschillende Nintendo-series. Denk maar aan de fans van Mario, The Legend of Zelda en Donkey Kong!

    Metroid Prime 3: Corruption

    Verkijgbaar vanaf 26 october 2007

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.