De PS5 Pro moet deze 5 problemen oplossen

Article
zondag, 14 april 2024 om 9:00
Het is een open geheim dat er achter de schermen gewerkt wordt aan een verbeterde PlayStation 5. De zogeheten PS5 Pro lijkt later dit jaar te verschijnen als we ingewijden moeten geloven. Tijd om de grootste problemen die opgelost moeten worden ten opzichte van de normale editie van de PlayStation 5 onder de loep te nemen.

1. Resolutie vs. performance 

Als er één ding is wat zeker is, is dat de PlayStation 5 Pro voor een boost in performance moet gaan zorgen. De hoop is dat een 4K-resolutie met 60 fps de standaard wordt van games op PS5 Pro. Hierdoor komt er deze generatie een einde aan het scrollen door een menu voor de grafische instelling die het best past bij de wens van de speler, maar die je altijd achterlaat met het gevoel dat je niet de allerbeste vorm van de game speelt.
Volgens Insider Gaming krijgen games een “PS5 Pro Enhanced”-label. Games met dit label zouden games in optimale vorm moeten draaien: 4K 60 fps. Tot we de daadwerkelijke resultaten met eigen ogen hebben aanschouwen, valt nog lastig te zeggen of daarmee een einde komt aan de keuze tussen performance of resolutie.

2. Matige ray-tracing

In het verlengde van het grafische pracht en praal is er nog een probleem dat de PlayStation 5 Pro moet oplossen. Specifiek gaat het dit keer om het oplossen van de gelimiteerde ray-tracing mogelijkheden op de PlayStation 5. Hoewel de meest recente Sony-console zeker beschikt over de verbeterde belichtingstechniek voor bepaalde games, valt dit lang niet altijd op.
De PS5 Pro zou een enorme verbetering moeten brengen voor de techniek. Daar wijzen de gelekte specificaties van Moore’s Law is Dead in ieder geval op. De YouTuber, die al twee jaar geleden de komst van een PS5 Pro onthulde, stelt dat de technische sprong gigantisch is, namelijk van 10.28 teraflops naar 33.5 teraflops (afgaande op Floating Point-performance).
Als we de YouTuber mogen geloven zou ray-tracing op de PlayStation 5 Pro dan ook zichtbaar veel mooier zijn. Moore’s Law is Dead spreekt van een verdubbeling tot zelfs vier keer zoveel efficiëntie van ray-tracing op het verbeterde systeem.

3. Inconsistente framerates

Een ander probleem waar gebruikers op de PlayStation 5 weleens tegenaan lopen is een inzakkende framerate. Wanneer een framerate consistent draait, valt het al een stuk minder op als een game geen 60 fps per seconde draait. Problemen ontstaan alleen wanneer je ineens van 60 fps naar 50 of 40 zakt. Of wanneer je van 30 fps naar 25 of zelfs 20 zakt.
Met de PS5 Pro moet dit probleem op te lossen zijn. Het komt door een nieuwe techniek die Sony doorvoert voor de hardware, wat intern de naam PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) draagt. Hierdoor worden AI-technieken gebruikt om een nóg hogere framerate en resolutie te draaien.
Afgaande op de geruchten wordt de techniek aanvankelijk gebruikt om 4K 120 fps mogelijk te maken op de PlayStation 5 Pro. Op de langere baan zou daarna zelfs gekeken kunnen worden naar 8K 60 fps, maar dat is iets wat mogelijk niet eens op de PS5 Pro mogelijk gaat zijn. De PlayStation 6 is dan weer een heel ander verhaal, maar die komt nog lang niet uit.
helldivers 2 gunfightf1708686862

4. Waar zijn de games?

Een andere vraag die je tijdens de PlayStation 5-generatie veel hoort, is waar de games van PlayStations eigen studio’s zijn. Qua PS5-games zijn er namelijk opvallend weinig titels die exclusief voor de huidige PlayStation-console zijn gemaakt.
Demon’s Souls, Returnal, Ratchet & Clank Rift Apart, Marvel’s Spider-Man 2 en Helldivers 2 zijn officieel de enige vijf, tenzij je ook Astro’s Playroom (meer een demo), remasters (zoals The Last of Us Part 1 & 2) of de cross-gen-games meerekent. Met de PS5 Pro moet dan toch wel echt het startschot gegeven worden voor een stortvloed aan interne releases, toch?
Met de komst van de verbeterde console is er immers geen reden meer om games achter te houden om een nieuw systeem mee te lanceren. Uiteraard zijn er meer redenen waarom er zo weinig PS5-exclusives zijn, zoals het (mislukte) live-service-initiatief en de (vele) intern geannuleerde games die daarbij horen, maar de tijd moet nu wel rijp zijn voor PlayStation Studios om te knallen.
playstation 5 8f1603819759

5. Vormfactor

Tot slot is er nog de vormfactor van de PlayStation 5. Sommige fans houden ervan, anderen vinden het een lelijk stukje hardware. Een nieuwe editie van de PS5 geeft in ieder geval één mogelijkheid: een nieuwe vormfactor.
Hoewel Sony er niet voor koos om de console van een nieuwe vorm te voorzien bij de PlayStation 5 Slim, betekent het niet dat de Pro-editie in een ander jasje gestoken wordt. Een nieuw apparaat met verbeterde technieken kan immers meer ruimte onder de kap vereisen en dus een andere vorm van het apparaat.