Kingdom Hearts 3 gameplay een Disney droom? [gespeeld op gamescom]

    Er was genoeg Kingdom Hearts 3 gameplay om flink te analyseren. Met nog maar een paar maanden wachten, komt de release van Kingdom Hearts 3 steeds dichterbij. Het is alweer twaalf jaar geleden sinds het laatste genummerde deel uitkwam, waardoor de anticipatie door het dak schiet.

    Na het spelen van de game valt er alleen wel iets voor te zeggen dat je jezelf moet voorbereiden. De game ziet er fantastisch uit en lijkt een Disney droom te zijn die uitkomt. Het is een genot voor je ogen om het gevoel te krijgen dat je een Disneyfilm aan het spelen bent, maar daar ligt ook gelijk de zwakte. De Kingdom Hearts 3 gameplay voelt namelijk niet zoals je zou willen en dat heeft niet te maken met de leuke, nieuwe gameplayelementen.

    Uit een andere tijd

    In de gamescom demo mochten we aan de slag met een deel uit de Hercules wereld en de Toy Story wereld, de onderdelen die we eerder al tijdens E3 2018 en het Kingdom Hearts 3 event onder de knoppen kregen. In beide levels was een flinke dosis actie te vinden, waarbij we het in de Hercules wereld opnamen tegen een Rock Titan. Het was alleen hier al waar te nemen dat Kingdom Hearts 3 een game is die uit een andere tijd komt.

    Het vechten voelt namelijk identiek aan in vergelijking met de eerdere games en aangezien die games alweer vijftien jaar oud zijn, is dat toch jammer. Tijdens de gevechten heb je het gevoel alsof je wat zweverig over het terrein beweegt en je schokt al snel van vijand naar vijand; iets waar fans van de eerdere games wel bekend mee zijn. Het is namelijk precies de manier van vechten die in Kingdom Hearts 2 zit, maar die sinds 2006 in andere games toch wel vele malen beter is uitgevoerd. Denk maar terug naar 2016 toen Final Fantasy XV uitkwam.

    Nieuwe gevechten

    Er is wel vernieuwing te vinden in Kingdom Hearts 3 gameplay als we kijken naar het vechten, want je hoeft vanaf nu niet meer naar het menu om een andere keyblade te gebruiken. Dat kan nu met een simpele druk op de knop, wat handig is aangezien elke keyblade andere soorten speciale aanvallen heeft. Om deze uit te voeren moet je gebruik maken van de verschillende Drive Forms die in de game aanwezig zijn.

    Nu zijn deze extra vormen om sterke aanvallen uit te voeren erg leuk en voelen ze stuk voor stuk krachtig aan, maar het beste moet nog komen. Afhankelijk van de situatie is het namelijk ook mogelijk om een aanval uit te voeren waarbij je bijvoorbeeld vanuit een met neon verlichte trein op de vijand kan schieten. Deze aanvallen zijn gebaseerd op verschillende Disney attracties die je nog meer onderdompelen in de heerlijk Disney-magie.

    Een stap in de goede richting

    Dat het vechten ouderwets aanvoelt, hoeft natuurlijk niet per se een slecht iets te zijn, want het voelt wel erg vertrouwd. Er is namelijk wel sprake van een evolutie, want de grote toevoegingen uit de spinoff games zijn namelijk meegenomen en bouwen op wat er in Kingdom Hearts 2 al aanwezig was. Hierdoor voelt de game ondanks het ouderwetste toch nieuw aan.

    Wat ook nieuw is, is dat Sora nu op muren kan klimmen en dat moet gebeuren om bij de Rock Titan te komen die je met rotsblokken aan het bekogelen is waardoor er een heus spektakel ontstaat. Het is een goede, nieuwe toevoeging, maar ook hierin laat het spel zien dat de lange ontwikkelingstijd de game heeft genekt. Voor het klimmen zijn namelijk overduidelijke blokken gemaakt waar het mogelijk is en wanneer je daar dan klimt kan het maar in vier statische richtingen. Wederom kun je niets anders doen dan een vergelijking trekken met recentere games die het beter deden, zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild, waarin daadwerkelijk alles te beklimmen viel en dan merk je de rimpels in het oude gezicht van de Kingdom Hearts 3 gameplay.

    Duidelijke focus

    Het is gelukkig niet alleen maar negatief, want ondanks dat de game hier en daar duidelijk laat zien dat de ontwikkelingstijd lang was is er goed te zien waar de focus wel heeft gelegen. Dat is namelijk in het visuele pracht en praal die op magistrale wijze naar voren komt in het Toy Story level. Waar vroeger gesproken werd over hoe het mogelijk was dat met de computer gemaakte films er zo goed uit konden zien, kan over Kingdom Hearts 3 gezegd worden dat het Toy Story level er beter uitziet dan de Toy Story-films.

    Het is te zien in de sprankeling van de ogen van Woody, Buzz en de rest van het speelgoed. Maar ook buiten de kleine, subtiele details om is te zien hoe wonderschoon het spel is, want wanneer een grootschalig gevecht van start gaat is het geen slechte keuze om een zonnebril naar voren te toveren. Die zul je namelijk nodig hebben om de oogverblindende kleuren van je af te weren.

    Muzikale mix in de Kingdom Hearts 3 gameplay

    Die kleuren zijn natuurlijk bedoeld om het pracht en praal nog verder naar voren te laten komen, maar ook om de sfeer te zetten. Het doet erg denken aan de recentere Disney-films en dat is precies wat je hoopt. In de Toy Story wereld wordt namelijk een gloednieuw Toy Story verhaal verteld en niet een simpele recreatie van de eerdere films. Hierdoor krijg je alleen maar meer het gevoel dat je daadwerkelijk een volgende stap in de Toy Story wereld aan het ervaren bent.

    Dit wordt nog verder aangevuld door de heerlijke muzikale mix die de klassieke tonen van de Toy Story films gebruikt met een twist. Ze worden namelijk van begin tot eind ondergedompeld in een Kingdom Hearts-sausje, waardoor ze net wat anders zijn dan in de films. Het is herkenbaar voor fans van de films, maar ook voor de gamer. Voor nu lijkt het daardoor een Disney droom die uitkomt, ondanks de gebreken in de Kingdom Hearts 3 gameplay zelf.

    Kingdom Hearts 3 komt op 29 januari 2019 uit op de PlayStation 4 en Xbox One.

    Kingdom Hearts III

    Verkijgbaar vanaf 29 january 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.