Judgment game details - wat moet je allemaal weten voor de release?

    SEGA komt in de zomer met een gloednieuwe game: Judgment. Vergelijkbaar met Yakuza, maar tegelijkertijd totaal anders. In deze game trek je niet de schoenen aan van de misdadigers, maar die van een detective. Hoe gaat deze game zich te werk? Wij vertellen je alvast een aantal details over de Judgment game.

    Achtergrond

    Laten we eerst even beginnen met een klein beetje achtergrond. De game Judgment komt dus bij dezelfde makers vandaan als Yakuza en dat is een van de belangrijke details, aangezien Yakuza bekend staat vanwege gekte en een goed verhaal. Naast het feit dat de game van dezelfde makers komt, is het genre ook hetzelfde.

    Beide games vallen binnen de genres avontuur en actie. Voor het eerst sinds 2006 krijgt een spel van Ryu Ga Gotoku Engelse stemmen. Toch krijgen spelers ook de kans om de stemmen naar Japans in te stellen en de ondertiteling in het Engels te zetten.

    In de gamefranchise Yakuza volg je Kazuma Kiryu die lid is van de Japanse bende Dojima. Het eerste deel van de gameserie behandelt het verhaal van Kiryu die tien jaar in de gevangenis heeft gezeten. Hier heeft hij vastgezeten voor een misdaad die hij niet heeft gepleegd. Hij wordt vrijgelaten en krijgt een nieuwe, lastige situatie voor zijn voeten geworpen. Dit gehele avontuur speelt zich af in een recreatie van Kabukicho, Tokio.

    Judgment speelt zich dan ook af in hetzelfde universum als Yakuza. Verder heeft de game ook een aantal dingen als de combat en de stijl die gelijk is aan Yakuza. Bij Judge zit er in de verhaallijn eigenlijk geen gelijkenis met Yakuza. Misschien alleen dat alles het tegenovergestelde is van wat je verwacht. In Yakuza is de slechterik eigenlijk geen slecht persoon en in Judgment is de goedzak eigenlijk helemaal niet zo'n engeltje.

    Het verhaal

    In Yakuza ben je niet helemaal de slechterik, ook al zit je in een bende. Door de game heen zal je dan ook vaak de kans krijgen om dingen te doen die niet helemaal koosjer zijn. Ryu Ga Gotoku Studios heeft in Project Judgment niet alles helemaal de andere kant op gegooid, ook al lijkt het wel zo. Hier is de speler een voormalige advocaat die na een voorval in zijn verleden detectivewerk is gaan doen. Takayuki Yagami, zoals de detective heet, zit achter een seriemoordenaar aan en probeert ondertussen zijn naam te zuiveren.

    Zijn naam zuiveren gaat hem helaas niet helemaal lukken, want je bent niet honderd procent bezig bent met het juiste doen. Als je er diep over na gaat denken misschien wel, maar over het algemeen doe je ook dingen die je misschien beter niet kunt doen. Je krijgt bijvoorbeeld als je van plek naar plek reist de keuze of je zal gaan vechten tegen tuig van de straat dat je uitdaagt, of dat je op een volwassen manier wegloopt.

    De keuze om te vechten wordt desalniettemin wel aantrekkelijker zodra je erachter komt dat je meer vechtskills weet te bemachtigen op die manier.

    Het is de bedoeling dat je keuzes maakt in dit spel, daders vangt en op onderzoek gaat. Dit kan ook inhouden dat je weleens achter criminelen aan moet, moet inspecteren om een dader te moeten vinden en bij iedere verkeerde keuze dat invloed heeft. Dat zijn details van de game Judgment die belangrijk zijn om te onthouden tijdens het spelen.

    Gameplay

    In deze recreatie van Kabukicho gaat het in de gameplay vooral om vechten en onderzoeken. Het is de bedoeling dat je verdachten overhoort, mensen onderzoekt en het uitvecht met straattuig. Sommige stukken binnen deze gameplay zijn volledig je eigen keuze. Je hoeft namelijk niet met iedereen te vechten; het is ook mogelijk om weg te rennen.

    Daarnaast moet je natuurlijk ook wel een beetje de detective uithangen en dat houdt in dat je verdachten moet bombarderen met vragen. Je krijgt een aantal opties om uit te kiezen wanneer je aan het overhoren bent en als je ervoor kiest om een goede vraag te stellen krijg je daar punten voor. Verder krijg je ook de kans in Judgment om door middel van details je verdachten te vinden. Als speler is het dan ook de bedoeling dat je grondig je verdachten onderzoekt.

    Soms heb je ook weleens een moment dat er wat meer actie in je detective leven voorkomt en dat je dus achter verdachten aan zal moeten. Dit is inclusief achtervolgen en je verstoppen zodat de verdachte je niet kunt vinden. Dat zijn wel toffe details van de Judgment game.

    Keuze na keuze

    Straattuig of niet, ben je niet net zo erg als je terugvecht? Dit soort morele vragen zullen door je hoofd spoken tijdens het spelen van Judgement. Je keuze is namelijk belangrijk voor de rest van de game. Dat geldt ook voor andere keuzes die je in de game maakt. Aangezien je in deze game een detective bent zijn niet alleen je keuzes en antwoorden belangrijk, maar ook de vragen die je stelt.

    Zo is het de bedoeling dat je tijdens het verhoren van verdachten bijvoorbeeld ook goed nadenkt over de vragen die je stelt. Je krijgt namelijk punten voor hoe goed de vragen zijn die je besluit te stellen aan een verdachte. De antwoorden die je krijgt, zijn daarnaast belangrijk voor de rest van het verhaal. Deze informatie wordt namelijk opgeslagen in een dossier met informatie over de zaak waar je aan werkt op dat moment. Het is dus belangrijk dat tijdens Judgment je goed nadenkt over zowel vragen als antwoorden.

    Je keuzes doen ertoe in de Judgment game en geen van deze keuzes zal dan dus ook worden gezien als details. Dit aangezien jouw keuzes er ook voor kunnen zorgen dat jij meer skills krijgt op het gebied van vechten en ervoor kan zorgen dat je een betere detective wordt.

    Graphics

    Over vragen en antwoorden gesproken: hoe zit het met het antwoord op de vraag hoe de stijl van de game is? Zijn de details van de game Judgment een beetje mooi? Het antwoord is simpel: de game ziet er tof uit. Het heeft dezelfde stijl als Yakuza wat niet vreemd is aangezien het van dezelfde makers komt. Dat de game Judgement qua stijl wat wegheeft van Yakuza is misschien alleen niet helemaal een eer. De visuele prestaties van Yakuza waren namelijk niet altijd even hoog. Judgment heeft net als Yakuza 6 een Dragon Engine, waardoor de animaties vergelijkbaar zijn.

    De details van de karakters in de Judgment game zijn ongekend, tenminste als het beeld stilstaat. Zodra er animaties beginnen te spelen zijn de visuele prestaties niet erg fantastisch. De bewegingen van de mond kloppen niet helemaal af en toe en daardoor zag bijvoorbeeld het roken van sigaretten er net uit alsof iemand een potlood in Ryuzo Genda giechel duwde. Daar komen we weer terug op de animaties door de Dragon Engine. In Yakuza waren deze namelijk ook niet helemaal denderend en hier dus ook weer niet. Er is duidelijk niet geleerd van de visuele prestaties van die franchise.

    Judgment game details

    Wanneer je Judgment niet gaat spelen als de game uitgebracht is mis je wel wat. Bij Judgment voel je je namelijk thuis, vooral wanneer je ook een fan bent van de Yakuza franchise. Het geeft een vertrouwd gevoel, alsof je een hele tijd bent weggeweest en nu weer terug bent gekomen. Helaas kun je wel iets te lang genieten van dit gevoel, wat een beetje jammer is.

    Als het langdradige samen met de bugs even een beetje gerepareerd wordt, dan heeft SEGA een goede game te pakken. Het zijn gelukkig alleen nog maar een paar dingetjes die gepolijst moeten worden en daarna is de game klaar voor publicatie. Wij zullen de game alsnog gaan halen en zijn benieuwd wat het uiteindelijke eindresultaat ons zal gaan brengen!

    Terwijl je wacht op Judgment kun je nog genieten van een van de Yakuza games. Al vraag je je af of deze games een beetje te spelen zijn, dan kun je onze review van Yakuza 6: The Song of Life hier bekijken.

    Judgment

    Verkijgbaar vanaf 25 june 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.