Interview: Zandro Chan over Dungeons & Dragons: Daggerdale

Article
donderdag, 31 maart 2011 om 16:00
xgn google image
Dit jaar verschijnt Dungeons & Dragons: Daggerdale voor het PlayStation Network en Xbox Live Arcade, maar weten we er eigenlijk veel van? Nee. Daarom hebben we enkele vragen gesteld aan Zandro Chan, creative director bij ontwikkelaar Bedlam.
Dungeons & Dragons is inmiddels een begrip geworden. Misschien meer dan een begrip. Het is voornamelijk een role playing bordspel dat te vergelijken is met Warhammer. Maar deze franchise verschijnt niet alleen als bordspel. Zo zijn er talloze games verschenen die gebaseerd zijn op de beroemde franchise. De volgende is Dungeons & Dragons: Daggerdale. Wordt deze net zo leuk als de vele andere games uit de franchise?
XGN: Dungeons & Dragons is een hele, hele grote franchise. Daggerdale wordt het zoveelste nieuwe verhaal in de serie. Wat doet dit spel anders dan de D&D spellen die we al gezien en gespeeld hebben?
Zandro Chan: Met Daggerdale gaan we verder met de traditie van het maken van prachtige, fantasievolle speelervaringen. Spelers weten wat ze van Dungeons & Dragons kunnen verwachten, dus van Daggerdale ook. Tevens willen we met een uitdagende combat gameplay ervoor zorgen dat het spel veel spelers zal aanspreken.
XGN: Wie zijn de personages waarmee we aan de slag kunnen gaan? Zijn het personages die we al kennen?
Zandro Chan: Daggerdale bevat alleen maar nieuwe personages, die geïntroduceerd worden in de rijke geschiedenis van Forgotten Realms – waar Dungeons & Dragons zich voornamelijk afspeelt. In Daggerdale is er dus een nieuwe slechterik. En zijn verschijning zorgt ervoor dat de meest gevreesde groep, de Zhentarim, uit Daggerdale’s geschiedenis weer terugkomt. Natuurlijk nemen we de geschiedenis uit D&D mee, maar we voegen ook veel nieuwe verhalen en elementen toe.
XGN: Zullen spelers die onbekend zijn met de franchise wel snel thuis voelen in Daggerdale? Of moet je echt een fan zijn om het verhaal te begrijpen?
Zandro Chan: Nou, aangezien Daggerdale een geheel nieuw verhaal heeft, zal het niet per se nodig zijn om de geschiedenis van Forgotten Realms helemaal precies te weten. Dus nieuwe spelers kunnen ook direct plezier beleven aan dit spel.
XGN: Heeft het team gekeken naar Baldur’s Gate? Daggerdale lijkt naar mijn mening wel een beetje op dat spel.
Zandro Chan: Het is een tijd geleden sinds de laatste Baldur’s Gate uitkwam, dus het werd weer eens tijd. Aangezien Daggerdale de eerste Dungeons & Dragons game van Bedlam is, willen we iets compleet nieuws creëren. We wilden het spel al vanaf het begin uniek maken.
XGN: De co-op modus zal heel erg belangrijk worden in het spel. Eigenlijk kun je wel zeggen dat het spel vooral leunt op deze modus. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen? Heb je meer plezier aan de co-op modus dan de singleplayer of valt dat wel mee?
Zandro Chan: Dungeons & Dragons is altijd een franchise geweest die veel sociale interactie vereist. Daarom zal het spel inderdaad leuker zijn in de co-op modus. De gevechten worden spannender, het wordt meer tactischer, je kunt je wapens en voorwerpen verkopen of juist kopen van je vrienden, noem maar op. Natuurlijk zul je veel plezier hebben aan de singleplayer. Ze kunnen zelfs gewoon even stoppen met het spelen van de co-op modus, om vervolgens met de singleplayer aan de slag te gaan. En dat zonder progressie in het spel te verliezen!
XGN: Wordt Daggerdale het begin van vele D&D spellen voor Xbox Live Arcade, PlayStation Network en de PC?
Zendro Chan: Het spel is nog steeds in ontwikkeling, dus we weten eigenlijk niet wat we hierna gaan doen. We hebben nog niet officieel beslist welke kant we willen opgaan met Daggerdale.