Rabbids 3D Review

donderdag, 31 maart 2011 om 9:36
Bij konijntjes en het woord uitkleden denk je misschien aan de Playboy, maar in dit geval is het gewoon een onderdeel van de grappige vriendelijke game Rabbids 3D. Een platformer waarin humor centraal staat, wellicht dat zelfs jij er een glimlach van krijgt?
De laatste paar jaar kennen we de Rabbids voornamelijk van Rayman Raving Rabbids games. Daarvan zijn er vier op de Wii verschenen. Het zijn games waarin Rayman niet centraat staat, maar gekke konijnen. Het leukste is om die games met twee personen te spelen, want het zijn minigames die je stuk voor stuk aan het lachen, gieren, brullen brengen. Anders dan deze games is er nu Rabbids 3D. Geen game voor de 3DS waarin minigames centraal staan, maar een leuke platformer die nog steeds heel wat humor kent.
Terug in de tijd
Rabbids 3D bevat een waar verhaal, zo zijn de gekke konijntjes stilletjes in een museum als plotseling uit het niets een wasmachine verschijnt. Ja, een wasmachine. Het geeft al aan dat dit een spel is met een hoog fun-gehalte, waarin niets te gek is. Daarna komt er een rabbid met een rubberen zwemband in de vorm van een eend uit de wasmachine. Alle andere konijnen beginnen te vechten om die eend te pakken te krijgen. Maar dit kan natuurlijk niet goed gaan! Sommige rabbids belanden in de wasmachine en worden teruggebracht in de tijd.
In de game staan namelijk vier werelden met thema's centraal. Zo begin je in de prehistorie en ga je langs het Griekse en Romeinse tijdperk om als laatste de middeleeuwen te beleven door een wel heel andere bril. Deze werelden zijn te vergelijken met de oude Mario games die zich ook lieten kenmerken door werelden en onderverdeeld waren in sublevels. Die Mario games kenden weliswaar meer werelden, de Rabbids 3D tellen meer levels. Iedere keer 15 waarna je één level hebt dat je speelt, nummer 16, om toegang te krijgen tot het volgende tijdperk.
Wc-papier, eenden en meer gekke dingen
En dan is het levels doorlopen, precies zoals je gewend bent van andere platformers als bijvoorbeeld Mario, Sonic of Donkey Kong. Alleen doet Rabbids 3D dit uiteraard geheel op zijn eigen manier. Het enige wat hetzelfde is als Mario is dat je steeds gouden muntjes verzamelt. Deze heb je nodig om toegang te krijgen tot volgende levels in een wereld en om bonuslevels vrij te spelen. Zo heb je de standaard gouden munt die goed is voor één punt, maar ook kun je kleine eenden en rubberen grote eenden vinden. Deze staan respectievelijk voor 5 of 10 gouden punten. Verder zijn alle ingrediënten aanwezig die je nodig hebt, alleen ziet het er net even anders uit dan je gewend bent van andere games. Een stuk wc-papier vult bijvoorbeeld je leven aan en een Rabbid-gezicht beloont je met extra leven.
Toch heb je dat leven nauwelijks nodig, slechts af en toe. Wat namelijk het meest jammer is aan Rabbids 3D, is de lage moeilijkheidsgraad. Je doorloopt levels waarbij je van object naar object moet springen en ondertussen allerlei vijanden moet doden. Het punt is dat je de eerste drie werelden op je sloffen kunt doen, waarbij de echte uitdaging pas komt in de laatste wereld, en dat het dus eigenlijk pas na zes uur leuk begint te worden. Maar dan ben je alweer bijna klaar. Een gemiste kans. Je moet dan ook in je achterhoofd houden dat het spel in eerste instantie een label heeft van 7+ en dat is dan ook de doelgroep waar Ubisoft op mikt. Gezegd moet worden dat voor die kinderen dit spel té gek is. Het biedt alles wat het moet doen: een vrolijke gekleurde game, veel afwisseling, veel humor en te gekke dingen.
Konijntjes uitkleden
Gelukkig kunnen wij volwassenen ook genieten van de humor. Zo is het ontzettend grappig om konijntjes uit te kleden. Ja, uitkleden. Jij kunt namelijk je eigen kleedkamer uitbreiden. Elke keer dat jij een ander konijntje tegenkomt, geef je deze een paar klappen en krijg je diens kleding. Net aangekaart: de afwisseling. Ook dat is volop aanwezig. De werelden staan echt compleet in het thema van een bepaald tijdperk. Dit wordt bijgestaan door de muziek en ook de werelden zelf laten zich kenmerken. Echt mooi gedaan allemaal. Belangrijker nog dan levels die er gevarieerd uitzien is het van belang dat de gameplay afwisselend en uitdagend is.
Ook aan afwisseling mankeert niets. Je hebt levels waarbij je rustig bepaalt waar je loopt en hoe lang je erover doet. Anders dan bij de oude Mario games is er dus geen tijdsdruk van een paar minuten. Maar een paar keer zal het gebeuren dat je in een level belandt waarin je achterna wordt gezeten door bijvoorbeeld een dino, dan moet je als een malle gaan rennen, omdat je anders opgegeten wordt. Op zich wordt het qua platformelementen ook moeilijker en is er afwisseling, alleen gaat voor volwassenen de moeilijkheidsgraad pas laat omhoog. In het begin heb je objecten waar je op springt, bijvoorbeeld wolkjes in de lucht. Pas veel later in de game zullen deze wolkjes verdwijnen als je er te laat op staat. En zo zijn er meer van die elementen die aangepast worden in moeilijkheid, maar ben je dan pas in de laatste wereld om het voor een volwassene uitdagend te maken.
Hele leuke platformer voor kinderen
Al met al zorgt het ervoor dat Rabbids 3D een leuke game is geworden, uitermate geschikt voor de doelgroep, iets minder voor volwassenen. Toch kun je je als volwassene er prima mee vermaken doordat het leuk oogt, vol zit met humor en er genoeg afwisseling is. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het nooit heel moeilijk wordt, waardoor andere games meer uitdaging bieden. Ook mocht de speelduur wat langer zijn. Maar mocht je Rabbids 3D een keer in de budgbetbak tegenkomen, weet gewoon dat je een leuke platformer in handen hebt waar je ongeveer zeven uur zoet mee bent.