Interview: Yoshinori Kitase over Final Fantasy XIII-2

Article
zaterdag, 19 november 2011 om 16:30
xgn google image
Final Fantasy XIII-2 gaat verder, zoals de titel al doet vermoeden, waar deel dertien is opgehouden. Het is echter niet alleen maar een vervolg, aangezien Square Enix ervoor wil zorgen dat het spel als compleet nieuw aanvoelt. Hoe gaan ze daarvoor zorgen? Een interview met Yoshinori Kitase, producent van het spel, moet die vraag beantwoorden.
Vorig weekend was het tijd om naar Parijs te gaan. Niet om de Champs-Élysée en de Eiffeltoren te bezoeken, maar om naar een exclusieve speelsessie van Final Fantasy XIII-2 te gaan. Na het lezen van de onlangs verschenen impressie van het spel weet je eigenlijk al wat de nieuwe dingen in het spel zijn. En dat het spel ook nog eens heel erg tof wordt. De vraag is echter waarom Square Enix voor die veranderingen heeft gekozen. Gelukkig was Yoshinori Kitase ook in Parijs aanwezig om die vraag te beantwoorden.
XGN: Waarom een sequel?
Yoshinori Kitase: Toen we bezig waren met het ontwikkelen van Final Fantasy XIII, raakten we erg betrokken met de wereld en personages van het spel. Met name Lightning begonnen we een heel bijzonder persoon te vinden. We vonden het dan ook jammer om zo’n wereld meteen weg te gooien, dus vandaar dat we nog een deel hebben toegevoegd. Ook wilden we meer achtergrondinformatie over de gebeurtenissen uit het spel en de personages geven. Die informatie vind je allemaal in Final Fantasy XIII-2.
XGN: Die keuzes (Live Trigger) die je maakt in het spel, lijken op het eerste gezicht niet echt effect te hebben. Of zijn er bijvoorbeeld wel dergelijke verschillende eindes in het spel mogelijk?
Yoshinori Kitase: Nou, aangezien tijdreizen in dit spel centraal staat is het logisch dat de vraag “wat als” vaak genoeg wordt gesteld. Dat is bij Live Trigger ook zo. Geloof me, als je ergens een andere vraag stelt, heeft dat serieus effect. En later in het spel zul je ook denken: wat als ik toch wat milder was geweest? Dat zul je vooral aan het einde merken, ja.
De Historia Crux zorgt daar ook onder andere voor. Hier krijg je de vrijheid om zelf je pad te kiezen. Ga je eerst naar die wereld, of toch naar die andere? Vrijheid staat in dit spel centraal, wat je dus ook al merkt in Live Trigger.
XGN: Over de Historia Crux gesproken; in het spel krijg je de mogelijkheid om de poorten van de uitgespeelde werelden te sluiten. Wat is daar nou precies het doel van? Dat is namelijk in de speelsessie niet zo goed naar voren gekomen.
Yoshinori Kitase: Je kunt met het sluiten van een poort ervoor zorgen dat alle herinneringen die je daar hebt gebracht, kunt wissen. Maar het echte idee erachter is dat je terug naar die wereld kunt gaan, zonder dat je je levels, items en personages worden gewist. Wat betekent dit? Veel! Je kunt nu bijvoorbeeld naar een bepaalde plek toe waar je eerder niet heen kon gaan, omdat je te zwak was. Je kunt nu eindelijk die eindbaas in het noorden van de map verslaan, aangezien je nu een hoger level bent. Het brengt veel voordelen met zich mee, en hebben ook nog uiteindelijk invloed op het verdere verloop van het spel.
XGN: Veel klachten die richting Final Fantasy XIII kwamen gingen vooral over het feit dat het spel te makkelijk zou zijn. Hoe hebben jullie dat nu aangepakt?
Yoshinori Kitase: Haha. Het grappige is dat we juist verschillende meningen hebben gehoord. De één vond het te makkelijk, de ander vond het weer te pittig. Al geldt dat laatste alleen voor de gevechten aan het eind van Final Fantasy XIII. Maar goed, we kunnen dus niet echt concluderen dat het vorige spel te makkelijk was. Wel hebben we met de Easy-, Normal- en Hard modus ervoor gezorgd dat iedere gamer zijn eigen moeilijkheidsgraad kan kiezen. Hiermee willen we dit soort klachten in de toekomst voorkomen.
XGN: Waarom gaan jullie terug naar de gameplay waar vijanden weer ineens tevoorschijn zullen komen?
Yoshinori Kitase: Hm ja. Het is in ieder geval niet zo dat we helemaal terug naar die gameplay gaan, aangezien dit systeem eentje is die we nooit eerder in Final Fantasy hebben gehad. Dat komt door het feit dat je nu de keuze krijgt om direct weg te rennen van de vijand, zonder dat je het gevecht bent gestart. Daarnaast krijg je ook nog een bonus als je meteen toeslaat. Hiermee willen we ervoor zorgen dat die gameplay enigszins aantrekkelijk blijft. Dat is dan ook onze reden om voor deze gameplay te kiezen.
XGN: Is het spel dan ook uit te spelen als je negen van de tien keer wegrent?
Yoshinori Kitase: Haha, nee. Je komt wel een eind, maar voor het verslaan van eindbazen moet je echt wel een bepaald level hebben gehaald. Op de Easy mode zou het misschien wel haalbaar zijn, maar je doet zoiets niet. Geloof me: je krijgt op den duur gewoon zin om lekker veel te vechten.
XGN: Tot slot: hoe zit het met de downloadbare content?
Yoshinori Kitase: Tot nu toe is voor Europa alleen maar de pre-order downloadbare content aangekondigd. Daarbij krijg je nieuwe kostuums en monsters voor je gezelschap. Daarnaast zijn er ook enkele andere downloads die we kunnen verwachten, maar daar mag ik nog niet over zeggen. Dat wordt nog aangekondigd.
Final Fantasy XIII-2 ligt vanaf 3 februari in de winkels voor de PlayStation 3 en Xbox. Voor meer informatie kun je onze eerdere impressies doorlezen.

Populair Nieuws