GoldenEye 007: Reloaded Review

Review
zaterdag, 19 november 2011 om 18:00
xgn google image
Samen met Super Mario 64 en The Legend of Zelda: Ocarina’s Time was GoldenEye, gebaseerd op de gelijknamige film uit 1995, hét paradepaardje van de Nintendo 64. Velen zien het spel zelfs als een heuse kweekvijver waar de hedendaagse first-person shooters uit zijn ontstaan. In de loop der tijd maakte het genre steeds meer furore, waardoor het uiteindelijk voor een tsunami aan schietspellen heeft gezorgd. Heeft een remake van GoldenEye 007 dan eigenlijk nog wel bestaansrecht?
Vorig jaar kreeg GoldenEye, na Super Mario 64 en Ocarina of Time voor respectievelijk de DS en 3DS, een nieuwe uitvoering van de gelijknamige klassieker. Tot ieders verbazing koos ontwikkelaar Eurocom voor de Wii als platform. De Wii, die in zijn vijfjarig bestaan misschien een handjevol aardige first-person shooters heeft afgeleverd. Dat kon niet goed gaan. Toch werd GoldenEye 007 een redelijk groot succes, met een gemiddelde score van 81% op Metacritic. Reden genoeg om het populairste avontuur van James Bond alsnog naar de Xbox 360 en PlayStation 3 te brengen.
Zielloze James Bond
Dat moet game-ontwikkelaar Eurocom althans gedacht hebben. Enerzijds is dat natuurlijk een uitstekende zet. GoldenEye 007 ging op de Wii als warme broodjes over de toonbank en bracht heel wat nostalgische gevoelens teweeg. Anderzijds is het vreemd en goedkoop, want nu betreft het een remake ván een remake. Een remake mag vaak niet eens de schoenveters van diens origineel strikken, dus stel je voor hoe dat met GoldenEye 007: Reloaded gaat zijn. Om die reden begonnen we met enige scepsis aan de verhaallijn. Een blik op het eerste level bevestigt onze twijfels, want erg denderend ziet Reloaded er niet uit. Alle omgevingen zijn hoekig en ongedetailleerd weergeven en dat gaat ook op voor de personages. Met name de gezichten, inclusief die van Bond, zijn glazig en uitdrukkingsloos.
In diezelfde categorie nemen ook de animaties plaats, misschien wel het grootste minpunt van GoldenEye 007: Reloaded. Met in het speciaal de vijanden, die wel erg vreemd reageren op de impact van je kogels. Het is in zeker zin een grote hommage aan het origineel uit 1996, maar in tijden van Battlefield 3 en Modern Warfare 3 mag je, of moet je zelfs, beter verwachten. Als een vijand naar zijn kruis grijpt, terwijl je hem toch duidelijk in het hoofd raakte, dan doet Eurocom ergens iets goed fout. De Wii-versie kende deze problemen niet en dat is natuurlijk nogal merkwaardig. Misschien dat er iets mis is gegaan met de invoering van de nieuwe engine?
Technische mankementen
Je zou zeggen van niet, want het draait ten slotte op dezelfde engine als de Modern Warfare-reeks, zij het in een versimpelde versie. Als we echter kijken naar de kunstmatige intelligentie van de vijanden, dan kan het haast niet anders dat het hier een simpele overzetting betreft. Vaak komen de soldaten qua slimheid niet eens in de buurt van een – laten we zeggen – Britt Dekker.
Dit komt het best tot uiting tijdens de scènes waarop de speler kan kiezen voor een stealth-aanpak. Mooi dat Eurocom spelers de ruimte geeft hoe ze het level willen uitspelen. Geheel op zijn Rambo’s, of gewoon in de stijl van de oudere James Bond’s, waarin je ongezien rondsluipt met de vertrouwde (gedempte) Walther PPK en nekken omdraait. De opzet maakt indruk, maar de uitwerking een stuk minder. Zo lijkt de A.I. op geen van beide speelstijlen berekend te zijn. Dood je een vijand luidruchtig, dan heeft zijn kameraad even verderop er totaal geen weet van, terwijl als je voor stealth kiest ze je op de meest onmogelijke plekken spotten. De balans lijkt in Reloaded helemaal zoekgeraakt. Het gebruik van de Move-besturing is daarom ten strengste af te raden. Juist door de A.I. vervalt de actie te vaak en te snel in hectiek en dat kan de bewegingsgevoelige controller gewoonweg niet bijhouden.
Wat technische mankementen betreft, blijft het hier niet bij. Want alsof het allemaal nog niet genoeg is, zullen uitgeschakelde vijanden na enige tijd van het speelveld verdwijnen. Volledig verdwijnen! Dat is anno 2011 natuurlijk onacceptabel, of het nu een remake betreft of niet. Ook de matige quick-time events dragen bij aan de ouderwetse sfeer die Reloaded uitstraalt. Juist door die ouderwetse sfeer zorgt Reloaded, net als de Wii-versie, gelukkig wel voor die mooie GoldenEye-herinneringen. Zo zijn bepaalde scènes en dialogen nog altijd identiek gebleven, zoals de beroemde fabriekscéne met het angstaanjagende aftellen van de Russische generaal Ouromov.
Enigszins nostalgisch
Iedere actiefilmliefhebber die is opgegroeid met Pierce Brosnan als James Bond kent de spannende perikelen van Goldeneye. Miljoenen kijkers zagen hoe de onweerstaanbare geheim agent bewakers in elkaar sloeg in wc-hokjes, met een motor een vliegtuig achtervolgde en Sint-Petersburg met een allesvernietigende tank onveilig maakte, waarna hij even later er vandoor ging met de knappe Natalya. In een ietwat gemoderniseerd jasje zijn vrijwel al deze elementen in de remake vertegenwoordigd. Pierce Brosnan is echter vervangen door de huidige Bond-acteur Daniel Craig.
De verhaalmodus geeft spelers de ruimte om het meer dan één keer te doorlopen. Wanneer je het spel op een hogere moeilijkheidsgraad instelt, krijgt Bond er in elk level optionele doelstellingen bij om te voltooien. Dit komt verdere exploratie en ontdekking in de omgevingen ten goede; de opdrachten variëren van het hacken van een computer ondergronds tot het nemen van een geheime sluiproute. Niet dat het je wat oplevert om de extra missies te behalen, maar dat terzijde. Wat gadgets betreft stelt Bond enigszins teleur. Zo kan hij alleen fotograferen en computers hacken. In zijn vaardigheden schiet de geheim agent eveneens tekort. Het ontbreken van een mogelijkheid om de hoek om te leunen is een groot gemis.
Multiplayer feest van herkenning
De enige noemenswaardige vernieuwing ten opzichte van de Wii-versie is MI6 Ops. In deze modus dien je bepaalde doelen binnen een bepaald tijdsbestek te voltooien. Hiervoor gebruikt Eurocom de levels uit de singleplayer, die speciaal voor MI6 Ops aangepast zijn. Zo moet je bijvoorbeeld in Rusland zo snel mogelijk waves aan vijanden doorstaan, terwijl je in Nigeria een bepaald object moet beschermen. Het is een aardige toevoeging, vergelijkbaar met Deniable Ops uit Splinter Cell: Conviction. Het missen van een coöperatieve modus valt wel enorm te betreuren, want in de huidige vorm voelt MI6 Ops een beetje karig aan.
Net als zijn kleinere Wii-broertje brengt GoldenEye: Reloaded een klassieke (splitscreen) multiplayermodus met zich mee. Meest in het oog springend is zonder twijfel de 007 Classic-modus, waarin multiplayerlevels, personages (Oddjob!), wapens en gadgets terugkeren uit GoldenEye 64. Hiermee kunnen liefhebbers de oude vertrouwde glorietijd van het Nintendo 64-origineel prima herleven. Met de terugkeer van de Golden Gun is er eindelijk het feest van herkenning waar de fan op zat te wachten. Hoewel er verder eigenlijk weinig originele elementen zijn in het online gedeelte, blijft dit toch dé reden om GoldenEye 007: Reloaded in huis te halen. Dat de matchmaking soms traag werkt en er af en toe lag optreedt, zien we dan even door de vingers.
James Bond ook nu geen schoolvoorbeeld
Een remake van een remake. GoldenEye 007: Reloaded bewijst dat dat eigenlijk onmogelijk is. Naast dat de first-person shooter bijna pijn aan de ogen doet, zijn de animaties in zowel de single- als de multiplayer van een bedroevend niveau. Op intellectueel vlak stelt ze eveneens teleur, waardoor de stealth-facetten eigenlijk direct naar de prullenbak kunnen worden verwezen. De nostalgische multiplayermodus maakt gelukkig nog wat goed, maar kan er helaas lang niet voor zorgen dat Reloaded ook maar in de buurt komt van de Wii-versie, laat staan van de iconische klassieker.
Cijfer: 5.5

Populair Nieuws