Interview producent Nick Channon: 'Je moet de emotie voelen in FIFA 15'

    FIFA 15 is onthuld en de makers kunnen eindelijk van de daken schreeuwen hoe fantastisch de nieuwe footie wel niet wordt. Of dat inderdaad echt zo is, moet de volledige versie blijken, maar onze eerste kennismaking met de nieuwe editie smaakt in ieder geval naar meer.

    Emotie en beleving zijn de sleutelwoorden van de nieuwe FIFA. “We willen met een intensere sfeer een nieuwe dimensie aan FIFA geven”, vertelt producent Nick Channon in gesprek met XGN.

    Met FIFA 14 werd er een nieuw hoofdstuk in het grote geschiedenisboek der voetbalgames opengeslagen. De makers waren eindelijk niet meer gebonden aan de beperkte rekenkracht en andere restricties die de vorige generatie aan studio’s oplegde. In de eerste next-gen FIFA zag EA Sports de wensen die het al jaren koesterde in vervulling gaan. Via de nieuwe krachtige motor kwamen de virtuele sportwerelden als nooit tevoren tot leven.

    Waarom wordt er zo gehamerd op emotie, sfeer en beleving in FIFA 15?
    “Voetbal is emotie. Ja, dat is een cliché, maar het klopt wel. Spelers worden geleid door emoties tijdens het beoefenen van een sport. Ze worden gedreven door de spanning van het spelletje. Het mooie is dat iedere sporter zijn of haar emoties op een andere manier uit. Dat maakt een wedstrijd levendig en boeiend. Al die verschillende emoties proberen we in FIFA 15 te vangen. We proberen van iedere speler ook daadwerkelijk een individu te maken. Dat iedere speler een stem heeft, zeg maar.”

    Hoe gaan we dat terug zien tijdens de wedstrijden?
    “Ten eerste moeten de standaardreacties van spelers verleden tijd zijn. Voortaan speelt het moment en de situatie een grote rol. Als je bijvoorbeeld in de laatste minuut de winnende scoort, zal de ontlading groter zijn dan wanneer je een derde of vierde doelpunt maakt. Ander voorbeeld is het contact onderling bij de spelers. Wanneer een spits een keer een kansje mist geeft dat niet en steken ploeggenoten een duim omhoog. Maar als de spits voor de zoveelste keer een kans mist zal er irritatie en ergernis ontstaan bij de spelers.”

    Geldt dat ook voor de toeschouwers in het stadion?
    “Zeer zeker. We hebben minstens zo veel aandacht besteed aan de spelers als aan de supporters. Ook zij reageren anders in bepaalde situaties. Je zal bijvoorbeeld een groot verschil merken wanneer je tegen Real Madrid speelt of tegen een kleinere club.

    Of als je de laatste wedstrijd van het seizoen speelt of de finale van een belangrijke competitie. Is het laatste het geval, dan zal de sfeer uitzinnig zijn. Dan voeren supporters onophoudelijk sfeeracties uit, waarover ik op dit moment nog niet veel over kan zeggen. Het levert in ieder geval mooie en spectaculaire beelden op.”

    Emotie beïnvloedt in zekere zin sportprestaties. Zal dat ook zo zijn in FIFA 15?
    “We vonden het een te groot risico om de gameplay te laten beïnvloeden door emoties. Het zal dus voor de spelers geen verschil maken of zij de ambiance van Camp Nou moeten trotseren, of in een kleiner stadion spelen. Het gaat erom dat je de emotie moet voelen en meer betrokken raakt bij de wedstrijden.

    We proberen een soort van verhaallijn op het veld te creëren. Het is niet zo dat een spits zijn hoofd laat hangen als hij voor de tiende keer een kans heeft gemist. FIFA moet wel eerlijk blijven en uiteindelijk moet het plezier de boventoon voeren.”

    Wat ons opvalt is de speelsnelheid. Is deze omhoog gegaan?
    “Dat horen we vaker van journalisten. Het grappige is dat we daar eigenlijk helemaal niet aan hebben gezeten. We hebben enkel de animaties aangepast en in mijn ogen flink verbeterd. Het voelt allemaal net wat realistischer en vloeiender aan dan in FIFA 14. We zijn heel trots op de Metacritic-score van die game. We hopen dat we daar met FIFA 15 weer overheen kunnen gaan.”

    FIFA 15

    Verkijgbaar vanaf 25 september 2014

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.