Interview: Arne Meyer over Uncharted 3: Drake's Deception

Article
dinsdag, 18 oktober 2011 om 16:00
xgn google image
Bioscoopcomplex Metropolis in Antwerpen stond afgelopen donderdag helemaal in het teken van de grootste release op de PlayStation 3 dit jaar: Uncharted 3: Drake’s Deception. Met een delegatie aan zowel Nederlandse als Belgische gamejournalisten vertrok de bus vanuit Utrecht naar het grootste filmhuis van België.
De Stars Lounge van Metropolis was compleet omgedoopt tot een gebeuren met cactussen, Arabische kledij en natuurlijk heel veel zand (en lekker eten!). Dit markante sfeertje was er niet zonder reden; het verhaal, waarin Nathan Drake wederom furore maakt, speelt zich grotendeels af in moordlustige zandwoestijnen.
Medewerker Justin Richmond van ontwikkelaar Naughty Dog hield een presentatie en speelde één van de laatste scènes van de game op een immens groot bioscoopscherm. Na een pakkende opener ("Where do we start?”) vertelde de man in een notendop dat Uncharted 3 mooier, groter, filmischer en vooral ‘populairder’ zal worden dan deel één en twee. Na een evenzo pakkende afsluitzin ("Nobody has ever done this before") was het tijd voor het interview met medewerker Arne Meyer, die speciaal vanuit het hoofdkantoor in Californië naar Antwerpen vloog om onder meer XGN-journalist Sebastiaan Quekel te woord te staan.
XGN: Zo, Uncharted 3: Drake’s Deception. Misschien wel de grootste release op de PS3 van dit jaar. Voelen jullie een vorm van druk om aan de torenhoge verwachtingen te voldoen?
Arne Meyer: [Lange stilte] Nou, eigenlijk niet. Van zowel liefhebbers als van gamejournalisten voelen we geen hete adem in de nek dat dit het 'allerbeste ooit' moet worden. Daar maken we ons totaal geen zorgen om. Waar we ons wel druk om maken is de vraag of wij als team in staat zijn om een nóg betere game te kunnen maken dan Uncharted 2: Among Thieves. Kunnen wij onszelf verbeteren en zijn we wel een echt goede studio? Die druk voelen wij wel.
XGN: Dat is toch gek. Dat jullie meer naar jullie zelf kijken in plaats van naar jullie fans? Is dat niet een beetje egoïstisch?
Arne Meyer: Ik zal het je uitleggen. De druk die bij ons intern komt kijken, is veel groter dan de druk die fans op je werk leggen. We willen dat elke Uncharted-titel perfectie nadert en dat je tevreden het spel kunt spelen. Het is zeg maar ons kindje. Daarbij merken we dat we op deze werkwijze óók aan de hoge verwachtingen van de fans kunnen voldoen. Dus laat ons dan maar mooi ‘egoïstisch’ zijn.
XGN: Ik mag dus aannemen dat jullie wel degelijk nerveus zijn voor het eindresultaat?
Arne Meyer: We zijn altijd zenuwachtig naar de reacties. Maar ik denk wel dat ons team ervan overtuigd is dat we dankzij het mooie verhaal en de prachtige setting met Uncharted 3: Drake’s Deception onze beste game ooit gaan afleveren. Natuurlijk zijn we razend benieuwd naar hoe de fans reageren en daarom kunnen we niet wachten op begin november.
XGN: Ah, juist. Dat is grappig om te horen, want ik las laatst in een nieuwsbericht dat de ontwikkeling van Call of Duty: Modern Warfare 3 voor énorm veel stress heeft gezorgd bij Sledgehammer. Medewerkers doen daar zelfs geen oog dicht. Zó bang zijn ze voor de reacties. Dat is bij jullie dus een ander verhaal?
Arne Meyer: Haha, ja ik denk het wel. We willen gewoon een goede game maken. Vanzelfsprekend voelen wij druk, maar van stress is weinig tot geen sprake.
XGN: Oké, dan is dat duidelijk. Maar dan blijf ik mij toch afvragen: na het fenomenale succes van Uncharted 2: Among Thieves, hoe probeer je dat bij het ontwikkelproces van dit derde deel nog te overtreffen? Een score van 95 procent kun je moeilijk evenaren.
Arne Meyer: [lachend] Ten eerste is het een score van 96 procent. En ten tweede is het een moeilijke vraag die wij ook aan onszelf stelden. Want op hoe en op wat voor een manier flikken wij dit kunstje? En hoe verwerken wij onze ideeën om er wederom een cinematische Hollywood-blockbuster van te maken? Daarvoor hebben we geluk met een aantal aspecten. Zo heeft Naugty Dog een geweldig en hecht team bij elkaar gesprokkeld. Een team met creatieve en innovatieve werknemers die niet schromen om iets aan te kaarten. Iedereen draagt zijn steentje bij aan de game. Elke werknemer is extreem getalenteerd en extreem ambitieus. Na Uncharted 2 is iedereen elke dag bij elkaar gekomen om te discussiëren over het volgende deel. Daarbij passeerden ideeën de revue als ‘wat als we nu een wankelend cruiseschip pakken dat dreigt te zinken?’ Hetzelfde geldt voor de nu al bekende vliegtuigscéne...
XGN: Zijn deze twee scenes de beste die Uncharted 3 te bieden heeft? Of kan de speler op meer wachten?
Arne Meyer: Ik denk dat Uncharted 3 meer, grotere en indrukwekkendere actiemomenten bevat dan de vorige twee delen. We merkten dat de scéne van het Nepaleese dorpje in Uncharted 2 enorm populair was. Dat vonden wij opmerkelijk, omdat Drake in dat stukje niet schiet en niet klautert. Het was voor spelers puur de prachtige ervaring die het zo indrukwekkend maakte. Met dat in ons achterhoofd hebben we Uncharted 3 gemaakt.
XGN: Met andere woorden: de speler kan op meer van dát momenten rekenen in dit deel?
Arne Meyer: Ja, dat durf ik alvast te stellen.
XGN: Daar zullen de lezers op XGN vast blij mee zijn. Nu we het toch over actiemomenten hebben. Waar haalt Naugty Dog daarvoor zijn inspiratie vandaan? Uit Hollywood-blockbusters?
Arne Meyer: Niet zozeer. We halen onze inspiratie meer uit het actie avonturengenre. Denk daarbij aan Indiana Jones of National Treasure, dat soort films. Maar ook uit boeken en waargebeurde verhalen. Uncharted 3 is bijvoorbeeld gebaseerd op het verhaal van de legendarische verloren stad, The Iram of the Pillars. Met die inspiratie willen we het genre weer op de kaart brengen. Want er zijn naar onze mening maar weinig spellen als de Uncharted-serie.
XGN: U zegt Iram of the Pillars, dat ergens in het noordoosten van Afrika heeft gelegen. Dat betekent automatisch: zand. Heel veel zand. Was het moeilijker om een woestijnwereld te maken dan een sneeuwwereld in Uncharted 2?
Arne Meyer: Het is gelukkig niet alleen maar zand, want dat zou teveel van hetzelfde zijn. Voor ons is het ook fijn, want zand was inderdaad moeilijker op beeld te brengen dan sneeuw. Vooraf dachten wij dat we dezelfde techniek konden gebruiken als toen bij het maken van sneeuw. Niet dus. Zand vereist andere techniek en is daarnaast veel unieker en beweeglijker, dat het lastiger maakt om na te bootsen. Het is een materiaal dat met geen ander is te vergelijken. Als Drake bijvoorbeeld vies wordt van het zand, is dat een compleet ander verhaal als met water en sneeuw. Wat daarbij namelijk interessant is, is dat de wind zand kan wegwaaien. Zie dat maar eens realistisch op beeld te brengen. Dat vergt veel tijd en energie.
XGN: Haha, Drake wordt vies. Dat is geen verrassing. De beste man heeft in de serie veel meegemaakt. Is hij hierdoor veranderd in de loop der tijd? Kunnen spelers een ander hoofdpersonage verwachten?
Arne Meyer: Ik zal je geruststellen: Drake blijft Drake. Het is nog steeds een anti-held met een geweldig gevoel voor humor. Wel is hij veel meer volwassen geworden. Dat zie je ook in de relatie tussen hem en zijn kameraad Victor Sullivan [bekend van deel één en twee - red]. Sullivan wordt door zijn leeftijd geconfronteerd met zijn sterfelijkheid en hij wordt steeds meer een vaderfiguur voor Drake. Je begrijpt als speler van Uncharted 3 meer hoe hun relatie in elkaar steekt.
XGN: Duidelijk. Even terug naar waar wij het net over hadden: het verhaal van The Iram of the Pillars. Jullie hebben wederom voor een mysterie als verhaal gekozen. Zijn al deze gebeurtenissen en mysteries het succes geweest van de franchise?
Arne Meyer: Het heeft zeker een rol gespeeld. Ja, absoluut. We wilden altijd al een actie avonturenspel maken dat zich afspeelt in de moderne tijd. In een moderne tijd, maar waarbij ook de geschiedenis een belangrijke rol speelt, zodat spelers zich erin kunnen verplaatsen. Gamers willen altijd wel iets realistisch in een spel hebben. Ze willen niet alleen dat de omgevingen en personages er goed uitzien, maar dat ook het verhaal interessant is. Wij hebben het idee dat Uncharted de ogen van veel spelers geoepend heeft. Wikipedia-pagina’s van El Dorado uit deel één en Marco Polo uit deel twee werden na diens releases véél beter bekeken. Dat zegt toch wel wat.
XGN: Ik zie dat mijn tijd op is. Laatste vraag: is dit het zwaarste en meest meeslepende avontuur dat Drake heeft meegemaakt?
Arne Meyer: Daar ga ik gewoon kort over zijn: ja. Bereid je als speler maar alvast voor 2 november.
Uncharted 3: Drake’s Deception ligt vanaf 2 november in de winkels voor de PlayStation 3. Lees onze laatste impressie geschreven door Eke of bekijk de video-impressie van nieuwkomer Sebastiaan en vast gezicht Eke.

Populair Nieuws