Welke indies hebben wij gespeeld en ander indie-nieuws Week 2

Article
zondag, 16 januari 2022 om 16:00
trigger witch screenshot 011f1642154849
De wereld van de indie-games is dynamisch: er gebeurt altijd wel wat. Wij verzamelden het belangrijkste nieuws voor jullie.

Gespeeld: Trigger Witch

Ik heb een begin gemaakt met Trigger Witch, een twin stick shooter. Ze noemen met niet voor niets de schmup of twin stick shooter koningin van de redactie haha. Nadat ik Archvale had uitgespeeld (oh my god, dit wil je!) was ik op zoek naar iets nieuws en Trigger Witch is qua co-op ontzettend leuk. Een leuk stijltje en grappige vijanden om te verslaan. Wat wil een mens nog meer? Of het beter is dan Archvale? Nee, zeker niet. Maar slechts is het ook niet.
Rox

Gespeeld: Ultra Mission

Ultra Mission is een arcade game voor de... PS Vita! Huh? Jawel, de Vita is alive and kicking! Ok, het zijn de laatste stuiptrekkingen, maar toch! Ultra Mission is gemaakt door Gumbo Machine en kwam in 2021 uit, exclusief voor de Vita. De game ziet er grafisch enorm simpel uit en dat is hij ook wel. Je beweegt door een doolhof met dodelijke wanden en bevolkt door robots en tanks die je het leven zuur proberen te maken. Je kan punten scoren door de robots te vernietigen, maar sommige robots schieten terug. Uiteindelijke doel is om rechts het speelveld te verlaten.
Hoewel de gameplay simpel is, ligt het gevaar letterlijk overal om de hoek. Je raakt de muren snel, als je niet goed uitkijkt. wat wel helpt is dat de robots niet altijd goed uitkijken en net zo makkelijk elkaar vernietigen. Is Ultra Mission een hoogvlieger? Bepaald niet. Maar de game is wel leuk voor even en in 2022 moeten we blij zijn met alles wat nog op de Vita verschijnt, toch?
Chris

Indie nieuws

Nova-111, de indiegame die we al kennen uit 2015 op PC, Xbox One, PS3, PS4, Wii u EN PS Vita, heeft een nieuw thuis gevonden: deze week kwam de strategie-puzzel-game ook naar de Switch. Een prima reden om deze game van Funktronic Labs weer eens op te pakken. Om de release te vieren heeft Functronic Labs een nieuwe trailer voor de game uitgebracht.
1f051b09 c7ae 2c04 ecdb 37d6a079623c1f1642149450

Summertime Madness

Indie-publisher Sometimes You kondigt aan dat de Summertime Madness van DP Games op 26 januari beschikbaar zal komen voor PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S|X en Nintendo Switch, en in de twee weken voorafgaand aan de release een korting zal hebben van 20%. Dat is altijd meegenomen! Summertime Madness is een single-player first-person puzzle game, waarin je een schilder volgt, die een pact met de duivel gesloten heeft. Om weer terug te kunnen keren naar de werkelijkheid zal hij door zijn eigen creaties moeten reizen en daar allerlei puzzels moeten oplossen. Klinkt interessant, wij gaan deze titel in de gaten houden.

Demoniaca: Everlasting Night

Nog een aankondiging: Eastasiasoft komt met wat zij zelf een dark and seductive metroidvania noemen. De game is inmiddels sinds woensdag beschikbaar op Switch, PS4, PS5, Xbox One en Xbox Series X|S. De game is een side-scroller platformer waarin je al vechtend je een baan moet vechten in heuse Castlevania stijl. De game ziet er aardig uit.

Ondertussen op Twitter...

Twitter is vluchtig, maar er gebeurt veel. Wij hebben de belangrijkste Twitter-berichten voor jullie verzameld.
Het bericht dat Dying Light 2 500 uur zou kosten om uit te spelen is aan Twitter niet voorbij gegaan. Al snel verzandde dit in een tegenstelling tussen 'saaie' AAA games en innovatieve, vaak kortere Indie-games. Alex Ortiz verwoordde het zo:
Hij heeft natuurlijk een punt, indie-ontwikkelaars moeten concurreren met alle 'grote' ontwikkelaars en zijn wat budgettering betreft nooit opgewassen tegen Ubisoft of EA. daarom moeten ze slimmer en innovatiever zijn, wat vaak leidt tot relatief korte games met een bijzondere twist. Dat is precies wat het spelen van Indie-games zo leuk maakt. Aan de andere kant: soms is lekker op de bank hangen en wéér die Destiny-raid of Fortnite ronde spelen ook best leuk.
Verder vierde Q-games de coming of Age Day in Japan. Wellicht niet zo heel spannend, ware het niet dat ze daarbij The Tomorrow Children aanhalen, de PS4 game die helaas geen lang leven beschoren was en waar Q-games de rechten van teruggekocht heeft. Something's brewing, zeggen de Engelsen dan.
Ook aan Twitter is het niet onopgemerkt voorbijgegaan dat diverse grote ontwikkelaars onderzoeken of ze NFTs in kunnen zetten in hun games. Volgens sommigen is daarbij de heilige graal dat je een NFT, gekocht in spel x zou kunnen gebruiken in spel y. Oud Vlambeer ontwikkelaar en vriend van de XGN podcast Rami Ismail legt haarfijn uit waarom dat nooit gaat gebeuren:
Tot volgende week!