Hoe staat het met DayZ Standalone

Article
zaterdag, 20 februari 2016 om 17:06
xgn google image
In onze preview van een tijd geleden verteleden we dat de DayZ Standalone een game was om in de gaten te houden. Sindsdien is er zowel in de game als bij de ontwikkelaars een hoop veranderd. Reden genoeg om de game op te starten en te zien hoe het er tegenwoordig aan toe gaat in de wereld van Chernarus.
Na het succes van de DayZ mod voor de oorlogssimulator Arma 2 kreeg Dean Hall het aanbod om binnen ontwikkelaar Bohemia te werken aan een op zichzelf staande game: De DayZ Standalone. Met het idee om de succesformule enkel over te porten in een nieuwe engine ging Hall met een klein team aan de slag en was het spel behoorlijk snel beschikbaar in early access.
Hoewel het idee om de al bestaande mod simpelweg in een nieuw jasje te steken eenvoudig klonk, bleek er al snel een aantal haken en ogen aan te zitten. In plaats van het spel te maken in een bestaande engine, zoals die van Arma 3, begon Hall liever vanaf het begin, waardoor een hoop elementen uit de mod niet meteen in het nieuwe spel kwamen.
Mede hierdoor woog de betaalde versie met minder content en minder soepele engine niet op tegen de gratis mod.
DayZ Standalone afbeelding 1

Een lange weg

Die problemen zijn ondertussen alweer twee jaar oud en sindsdien is er veel veranderd. Het belangrijkste misschien wel het verlaten van Bohemia door Dean Hall. Als brein van het idee achter de immens populaire Arma 2 mod viel met zijn terugtrekking een groot gat in het werk aan de DayZ standalone. Naar eigen zeggen wilde Hall voorkomen dat zijn ideeën door werden gedramd omdat hij ze nou eenmaal op een bepaalde manier voor zich zag.
Het werken in een team voor een ontwikkelaar was behoorlijk anders dan binnen een groep enthousiaste modders. In zijn plaats kwam Brian Hicks, Het was aan hem om de DayZ Standalone weer op de rails te brengen en uit de Early Access fase te komen met een werkend product.

Nodige verbeteringen

En sindsdien is er veel veranderd. Waar DayZ Standalone eerste bekend stond als ‘Hiking Simulator’ vanwege het ontbreken van voertuigen, hebben meer recentere updates een aantal auto’s in het spel gebracht. Het werk aan de nieuwe engine heeft ook niet stilgestaan. Waar eerdere builds van de game nog kampten met bizarre physics, zijn die grotendeels verholpen in het huidige spel. En dan zijn ze nog niet eens uit de early access.
Het is helaas niet alleen koek en ei. Het grootste probleem waar populaire multiplayer games mee kampen, hackers en cheaters, is nog steeds het grootste minpunt aan de ervaring.
DayZ Standalone afbeelding 2

Valsspelend gespuis

Wie de eerdere versies van de DayZ Standalone heeft gespeeld, weet nog wel hoe het grootste deel van de sessies eindigden. Of de server waarop je speelde knalde er opeens uit waardoor je al je verzamelde gear kwijt was, of je overlevingservaring kwam abrupt tot een einde doordat iemand al speedhackend de hele map overschoot en je met één enkele kogel neerschoot.
Ook het enkel verwijderen van textures van gebouwen zodat je overal doorheen kon schieten was een probleem waar Bohemia land over na moest denken hoe ze dat gingen fixen. En zelfs daarna was het nog mogelijk door op een server met hoge ping te spelen door bepaalde muren te rennen om vervolgens uit te loggen en op een goede server in te loggen achter een bepaalde muur.
Dit zijn allemaal puntjes die in een alpha of zelfs beta fase van een game worden gefixt, maar de prioriteiten van Bohemia liggen wat dat betreft niet op een lijn met die van de spelers.
DayZ Standalone afbeelding 3

Houden aan beloftes

DayZ Standalone zal, als het goed is, ergens dit jaar uit de early access komen. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Bohemia alle zeilen bijgezet om invulling te geven aan gemaakte beloften (meer landvoertuigen, helikopters, meer wapens en een werkend savesysteem voor het maken en onderhouden van een basis) en de community tevreden te houden.
Hoewel de meeste normale hive servers hier en daar voertuigen heeft om te gebruiken in je avonturen, de meeste private hives kennen hetzelfde probleem die de mod kende: misbruik van de servereigenaar. De functies die servereigenaren hebben zijn weliswaar een stuk minder dan die ten tijde van de mod, alsnog zijn er tools waardoor ze kunnen zien waar spelers zijn, wat ze bij zich hebben en kunnen ze uitrustingen van spelers aanpassen.
Dit neemt natuurlijk de hele ervaring van DayZ weg maar vervelender is het voor de spelers die proberen te overleven in Chernarus. Niemand zit te wachten op iemand die weet waar je ten alle tijden bent en een ongelimiteerde hoeveelheid wapens en andere gear heeft.

Servers

Niet alleen de eigenaren van servers laten te wensen over, ook de servers zelf zijn nog een behoorlijk probleem. De verschillende soorten hives met ieder zijn eigen savegame maken het niet makkelijk om te zien welke gear je nou op welke server hebt. Ook de soms onaangekondigde server wipes dragen bij aan de onoverzichtelijkheid of je nog kunt vertrouwen op een bepaalde character in een server of dat die ook weer vanaf scratch moet beginnen.
De stabiliteit van de servers in de DayZ mod was zo nu en dan een probleem, in de standalone is daar sinds de release van de early access weinig veranderd. Het eerdere genoemde probleem van plaatsen bereiken door laggen is één ding, het spelen met of tegen mensen die een mindere verbinding hebben maakt het soms onmogelijk te ervaren wat DayZ Standalone allemaal te bieden heeft.
Wie denkt in een stijl van Enemy at the Gates rustig vanaf een afstandje iemand door je sniper te begluren voordat je hem naar de andere zijde helpt komt bedrogen uit. Zelfs iemand die constant in een rechte lijn loopt zal alsnog zo nu en dan opeens een paar meter voor- of achteruit schieten waardoor je je doelwit in de meeste gevallen net zult missen.
Niet alleen is je verrassingselement dan volledig weg, het zorgt er ook voor dat de laggende zombies je vervolgens van alle kanten belagen en je moet maken dat je weg komt.
DayZ Standalone afbeelding 4

Afwachten

Sinds het verschijnen van de early access van DayZ Standalone is er veel om de game te doen geweest. Hoewel Bohemia druk bezig is om bugs te fixen, fouten weg te werken en te komen met nieuwe content, is DayZ momenteel nog een behoorlijk frustrerende game om te spelen. Niet voor niets zegt de Steampagina nog steeds dat je tijdens het spelen van de early access tegen problemen aan zult lopen.
Het is dan ook een keuze van gamers of ze ervoor kiezen om dit spel te kopen als het grote gebreken vertoond maar uiteindelijk plezier aan zullen beleven, of afwachten totdat dat moment daadwerkelijk daar is.

Populair Nieuws