Google Stadia gameplay is net als op consoles [gespeeld op gamescom]

    2019 staat bekend als het jaar van Keanu Reeves, Avengers: Endgame en aanloop richting de volgende generatie consoles. Toch hoort Google dankzij de onthulling van Google Stadia ook in dat rijtje sinds de aankondiging in maart. We hebben Google Stadia gameplay nu zelf getest en dat belooft veel goeds.

    Na wat voelt als een lange tijd wachten hebben we tijdens gamescom dan eindelijk Google Stadia onder de knoppen gehad. De gloednieuwe service van Google die je in hoge kwaliteit laat gamen via het internet zag er veelbelovend uit, maar velen bleven sceptisch vanwege de vraag of het allemaal daadwerkelijk zou werken. Aan Google de taak om door middel van Google Stadia gameplay te bewijzen of de service van Google daadwerkelijk op kan boksen tegen de PC en consoles als de PlayStation 4 en Xbox One.

    De setup

    Voordat we in detail treden over de Google Stadia gameplay die we hebben ervaren, is het belangrijk om eerst de setup te bespreken. Google Stadia werkt natuurlijk via het internet, maar hoe dat precies in elkaar zit op de dag van release is voor iedereen verschillend en kan gevolgen hebben voor de ervaring. Google heeft tijdens gamescom een setup klaargezet waarbij er vanaf een chromebook werd gespeeld die via een LAN-aansluiting verbinding maakte met het internet.

    Vanuit de browser op deze chromebook werd gespeeld, waarbij de laptop met een HDMI-poort was aangesloten op een Samsung-televisie. De controller was eveneens verbonden met ditzelfde netwerk dat werd gebruikt om verbinding te maken met het Google datacentrum. Het externe datacentrum dat in Frankfurt stond om precies te zijn, wat zo’n 152 kilometer van Keulen vandaan ligt.

    Google

    Geen sprake van latency

    Nu die technische setup voor iedereen duidelijk is, kunnen we het hebben over de Google Stadia gameplay. De grootste vraag is natuurlijk of er sprake is van latency bij het gebruiken van Google Stadia. Streamen via het internet kan snel gaan, maar is het snel genoeg om niet te merken dat het gebeurt bij het spelen van games? Vooral in snelle en precieze genres als first person shooters en fighting-games is het van groot belang dat er geen latency is.

    Aangezien Google dit zelf natuurlijk ook dondersgoed weet, stalde Google twee games uit voor de pers om te proberen: DOOM Eternal en Mortal Kombat 11. Vanaf het moment dat het mogelijk was om de controle te nemen over een personage hebben we uitvoerig zitten spelen met de snelheid waarop Google Stadia gameplay reageert op de input van de controller. Hierbij was geen moment sprake van latency en kregen we in vrijwel ieder opzicht dezelfde ervaring voorgeschoteld die we eerder die dag kregen toen we DOOM Eternal speelden op de Xbox One X.

    Google Stadia gameplay is snel en precies

    Zowel bij DOOM Eternal als Mortal Kombat 11 werd duidelijk dat er geen sprake is van vertraging bij het indrukken van de knoppen of het bewegen van de pookjes. Een doorgewinterde Mortal Kombat veteraan zou in theorie dan ook met volle teugen van de game moeten kunnen genieten op Google Stadia. Daarbij moet wel gesteld worden dat het spelen op een groter scherm in grote mate de voorkeur heeft.

    Mortal Kombat 11 werd namelijk via een Google Pixel 3 aangeboden, die qua setup precies zo werkte als de chromebook, maar het scherm van een telefoon is toch al snel wat klein bij een precieze game als MK11. De game draaide, net als DOOM Eternal, in 1080p met 60 FPS, waardoor de gameplay zo glad als een klontje boter is wat voor Google Stadia Base gebruikers alvast een goed vooruitzicht is. Helaas hebben we nog geen idee van het switchen tussen de twee platformen, want daarvan kregen we geen demonstratie te zien.

    De controller

    Het beste bewaren we natuurlijk voor het laatste, want een nieuw platform betekent een gloednieuwe controller. De Google Stadia controller om precies te zijn en waarvan we twee van de drie kleuren alvast konden aanschouwen. Als eerst gingen we met de witte variant aan de slag die bij het oppakken direct al bijzonder licht aanvoelt en extreem lekker in de hand ligt.

    Het is een kruising van de Nintendo Switch Pro Controller, DualShock 4 en Xbox One-controller, waarbij het uiterlijk gelijk op die van de DualShock 4 lijkt. Zo zitten de pookjes op dezelfde plek en is de vormgrootte vrijwel gelijk. Toch is de button lay-out meer te vergelijken met die van de Xbox One-controller en voelt ook het D-Pad net als die van Xbox. De triggers daarentegen lijken rechtstreeks overgenomen van Nintendo en zijn Pro Controller voor de Switch, waardoor het erg fijn is om deze op soepele wijze te gebruiken.

    Google Stadia gameplay belooft veel goeds

    Al met al kunnen we dan ook wel stellen dat onze ervaring met Google Stadia en haar gameplay tot nu toe ontzettend positief is. De controller is in ieder geval met vlag en wimpel geslaagd (en we zouden Cyberpunk 2077 er dan ook alvast graag op willen spelen) en ook met de latency lijkt het goed te komen. De vraag blijft natuurlijk tot op de dag van release wel bij iedereen bestaan, want wanneer je zelf thuis kunt testen hoe goed het allemaal werkt weet je pas echt of je huis klaar is voor het tot nu toe handig ogende Google Stadia.

    Mortal Kombat 11

    Verkijgbaar vanaf 23 april 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.