Games ontwikkelen tijdens corona – RuneScape Desperate Measures release interview

    Veel contentupdates op de planning hebben staan voor een kalenderjaar, maar vervolgens moeten toezien hoe het coronavirus dwingt vanuit huis te moeten werken. Voor RuneScape was dit, net als zovele studio’s, het geval. Toch zette Jagex door en kwam recentelijk met een langverwachte quest nadat het eerder een nieuwe skill uitbracht. Hoe het de ontwikkelaar afging, lees je in dit RuneScape Desperate Measures interview!

    Jagex Studios

    RuneFest 2019 begin oktober van vorig jaar: de aankondigingen voor releases in 2020 in aanzienlijk, met onder meer een nieuw skill, een aantal nieuwe eindbazen en een reeks quests waar spelers al lang op moet hebben wachten. Fastforward naar maart van dit jaar en ook bij Jagex moet iedereen noodgedwongen vanuit huis werken. Iets dat, gezien de grootte van de studio en de projecten, geen eitje is.

    In Desperate Measures vervolgt de speler zijn (of haar) weg in de Elder God-verhaallijn. In prequel Desperate Times word je bedonderd door iemand die zich voordoet als een vriend, maar een compleet eigen (en duistere) agenda blijkt te hebben. In Desperate Measures ga je verhaal halen en een poging wagen de wereld van RuneScape, Gielinor, te redden van totale vernietiging.

    James Crowther, lead content developer:

    “Eén van de grootste uitdagingen is het hebben van gewone communicatie. Een hoop quests krijgen vorm door de interactie binnen een team. Ideeën worden heen en weer gekaatst, zelfs de kleinste details over wat personages zeggen of hoe een camerahoek eruit ziet. Vanuit huis werken betekent dat zulke gesprekken via tekst of Zoom plaatsvindt, waardoor je bepaalde lichaamstaal en nuances mist. Door dergelijke besprekingen vaker te hebben én meer zelf de content te spelen, willen we feedback vergaren. Maar écht dat menselijke element compenseren, dat kan haast niet.”

    Dave Osborne, lead designer:

    “Volledig mee eens. Je ziet dingen als vanzelfsprekend, zoals het even over een computerscherm spieken of iemand beschikbaar is om vervolgens een kort gesprek over iets te hebben. Alles moet nu worden ingepland, wat logischerwijs gepaard gaat met een impact op bepaalde dingen. Tegelijkertijd zien we ook dat bepaalde dingen verbeterd zijn en we kijken dan ook of we dat kunnen meenemen voor de lange termijn. Online tools als Miro (een online whiteboard, red.) zorgt voor een beter geheel, net als dat je content beter kan showen als iedereen op een scherm kan meekijken. Geen discussies over beschikbare stoeltjes of donuts meer!”

    Jagex Game Studios

    Uitstel, maar zeker geen afstel

    Het verplaatsen van een releasedatum is tegenwoordig iet dat geregeld gebeurt. Of dat nu komt door het moeten wegwerken van tal van onverwachte problemen, of het zeker willen zijn dat alles op de release perfect werkt (zoals CD Project Red hoopt door Cyberpunk 2077 uit te stellen). Jagex wilde Desperate Measures in eerste instantie eerder aan fans voorschotelen, maar koos toch voor uitstel. Maar niet zozeer door het coronavirus.

    Dave Osborne:

    “Op het moment van aankondigen tijdens RuneFest 2019, was onze verwachting dat de release eind dat jaar zou liggen. In die zin heeft COVID-19 daar geen rol in gespeeld. Het was meer dat we de nieuwe skill, Archeaology, en het verhogen van de levelcap op twee andere skills ook in development hadden op dat moment. We leerden dat spelers daar meer van verwachtten en eerder mee aan de bak wilden. Om er zeker van te zijn dat we aan die verwachtingen konden voldoen, moest Desperate Measures wel worden uitgesteld. Maar dat gaf James (Crowther) de mogelijkheid om een nóg beter plot te bedenken!”

    Elk voordeel heeft zijn nadeel

    Thuiswerken mag dan wel bepaalde problemen opleveren gedurende het creatieve werkproces, het niet hoeven reizen is wel degelijk een groot voordeel. Onder de streep is het natuurlijk de vraag of alle voordelen opwegen tegen de nadelen en in dit geval: is Desperate Measures zo goed als dat het was geweest was er nog ‘gewoon’ vanuit het hoofdkwartier van Jagex was gewerkt?

    James Crowther:

    “Ik denk dat onze productiviteit wat lager ligt dan als we op kantoor werken, simpelweg omdat we veel minder ideeën even met elkaar kunnen bespreken. Tegelijkertijd denk ik zeker dat er devs zijn die écht productiever zijn, aangezien zij sowieso al groot fan waren van thuiswerken. In het begin van de lockdown denk ik dat iedereen nog een beetje moest wennen, maar dat we tegen het einde van het ontwikkelingsproces van Desperate Measures echt de snelheid hebben kunnen oppakken om iets neer te zetten waar we allemaal trots op zijn.”

    Tim Fletcher, senior games designer:

    “Ik werk normaal ook zo nu en dan vanuit huis, dus dit werkte voor mij prima. Af en toe was het normaal wel wat lastiger om iemand te pakken te krijgen als ik thuis werkte en zij op kantoor, maar nu is iedereen er aan gewend. Je hebt op de gekste plekken opeens besprekingen: in de tuin, terwijl je de vaatwasser inruimt of wanneer je met de kids een lange wandeling gaat maken.”

    Jagex Game Studios

    Gepast einde, maar niet hét eind

    Desperate Measures is recentelijk uitgebracht en geeft spelers de mogelijkheid om één van de vele verhaallijnen in RuneScape te vervolgen. Net als met zovele andere quests wordt het ene boek gesloten, maar opent het volgende. Wat kunnen we in de toekomst verwachten qua sequels en, over het algemeen gesproken, dit jaar nog van de eerder gedane aankondigingen?

    James Crowther:

    “Oei, dan bevind je je wel op spoiler-terrein! Ik kan er niet te veel over zeggen, maar ik kan wel vertellen dat de hoofdlijn door zal lopen richting een episch einde op een later moment. De quest zelf zou spelers een goede afsluiting moeten geven, maar hen tegelijkertijd ook enthousiast moeten maken voor toekomstige mogelijkheden!”

    David Osborne:

    “Er staan nog steeds een paar grote dingen van RuneFest 2019 op de planning. Allereerst een nieuwe Archaeology dig site voor spelers, maar daarnaast ook een paar updates die we nog niet hebben aangekondigd. Er is dus nog ruimte voor verrassingen voordat het jaar voorbij is. Dan moeten we zien uit te vogelen hoe we spelers op dezelfde manier enthousiast kunnen krijgen als hoe we dat normaal tijdens RuneFest 2020 hadden gedaan!” (RuneFest 2020, normaal gehouden in Engeland, is vanwege het coronavirus gecanceld, red)

    RuneScape

    Verkijgbaar vanaf 4 january 2001

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.