Game demo's - Waar ligt de balans?

Article
zondag, 21 juli 2013 om 12:00
xgn google image
Uit onderzoek is gebleken dat game demo’s een negatieve invloed kunnen hebben op de verkoop van de game. Met zulke resultaten wordt het alsmaar interessanter voor een ontwikkelaar om geen demo uit te brengen voor hun respectievelijke game. Maar hoe zit het dan met try before you buy en de consument een kans geven om een game uit te testen?
Voor zowel de ontwikkelaar als de consument zijn argumenten te benoemen waarom game demo’s een voordeel dan wel een nadeel zijn. Het is daarom goed om deze punten tegenover elkaar te zetten en tevens na te denken over de toekomst van game demo's.
Tijd, geld en tijd
Voor een ontwikkelaar is het nu interessanter om geen demo uit te geven, volgens dit nieuwe onderzoek. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat een gemiddelde Xbox 360 game gepromoot door een release trailer, maar zonder demo, gemiddeld 525.000 verkopen haalt binnen zes maanden tijd. Een gemiddelde Xbox 360 game die zowel een release trailer als een demo heeft, komt uit op 250.000 verkopen in dezelfde tijd. Als laatste een Xbox 360 game die geen release trailer en demo heeft, mag een verkoop van 100.000 verwachten.
Aan de andere kant is het een dienst naar de consument toe, maar wat geeft een ontwikkelaar daar nou precies voor op? Als een ontwikkelaar voor de release van de game een demo uit wil geven, dan moet daar een speciaal team voor worden opgezet. Dit betekent dat werknemers niet langer werken aan het afmaken van de game, maar in plaats daarvan een demo maken. De tijd die wordt gestopt in het maken van een demo, had dus ook aan de game besteed kunnen worden. Oftewel: tijd aan het maken van de game wordt opgeofferd, volgens het onderzoek blijkt dit contraproductief te zijn.
Als de demo ook nog voor de release van de game wordt vrijgegeven, dan betekent dit dat de demo niet gelijk staat aan het eindproduct. Het speciale team maakt een demo gelijktijdig met de ontwikkeling van de game. Hierdoor kunnen demo’s dus enigszins afwijken van de definitieve game. Daarnaast zijn demo’s slechts een klein onderdeel van een game en de demo is daarom niet altijd representatief voor de gehele ervaring. Hierdoor kunnen gamers een verkeerd beeld krijgen van een game met als gevolg dat de game niet wordt gekocht.
Try before you buy
Waarom zou ik zestig euro uitgeven aan een game, als ik niet zeker weet dat de game ook bij mij past? Oftewel try before you buy, wat een goed recht is naar gamers toe. Laten we eerlijk zijn: gamen is niet de goedkoopste hobby en de portemonnee kan al aardig snel leeg raken. Daarom is het toch fijn als je van tevoren een game kan testen, voordat de volle zestig euro wordt uitgegeven? Om die reden vormt de game demo een toegevoegde waarde aan de consument.
Andere testvormen
Het is nu echter de vraag of demo’s nog van deze tijd zijn. Is het niet beter om te kijken naar andere mogelijke oplossingen die voor zowel ontwikkelaar als consument positief zijn? Neem bijvoorbeeld downloadbare games die het eerste uur van de game als demo vrijgeven. Nadat het uur gametijd erop zit, krijg je vervolgens de keuze om de game aan te schaffen of niet. Op de dag van release kunnen retail games hetzelfde doen, zodat ontwikkeltijd voor de demo niet langer nodig is.
Voor multiplayer games zien wij steeds vaker een bèta voorbijkomen, wat voor beide partijen erg positief werkt. De ontwikkelaar test de huidige multiplayer status en krijgt de nodige feedback van de spelers. De gamer krijgt de mogelijkheid om een game te testen en een eerste blik op de game te krijgen, terwijl het hier duidelijk gaat om een product dat nog niet af is.
Waar gaat het naartoe?
Aan het einde van dit jaar komen de PlayStation 4 en Xbox One uit. Twee nieuwe consoles die ook te maken krijgen met game demo’s, maar in welke vorm? Past de traditionele game demo nog steeds bij de volgende generatie consoles? Dankzij de nieuwe cloud toepassingen wordt het makkelijker om games en demo's te downloaden met als voorbeeld een eerste gratis uur om te proberen. Download de gehele game op de achtergrond en begin alvast met het eerste uur te spelen. Wil je vervolgens meer van de game zien, dan maak je de beslissing om het spel te kopen. In de achtergrond is de game ondertussen helemaal gedownload en daardoor kun je meteen verder met gamen op het punt waar je was gebleven.

Populair Nieuws